HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer med DAB radio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:31:47  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej alla,
nån som har koll på vad som händer med DAB radio i Sverige?
Har en DAB låda (H/K TU970) och som det är nu rattar man ju bara in sex-sju stationer (räknar bort p7 finskspråkig sisu-radio ) medan på internet kan man ratta in ca 12-14 stationer? Vad menas? Någon kanske sitter med en bra länk till bra info.
Av det bra som kommer in (lite udda muzik) så låter det ju faktiskt ganska bra, slipper brus iallafall. Är detta framtidens melodi eller blivande obsolet teknik?
/ Henrik

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:06:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Efter vad jag läst så är väl ett av problemen att ingen av de kommersiella stationerna vill satsa på tekniken. Dels för att den är för dyr att klpa in till studion, dels eftersom alla inte ser behovet. Många av de kommerialla stationerna använder ju inte ens FM fullt ut vad gäller kvalité, så att satsa på DAB är då meningslöst för dem om de inte får andra fördelar och några sådana verkar inte finnas ännu.

DAB verkar dock ha kommit igång i en del andra länder, jag tror det växer ganska snabbt i ex. UK.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:10:37  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Händer helt klart mer i uk, men man har valt en mindre packningseffektiv algoritm än tex "mp3", så nu börjas det snålas in på bitrate för att spara bandbredd.

Edited by - Matrixen on 2004/05/17 23:11:06
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:30:32  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Problemet med DAB och reklamradio ligger i Svensk lag. Jag kommer ej ihåg om det är om det är 6- eller 18 månader tills att lagen om att reklamradio måste sändas lokalt går ut.

Dvs. om en reklamradiostation vill sända över hela landet idag, så måste stationen ifråga ha lokala avdelningar i varje stad! Det är detta som gör det alldeles för dyrt.

Sen att DAB bara täcker 35% av Sveriges invånare (Stockholm, Malmö, Göteborg och Umeå med lite omnejd....) är också en bidragande faktor.

Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:25:08  Show Profile Send Poe a Private Message
Här i Danmark är det betydligt mer populärt med DAB. Danskarna skryter just nu med att ha bäst DAB-täckningsgrad i hela världen.
(Antagligen för att det är en så liten yta man behöver täcka.)

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000