HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel för budgetsystem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/07/28 :  01:24:12  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hej, jag håller på och planerar att köpa nya högtalarkablar till mitt system, som består av en 2x10w Revox integrerad rörförstärkare från 60-talet, och ett par Advent Large Loudspeaker från 70-talet. Källorna är en Rega Planar 2 och en gammal Musical Fidelity cd-spelare.

Nå. Som högtalarkabel har jag hittills använt originalkablarna som köptes tillsammans med högtalarna (över 30 år gamla alltså...), och det känns som en vettig idé att skaffa något som åtminstone är blankt när man skalar den... Men vad? Som student (fast inte så länge till ) så är jag förstås priskänslig, några hundralappar hade jag tänkt lägga.

-För själva kabeln är frågan var man ska lägga ribban; Biltema bilstereokabel, eller något som Dali Red Wave på Hifiklubben (eller mittemellan)? Jag behöver inte så mycket, men mer än 60kr/m är inte aktuellt just nu, kanske uppåt 100:- om det är känns motiverat... Kanske begagnat? Hur tjock skall den vara för övrigt, om man kör Biltema varianten?

-Jag behöver ha spadar på högtalarsidan, och banankontakter på förstärkarsidan. Ska det helst lödas eller klämmas? Vad skulle ni säga vara "lagom dyra" kontaktdon?

Mycket funderingar blir det... Syftet för övrigt är huvudsakligen att hjälpa till lite med det enda som jag tycker "brister" i anläggningen, det spatiala. Om det hjälper med nya kablar vete fåglarna, men det är nog den svagaste länken just nu.

Nu ska jag lägga på en skiva!

Edited by - Leffler on 2004/07/28 01:28:53

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/28 :  04:30:16  Show Profile Send ypolt a Private Message
Gå in på din lokala radio/tv-handlare. Där brukar dom ha ett par rullar sittandes på väggen
och man betalar per meter. Sedan köper du till ett par kontakter, skalar lite och trär på och
vips så har du ett par nya, fräscha kablar :)

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:42:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Ett tips är att köpa nätverkskabel, s.k. Cat5 som har solida (8st om jag inte minns fel) ledare som är inviduellt PVC-isoledare. Sen flätar man ihop 3st, viola - en mycket kompetent kabel. Kostar ~10kr metern. Söker du på Cat5 eller Kat5 på DIY-delen kommer du hitta mycket information.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:34:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
Ah! Tackar, det där med flätade kablar verkar mycket lovande...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:38:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Gerhard46: flätar man hela kabellängden eller bara ändarna?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/28 :  13:33:04  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hela kabeln!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:10:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men dom är ju flätade från fabrik skulle det inte vara bättre att använda dom som dom är?
Eller blir det för mycket?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:50:17  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det heter ju TP- (TwinPair) kabel, ledarna är tvinnade i par, inte flätade. Det är mer estetiskt tilltalande med fläta (man kan ju använda nylonstrumpa så ser dom ut att kosta flera tusen).
Det har något liten inverkan på magnetiska fält också. Dock försumbart skulle jag tro.

Tänk på att 3m blir ~2m när du flätat.

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/28 14:50:40
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/28 :  23:35:59  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Och det skulle bli bra de? finns det nåt sätt att beskriva hur bra?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/29 :  08:42:25  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Off topic / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/30 13:26:52
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:30:15  Show Profile Send Style a Private Message
"Och det skulle bli bra de? finns det nåt sätt att beskriva hur bra?"

Det svarta blir svartare och det blir mer bredd i oktaverna. Samt naturligtvis ett lugn och en stampa-takten-känsla
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/07/30 :  12:32:50  Show Profile Send Leffler a Private Message
Fast nu ska det ju bli som bäst med lackisolerad tråd, 2x2,5m fyflätad 1,4mm blir c:a 220kr inkl enklare terminering från ELFA.

Det ska jag testa...

Var ligger Bro då, Micke?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  13:22:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hua, blir inte en sån kabel känslig för misstag? Oj! klev på högtalarkabeln, se så fint slutsteget brinner

Bara en fundring. Jag kan ha fel...som vanligt.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:18:24  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag skulle nog köpa beggad kabel. Börja med supra ply 3.4 som man kan få för 40-50 kronor metern beggat. Låna sedan hen någon mer esoterisk kabel, audioquest eller enklare nordost, lyssna och bedöm själv om det känns bättre.

