Author |
Topic |
Bruce71
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 10:37:54
|
Kate Melua - en skön blandning av Norah Jones och Eva Cassidy Chuck Loeb och Carmen Cuesta Rebekka Bakken - norska eller danska lite i samma stil som Kate Melua Mikael Rickfors - Lush life jo det är sant den är riktigt bra. Malia - Yellow Daffodils Najee
|
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2004/06/01 : 21:55:07
|
Både Astrid och Joao Gilberto har redan nämnts men lyssna även på Bebel Gilberto, tror det skulle kunna passa. Annars är mina absoluta kaféfavoriter St Germain, "Tourist" och "Boulevard" kan du köpa utan att lyssna först!
Ja, och så förstås eftersom det är i Norge: Bugge Wesseltoft och Niels-Petter Molvaer om det får vara lite mer modernt och "elektroniskt". Och Eric Truffaz, och ... |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/06/01 : 22:17:01
|
OK, jag vet att det inte räknas in för det är Blues-Funk, men jösses vilket drag det är i Level 42's liveskiva "A Physical Presence"!
Och ibland blir de faktiskt lite Jazziga...
P.S. Säg till om jag är diskad och inte får skriva fler förslag... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2004/06/01 : 22:23:37
|
Det finns ett par svenska också som är absolut värda en lyssning:
Rigmor Gustafsson (fantastisk röst enligt mig), börja med skivan som hon gjort tillsammans med Nils Landgren och Fläskkvartetten. På http://www.rigmorgustafsson.com/index2.html och sen Music finns låtar från hennes skivor, "Is it a crime" (nr 2) finns med på skivan med Landgren "I will wait for you". Ni som gillar Krall och Jones borde gilla det här!
Viktoria Tolstoys nya skiva, Esbjörn Svensson har skrivit musiken.
Lisa Ekdahl med Peter Nordahl Trio. Hon passar mycket bättre som jazzsångerska än som popartist a la "vem vet"
Radka Toneff, duktig kvinnlig norsk sångare, med en pappa från Bulgarien.
Skivor med Steve Dobrogosz, pianist som alltid lyckas få med sig duktiga kvinnliga sångare på sina skivor.
Chet Baker är trevligt, han är en man men han låter nästan som en kvinna. Om detta passar kolla även in Karl Olandersson med Peter Nordahl. Väldigt inspirerad och lik Baker i röst och musik.
Om du ska ha bra jazz utan sångare som lämpar sig väldigt bra som bakgrundsmusik (även värt att lyssna på aktivt!) så kolla in trios. För att nämna några: Peter Nordahl Trio, Esbjörn Svensson Trio, Oscar Peterson Trio och Keith Jarret Trio.
Men lyssna framför allt på Rigmor Gustafsson, hennes skivor är ruskigt bra! |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 21:19:49
|
Vad roligt det är att få så många engagerade och insatta svar. Pac, du får gärna komma med mer förslag, och om du är riktigt snäll får du kanske till och med komma över och spela upp några alternativ
Jag lyssnar vidare och letar vidare och återkommer så småningom med rapport.
/Jonas |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 17:50:06
|
The Best Of Me med David Foster Kanske skulle fungera,det är mestadels instrumentalt. Mvh |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 19:41:49
|
Ganska mycket åt lounge- och electronicahållet förstås, men Morcheeba "Big Calm" är ju klockren cafémusik.
Vill du fånga lite nordisk känsla så är ju Jan Johanssons "Folkvisor" given storfavorit. Väl tungt kanske iofs, mycket moll!
Sen som sagt, Miles Davis. Lyssna noga innan du impulsköper något, dock. Han har traskat omkring ganska friskt mellan olika stilar. "Bitches Brew" exempelvis, ska nog undvikas om man inte vill att gästerna ska sätta sin ILLY i vrångstrupen. Samlingsdubbeln "THE LEGENDARY YEARS 1955-1965", däremot bör passa som handen i handsken. |
Militant cyklist. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 10:21:52
|
Kickar igång tråden igen! Tips: Stanley Turrentine plays Pop Hits! Grymt trevligt. Han gör varje låt till sin egen med sin soulfulla tenorsax. Lee Morgan är också bra samt Eddie Harris och Les McCann. Ja det finns ju mycket att gräva ur. Skulle vara kul att höra lite feedback på allas tips ;-) /Shaft |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 11:01:33
|
Ornette Coleman "The Shape of Jazz to Come", 1959. Eller, kanske inte... |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 11:10:45
|
Fourplay? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
R.H.
Member
90 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 11:26:39
|
Hei.
Det er en norsk plate som har fått skryt i Stereophile som en av verdens beste innspillinger (kvaliteten på lyd etc). Jeg har ikke hørt på den selv, men har bestilt den og den kommer i posten i løpet av denne uken. Det er: Siri's Svale Band - Blackbird.
Se link: http://www.barejazz.no/jazzshop/ Søk på "svale band"
Alt. www.platecompaniet.no (jeg tror desverre ikke disse sender ut av landet). |
My stereo: PBN Olympia HT 4 (2x492W) PBN Olympia L-Mini (pre-amp) Montana XP Cary CD-303/300 |
|
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 14:27:55
|
Svensk o nordisk kænsla var det ja Jan Lundgren trio- svenska landskap
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 17:16:52
|
Räven hann före: Fourplay, Larry Carlton. |
No hay banda!! |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 17:59:35
|
Lee Ritenour, som lirar gitarr på en del Fourplay-skivor. Rippingtons.... |
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/07/10 : 14:20:07
|
gräv lite djupare i skicbutikens lådor och du kanske får upp "ZZAJ" och då gärna skivan "3" -mycket trevligt!! så rekommenderar jag även att lyssna på "Feist" "let it die"-skivan och speciellt på låt nr. 4, one evening.. jag sitter o smälter just nu med den låten i öronen 8-) |
Livet är för kort för mono |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 01:14:27
|
- Siri's Svale Band, brukt som referanseskive av mange audiofreaks, fin jazz. - Katie Melua, Call Off The Search, samme sjanger som Krall & Jones, bare at bedre melodier (etter min smak). Rimelig god innspilling. - 3rd Force, fancy, laid back, melodiøs, instrumental "smooth jazz", den optimale bakgrunnsmusikk/café-musikk. Behagelig instrumentering, med innslag av kvinnelig vokal. - Shahin & Sepher - sofistikert og melodiøs instrumentalmusikk. Mye bruk av flamenco-gitarer, men i en litt "funky" og "jazz-aktig" form. Passer bra på en "cool" café.
Hvor i Oslo ligger caféen? Kanskje jeg stikker innom en gang jeg er i Oslo, caféer med et bra musikalsk reportoir bør det bli flere av...
Mvh Morten HighEnd Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 08:20:18
|
Caféet/restaurangen/pizzerian/bageriet ligger på Ullevålsveijen och heter Arte Pazza. Knaprig pizza med mozzarella och tomatbas, sedan lite grillad aubergine och zucchini, pesto och parmesan ovanpå det och lyckan är gjord Tiramisun är superb och kaffet likaså. Italienskt delikatesshak med andra ord och jag kan varmt rekommendera ett besök
/Jonas |
|
|
Topic |
|