HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ....special kablar....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:15:51  Show Profile Send sulan a Private Message


hej...

jag søker en liten speciell kabel. det skall næmligen vara tre ledare då mina høgtalare ær jordade... produceras sådana varianter øverhuvudtaget eller ær jag tvungen till att knåpa ihop nåt sjælv...

om man skall gøra det sjælv skulle jag gærna vilja ha nån rekomendation på nån riktigt bra kabel som inte ær før svår att terminera sjælv... (så luftigt som møjligt...)

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:26:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jordade?

VIlketn sorts högtalare är det? Och vad är jorden till för? Störskydd? Och vart kopplar du jordledaren?
På icke-balanserade förstärkare är ju oftast "minusutgången" egentligen signaljord, så jag ser inte vad man har att vinna på ytterligare en ledare.

Och nej, jag har aldrig sett en sådan kabel.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:31:12  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej Sulan!

Har du Tannoy? Det går bra att använda en 4-ledare till detta och terminera ena paret till plus/minus och det andra paret till jord. För att få bästa egenskaperna i en 4-ledare skall man terminera enligt följande. Terminera motstående par till signal och motstående par till jord. T.ex. ledarna som är placeradee "klockan 12" och "klockan 6" används till signal och "klockan 3" och "klockan 9" används till jord.

För bi-wire ansluter man på samma sätt, dvs. parvis motstående. Jag har förutom silverkabel tillgång till samma kabel Linn använder till sina dyraste högtalarmodeller om du är intresserad av 4-ledare (finns även 2- och 6-ledare). Skicka PM i så fall.

Till Tannoy's 5-poliga högtalarkontakt kan man använda 6-ledaren med utmärkt reultat så får man både bi-wire och jord i en ensam multicorekabel. Jorden skall helst anslutas till "true earth" annars får apparatjord duga (jordskruven bak på förstärkaren).

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/20 14:34:07
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/20 :  15:42:16  Show Profile Send Jonas N a Private Message
EKK finns i 3,4- och 5-ledare. Billig, bra!

Edited by - Jonas N on 2004/05/20 15:42:37
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/20 :  20:19:32  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message

EKK 3x1,5m2 låter lagom, då har du jorden fixad.
Kabel låter faktiskt ganska bra dessutom. EKK betyder Enkardelig kabel så den är lite stel men du hittar den på många ställen för ca 150kr/10m.
Billig och bra.
Jag kör i dagsläget med EKK och har hittills inte hittat en klart bättre kabel trots att jag haft hem en del "dyrgripar".
För ditt udda ändamål skulle jag prova EKK 3x1,5m2 först - är du inte nöjd har du inte förlorat mycket pengar och chansen är rätt stor att du blir nöjd.
Vill du att den ska se "snygg" ut kan du köpa kabelstrumpa.
/ Henrik
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/05/20 :  22:40:55  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! SUPRA har väl en skärmad högtalarkabel!? "Sypra Ply 3.4 S" tror jag att den heter. Har inte själv lyssnat till den men priset (ca 90kr/m) är väl relativt överkomligt. Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:35:31  Show Profile Send sulan a Private Message


hej tack før svar...

nja det ær inte tannoy. det ær bættre
(om en månad kommer projektet avsløjas i ett bildreportage)

internkablaget och filtret ær skærmat och dessutom fast till elementet (dvs jordat...) hmmm låter komplicerat men ær inte så konstigt...

jag har redan provat EKK,,, men vill ha nåt bættre. har provat en del kablar men som låter betydligt bættre men ack... de flesta ær færdigterminerade... med två eller 4 kontakter...

de dær silver kablaget med tre ledare??? kan man få bilder och få nån mer info om det???

cm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000