No hay banda!!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/07/31 :  00:04:40  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Kan varmt rekommendera Supra Ply 3.4.....antagligen en av de mer prisvärda högtalarkablarna på marknaden.....

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/31 :  00:39:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Fast nu ska det ju bli som bäst med lackisolerad tråd, 2x2,5m fyflätad 1,4mm blir c:a 220kr inkl enklare terminering från ELFA.

Det ska jag testa...

Var ligger Bro då, Micke?


Oj det låter som en bra ide och inte så dyrt heller ..
fanns det bilder?
Bro ligger i utkanten av stockholm mot enköping

Jag off topic

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/31 :  11:22:27  Show Profile Send dali a Private Message
quote:
Det heter ju TP- (TwinPair) kabel, ledarna är tvinnade i par, inte flätade
Messerschmitten i mig måste påpeka att TP står för Twisted Pair, inte Twin Pair.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/08/01 :  00:39:48  Show Profile Send Leffler a Private Message
Mikael: Det var kanske lite långt...

Svalander säljer färdiga och har lite bilder. De ser lite lustiga ut, eftersom de är så tunna, särskilt signalkabeln ser hysterisk ut (4x0,1mm tråd är inte mycket) http://svalander.se/shoppen/kablar.htm
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/02 :  07:57:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
dali: Messerschmitten i mig måste påpeka att TP står för Twisted Pair, inte Twin Pair.

så ska det ju se ut tyckte det inte känndes igen

quote:
Leffler:
Mikael: Det var kanske lite långt...

Svalander säljer färdiga och har lite bilder. De ser lite lustiga ut, eftersom de är så tunna, särskilt signalkabeln ser hysterisk ut (4x0,1mm tråd är inte mycket) http://svalander.se/shoppen/kablar.htm


kunnde tänka mig de =(

Dom såg lite skojiga ut fast väldigt diskreta?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/08/03 :  07:52:03  Show Profile Send alpinist a Private Message
Ixos SW511t fick "Bäst i test" och "Mest Prisvärd"
av HiFi&Musik för något år sedan. Sammanfattning av
testet finns hos Smartson:
http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=2158&WCI=wiTest
Kostar 50kr/m.

Har inte testat själv ännu, men är rätt sugen...

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/08/03 :  09:02:43  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej, Leffler

För kortare längder (upp till runt 5m eller så) skulle jag rekommendera 2x1,5mm2 enkeltrådig installationskabel sk. EKK. Finns i vanliga el-affärer och kostar inte många tior per meter. Dina kontakter löder du sen på i respektive ända med vanligt tenn/bly-lod och lämpligt flussmedel. Skrapa av eventuellt guld från lödytorna med en nålfil och förtenna med lod innan lödningen så undviker du lödbarhetsproblem och minskar risken för guld/tenn-intermetaller vilka kan medföra en sprödare lodförbindning.

Fördelen med denna kabel är att den har snälla elektriska egenskaper (ca 0.1 ohm serieresistans och ca 2uH serieinduktans) och kan därför användas till många olika system utan att riskera att ställa till det med självsvängning (extremt låginduktiva kablar), tonkurvepåverkan (höginduktiva kablar) eller svårighet att driva (högkapacitiva kablar). Med den föreslagna kabeln får du därför med största sannolikhet en kabel som inte kommer att påverka ljudet hörbart överhuvudtaget, oavsett vad du använder för högtalare eller förstärkare.

Med lackinsolerad fyrfläta fär du troligen både hög kapacitans samtidigt som serieinduktansen kan bli farligt låg. Troligen fungerar denna kabel aldeles utmärkt utan större ljudpåverkan, men jag skulle inte se den som tekniskt optimal. Precis som lasselite skulle jag också ha betänkligheter om den mekaniska robustheten i en sådan kabel.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:25:10  Show Profile Send jonasz a Private Message
"Recept" på Cat5 kabel http://home.zonnet.nl/geenius/CAT5.html

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:58:21  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
kanonbra länk =) man ser ju precis hur man ska göra !!
Fast jag fick för mig att man skulle skala upp kabeln hela vägen ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000