HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 yamaha !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/18 :  20:36:30  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

funderar på en yamaha reciver !
en typ 550 eller 650 ! någon som vet nånting om dom ? hur dom funkar i suround osv ?

MvH Richard hughes
Http://www.stereo.just.nu

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/18 :  22:59:30  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jag äger en "mindre" modell, 440, och den har fungerat felfritt för mig. Hyfsade i 2-kanal, och efter vad jag hörde i butiken, väldigt bra på surround.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:18:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag ägde en yamaha 730 innan, körde den tillfälligt i 2 kanal och testade den. den lät hemskt, tunt, platt, grötigt, kraftlöst m.m.m.m.

jag sålde den efter någon månad... lyssna innan du köper den! och lita inte på alla 5/5 tester... det är nåt skummt med dom

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/19 :  03:14:01  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
okej ! hmm det var därför jag fråga här =) ni brukar ju ha koll på det mästa !
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:31:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message

jOakim:

quote:
Jag ägde en yamaha 730 innan, körde den tillfälligt i 2 kanal och testade den. den lät hemskt, tunt, platt, grötigt, kraftlöst m.m.m.m.




Jooo, kan ju ha nåt att göra med att din kringutrustning, främst dina högtalare behöver ännu kraftigare/bättre elektronik...

Jag håller på att bygga ett mindre hemmabiosystem och har därför bl.a. införskaffat en Yamaha RXV 440 RDS, som faktiskt låter väldigt bra i 2-kanal för de pengar den betingade...Ok, den har ingen chans mot min 2-kanalsstärkare, Yamaha AX892 (tung integrerad pjäs...) men när jag provade den i min anläggning (med Infinity Beta40) så lät den allt annat än platt, tunt och kraftlöst...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/05/21 :  01:14:17  Show Profile Send Amatören a Private Message
Om du inte har "behov" av mer än 5.1 så rekommenderar jag dig att titta (lyssna) på ett begagnat AZ1, AZ2, AX1, AX2, A1, A2, RX-V2095 RDS, dvs. Yamahas tidigare "värstingar". Mycket välljud för rimliga pengar.
Har själv RX-V2095 RDS som jag kompletterat med separata slutsteg (HK Signature 1.3) till front- och centerhögtalarna. Tycker detta låter väldigt bra med tanke på priset.
Är själv just nu väldigt intresserad av Yamahas nya Z9, se separat tråd, vilken jag tror är "Top of the line" just nu...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/21 :  13:22:38  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
okej ! men jag skulle nog vilja ha en 640 eller 650 hur är dom i ljudet i suround för 2 kanal vet jag att dom är bra !

Mvh Richard Hughes
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/21 :  14:47:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Är du nöjd med 2-kanals ljudet i dom blir du definitivt inte missnöjd med 5- eller 6-kanals ljudet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:29:31  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
okej ! min gammla Yamaha var bra i 2 kanal men den klarade inte av att dela ut ljudet på ett bra sätt så jag är lite nyfiken på hur dom nyare funkar ? har varit o lyssnat i affär men svårt att höra det där ! så tänkte om någon här som har en hemma kunde dela med sig =)
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/23 :  20:29:18  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
hmm det blir nog en yamaha 640 i alla fall men finns det ingen som kan tala om för mig hur den är ?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:20:27  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Varför skall du köpa den gamla 640 när du får den nya 650 till samma pris?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:47:46  Show Profile Send nurfen a Private Message
Vilken tur att du inte tipsar var han får den för samma pris, så han behöver fråga

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:42:32  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
jag köpte en yamaha 650 för 4500 :- ganska nöjd med det priset ?

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:39:12  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det var ett bra pris. Listpriset (som ingen följer) ligger på 5770:-.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:48:39  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
jag köpte den på Fyndborsen.se dom har riktigt bra priser på vissa grejor ! men Siba tog det samma !

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/05/25 :  11:03:22  Show Profile Send everwake a Private Message
har en 640 själv, driver en klase snell högtalare, och gör det bra, har vänner med surround-riggar mellan 100´ och 300' min kostade väl (frånsett frontarna) 20'

alla är överens om att det låter jäkligt bra, och särskilt med tanke till pengarna.

i 2-kanal tycker jag den är ok, visst inte lika bra som en integrerad för 10-15', men den duger hyffsat i 2-kanal också.

enda jag inte gillar med 640 är att den har på tok för många DSP-lägen som går att fippla med i all evighet, och att den saknar OSD.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000