Author |
Topic |
|
kosmoskatten
Member
57 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 22:31:47
|
Hej alla, nån som har koll på vad som händer med DAB radio i Sverige? Har en DAB låda (H/K TU970) och som det är nu rattar man ju bara in sex-sju stationer (räknar bort p7 finskspråkig sisu-radio ) medan på internet kan man ratta in ca 12-14 stationer? Vad menas? Någon kanske sitter med en bra länk till bra info. Av det bra som kommer in (lite udda muzik) så låter det ju faktiskt ganska bra, slipper brus iallafall. Är detta framtidens melodi eller blivande obsolet teknik? / Henrik |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 23:06:30
|
Efter vad jag läst så är väl ett av problemen att ingen av de kommersiella stationerna vill satsa på tekniken. Dels för att den är för dyr att klpa in till studion, dels eftersom alla inte ser behovet. Många av de kommerialla stationerna använder ju inte ens FM fullt ut vad gäller kvalité, så att satsa på DAB är då meningslöst för dem om de inte får andra fördelar och några sådana verkar inte finnas ännu.
DAB verkar dock ha kommit igång i en del andra länder, jag tror det växer ganska snabbt i ex. UK. |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 23:10:37
|
Händer helt klart mer i uk, men man har valt en mindre packningseffektiv algoritm än tex "mp3", så nu börjas det snålas in på bitrate för att spara bandbredd. |
Edited by - Matrixen on 2004/05/17 23:11:06 |
|
|
Frasseman
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 09:30:32
|
Problemet med DAB och reklamradio ligger i Svensk lag. Jag kommer ej ihåg om det är om det är 6- eller 18 månader tills att lagen om att reklamradio måste sändas lokalt går ut.
Dvs. om en reklamradiostation vill sända över hela landet idag, så måste stationen ifråga ha lokala avdelningar i varje stad! Det är detta som gör det alldeles för dyrt.
Sen att DAB bara täcker 35% av Sveriges invånare (Stockholm, Malmö, Göteborg och Umeå med lite omnejd....) är också en bidragande faktor. |
Min anläggning |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 20:25:08
|
Här i Danmark är det betydligt mer populärt med DAB. Danskarna skryter just nu med att ha bäst DAB-täckningsgrad i hela världen. (Antagligen för att det är en så liten yta man behöver täcka.) |
eof Min anläggning |
|
|
|
Topic |
|