Author |
Topic |
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 13:08:27
|
Som rubriken antyder skulle jag vara glad för lite tips på lite mer lättsmält jazz. Namn jag tänker på är tex Norah Jones och Diana Krall och vill att stilen ska hålla sig runt omkring denna nivå.
Det får gärna vara elektroniska inslag också så lite tips på sånt vore inte fel.
Det ska köpas in massa skivor till ett café/restaurang så tänk på den miljön...
/Jonas |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 13:27:06
|
Nån "best of Frank Sinatra" känns som att det borde fungera. Stacey Kent är en stor amerikansk jazztjej, som kör lite mailstream jazz.
Eva Cassidy (Songbird), Cassandra Wilson, Vanessa Rubin & Diana Reevese är några som KANSKE kan passa.
Allmusic.com är en hjälp |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 13:52:31
|
Carole King - "Love songs" borde passa. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 15:19:09
|
Nåt med Stan Getz kanske. Girl from Ipanema etc. |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 15:50:05
|
Jo, Stan Getz är ju inte fel. Han är väl en av de få artister som gjort "kvalitetsmusik" som är lättlyssnad utan att vara alltför kommersiellt utslätad. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 15:55:38
|
Hej! Prova någon av norska Silje Nergaards skivor. Det är verkligen bra (och "lättsmält" ;-) /Shaft |
|
|
GibsonSG
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 16:51:34
|
En av 2000-talets starkaste trender är ju s.k. Lounge Music, soft musik som passar utmärkt att sippa latte till. Finns hur mycket som helst, exempel på serier i genren är...
-Cafe del mar -Buddha Bar -Nirvana Lounge
|
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 17:43:41
|
Gillar du Jones och Krall så bör du lyssna på Holly Cole och hennes "The best of" är ett riktigt bra insteg. |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 18:20:52
|
Hmm kollade upp Stan Getz på CDON. Det visade sig att de som köp SG även hade köpt Norah Jones och Diana Krall. Så det kan vara en liten fingervisning. Jag propsar fortfarande på Stan eftersom jag lyssnat och (åter-)upptäckt denne saxofonist hemma hos svärmor i helgen.
Jag vill minnas att under min studietid på folkhögskolemusiklinje gick denna sorts musik under beteckningen "porrbossa" så det är kanske nåt att hetta upp kärlekslivet med. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 19:13:00
|
Stan Getz tycker jag låter som en bra idé, kanske den berömda bossaskivan tillsammans med Astrud Gilberto? Annars finns det väl en hel del som passar in på din beskrivning. Frågan är väl om man inte ska försöka undvika den mest lättsmälta och smöriga trendriktiga "jazzen" och hoppas att folk kan lära sig gilla lite hårdare jazz istället. Problemet är väl att vissa restauranggäster kanske springer därifrån och den risken vill man ju kanske inte ta. |
|
|
bengan_
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 21:46:16
|
Dave Brubeck - Time Out är ett album som borde passa.
/bengan_ |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 23:12:15
|
SADEs första(!) platta är som den heter: ...smooth ;-) "Smooth Operator" alltså. Jazzig men också lätt poppig, sval skulle jag säga. Denna överträffar med råge allt hon gjort sen dess.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 12:53:03
|
Lämpliga skivor med Stan Getz kan dels vara de klassiska bossa-skivorna från tidigt 60-tal dels vissa skivor från 80- & 90-talet som Anniversary och Serenity. Han har gjort många fler bra plattor än just dem men de är nog bra att starta med. |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 12:55:04
|
En klassiker är ju annars Ella & Louis med just dem. Den hör till de absoluta klassikerna och är ju inte så avancerad rent musikaliskt. Ella Fitzgerald har även gjort en hel del egna skivor som också borde kunna vara intressanta. |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 13:17:53
|
När jag kliver in på ditt nyöppnade café skulle dagens första caffe latte smaka extra gott om du spelar Charlie Haden & Quartet West: Art Of The Song eller Joni Mitchells "Both Sides Now" (som egentligen är alldeles för bra till enbart bakgrundslyssning men skulle säkert göra "jobbet" ändå...). Vad är adressen? hälsar Gabe |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 15:22:30
|
Ett nytt tips. John Coltranes skiva Ballads är en ljuvlig klassisker som förgyller vilket café som helst. Lush life är inte dum den heller. |
|
|
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 17:45:58
|
Silje Nergaards At First Light. Bra inspelning- Bra artist. Det är den enda skivan jag har med henne och den är ganska färsk i samlingen.. förmodligen är den nyare (2003)´"nightwatch" även den att rekommendera.
Kari Bremnes "Norwegian mood" så mycket bättre blir det inte... yppersta referensljud!!!
Janis Ian.-- "Breaking Silence" Lite mer poppig och en aning basstark men bra!!!
MVH
Mikael /Top HiFi |
Driver Top HiFi |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 09:55:08
|
Joni Mitchell har gjort enormt mycket intressant, men till café... Kanske. Nils Landgren kanske skulle passa? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 12:14:45
|
En trioskiva med Patricia Barber som är pianist och sjunger mycket fint. Sedan har vi ju Oscar Peterson, Lars Jansson, Kenny Barron, Bill Evans och Keith Jarrett. Gå in på www.allmusic.com där du kan kolla alla artister som vi har tippsat om. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 13:46:34
|
Önskar jag kunde rekommendera Jay Jay Johansson också, skulle lätt kunna mixas ihop till bra musik åt rätt håll, men de spåren finns lite här och var på de olika skivorna...
Instrumentaljazz: Wes Montgomery, "Incredible Jazz Guitar", klassisk jazz på gitarr. Charlie Haden & Pat Metheny, "Beyond the Missouri sky", väldigt, väldigt soft. Vinicius de Moraes, "en La Fusa" med Maria Creuza och Toquinho. Detta är en liveplatta med fantastisk brasiliansk bossa. Kanske finns något av hans musik att få tag i i Sverige?
Igår läste jag i GP om en jazztrumpetare, Göran Kajfes, som jag blev väldigt sugen på att köpa något av, "...doftar mest av jazz, men med inslag av elektronika, dub, ambient...". Tycker det verkar lovande, åt det lite mer elektroniska hållet. |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 15:33:30
|
Jösses vad ni är duktiga. Tack för alla svar. Jag sitter och laddar hem för glatta livet för att kolla potentiella köp och ni har lyckats pricka in många bra.
Kul också att det har kommit en del norska artister eftersom det är i Oslo caféet/restaurangen ligger
/Jonas |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 00:18:34
|
Bo Kaspers Orkester tycker jag funkar på ett café.... |
Tremolo junkie! |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 06:54:10
|
Hej!
Vilka super tips ni ger!
Om det är bossa du vill ha så kolla också Jao Gilberto eller/och frun Astrud Gilberto. Det är Astrud som sjunger på Stan Getz skiva så även på "Girl from Ipanema"
En annan artist som man inte får glömma är vår egen Nils Landgren. Hans "Ballads"-platta är väldigt bra. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 15:14:50
|
Varfør næmner ingen Miles (Davis alltså) |
Edited by - trippelbogey on 2004/05/24 15:15:22 |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 23:53:10
|
Vill slå ett slag för Mose Allison , pianist i gränslandet mellan Jazz och Blues. Är väl egentligen jazzpianist men eftersom han är född i Missisippideltat så är bluesinfluenserna mycket tydliga. Skrev bl.a. "Parchman Farm" ( som även spelats in av John Mayall och Johnny Winter), en galghumoristisk låt om en fånge på ett sydstatsfängelse:
I'm sitting down here for the rest of my life And all I did was shoot my wife
Live-albumet "Mose Alive" från c:a -65 är verkligen cool jazz med trummor , ståbas och Mose's piano och sång, och ger en känslan av att befinna sig på en rökig jazzklubb. Mellan låtarna hör man ljud av klirrande glas och plingande kassaapparater i bakgrunden |
|
|
Topic |
|