HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 behöver tips på lättsmält jazz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/05/17 :  13:08:27  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Som rubriken antyder skulle jag vara glad för lite tips på lite mer lättsmält jazz. Namn jag tänker på är tex Norah Jones och Diana Krall och vill att stilen ska hålla sig runt omkring denna nivå.

Det får gärna vara elektroniska inslag också så lite tips på sånt vore inte fel.

Det ska köpas in massa skivor till ett café/restaurang så tänk på den miljön...

/Jonas

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/17 :  13:27:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nån "best of Frank Sinatra" känns som att det borde fungera.
Stacey Kent är en stor amerikansk jazztjej, som kör lite mailstream jazz.

Eva Cassidy (Songbird), Cassandra Wilson, Vanessa Rubin & Diana Reevese är några som KANSKE kan passa.

Allmusic.com är en hjälp

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/17 :  13:52:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Carole King - "Love songs" borde passa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/05/17 :  15:19:09  Show Profile Send sisko a Private Message
Nåt med Stan Getz kanske. Girl from Ipanema etc.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/05/17 :  15:50:05  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, Stan Getz är ju inte fel. Han är väl en av de få artister som gjort
"kvalitetsmusik" som är lättlyssnad utan att vara alltför kommersiellt utslätad.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/05/17 :  15:55:38  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Prova någon av norska Silje Nergaards skivor. Det är verkligen bra (och "lättsmält" ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

GibsonSG
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:51:34  Show Profile Send GibsonSG a Private Message
En av 2000-talets starkaste trender är ju s.k. Lounge Music, soft musik som passar utmärkt att sippa latte till. Finns hur mycket som helst, exempel på serier i genren är...

-Cafe del mar
-Buddha Bar
-Nirvana Lounge




Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/05/17 :  17:43:41  Show Profile Send struts a Private Message
Gillar du Jones och Krall så bör du lyssna på Holly Cole och hennes "The best of" är ett riktigt bra insteg.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/05/17 :  18:20:52  Show Profile Send sisko a Private Message
Hmm kollade upp Stan Getz på CDON. Det visade sig att de som köp SG även hade köpt Norah Jones och Diana Krall. Så det kan vara en liten fingervisning. Jag propsar fortfarande på Stan eftersom jag lyssnat och (åter-)upptäckt denne saxofonist hemma hos svärmor i helgen.

Jag vill minnas att under min studietid på folkhögskolemusiklinje gick denna sorts musik under beteckningen "porrbossa" så det är kanske nåt att hetta upp kärlekslivet med.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/17 :  19:13:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Stan Getz tycker jag låter som en bra idé, kanske den berömda bossaskivan tillsammans med Astrud Gilberto? Annars finns det väl en hel del som passar in på din beskrivning. Frågan är väl om man inte ska försöka undvika den mest lättsmälta och smöriga trendriktiga "jazzen" och hoppas att folk kan lära sig gilla lite hårdare jazz istället. Problemet är väl att vissa restauranggäster kanske springer därifrån och den risken vill man ju kanske inte ta.
Go to Top of Page

bengan_
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:46:16  Show Profile Send bengan_ a Private Message
Dave Brubeck - Time Out är ett album som borde passa.

/bengan_
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:12:15  Show Profile Send edison a Private Message
SADEs första(!) platta är som den heter: ...smooth ;-)
"Smooth Operator" alltså.
Jazzig men också lätt poppig, sval skulle jag säga.
Denna överträffar med råge allt hon gjort sen dess.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:53:03  Show Profile Send JesseX a Private Message
Lämpliga skivor med Stan Getz kan dels vara de klassiska bossa-skivorna från tidigt 60-tal
dels vissa skivor från 80- & 90-talet som Anniversary och Serenity. Han har gjort många fler bra plattor än just dem men de är nog bra att starta med.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:55:04  Show Profile Send JesseX a Private Message
En klassiker är ju annars Ella & Louis med just dem. Den hör till de absoluta klassikerna
och är ju inte så avancerad rent musikaliskt. Ella Fitzgerald har även gjort en hel del
egna skivor som också borde kunna vara intressanta.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:17:53  Show Profile Send Gabe a Private Message
När jag kliver in på ditt nyöppnade café skulle dagens första caffe latte smaka extra gott om du spelar Charlie Haden & Quartet West: Art Of The Song eller
Joni Mitchells "Both Sides Now" (som egentligen är alldeles för bra till enbart bakgrundslyssning men skulle säkert göra "jobbet" ändå...).
Vad är adressen?
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/05/18 :  15:22:30  Show Profile Send sisko a Private Message
Ett nytt tips. John Coltranes skiva Ballads är en ljuvlig klassisker som förgyller vilket café som helst. Lush life är inte dum den heller.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:45:58  Show Profile Send MikaF a Private Message
Silje Nergaards At First Light. Bra inspelning- Bra artist. Det är den enda skivan jag har med henne och den är ganska färsk i samlingen.. förmodligen är den nyare (2003)´"nightwatch" även den att rekommendera.

Kari Bremnes "Norwegian mood" så mycket bättre blir det inte... yppersta referensljud!!!

Janis Ian.-- "Breaking Silence" Lite mer poppig och en aning basstark men bra!!!

MVH

Mikael /Top HiFi

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/19 :  09:55:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Joni Mitchell har gjort enormt mycket intressant, men till café... Kanske.
Nils Landgren kanske skulle passa?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:14:45  Show Profile Send gcs a Private Message
En trioskiva med Patricia Barber som är pianist och sjunger mycket fint. Sedan har vi ju Oscar Peterson, Lars Jansson, Kenny Barron, Bill Evans och Keith Jarrett. Gå in på www.allmusic.com där du kan kolla alla artister som vi har tippsat om.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:46:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
Önskar jag kunde rekommendera Jay Jay Johansson också, skulle lätt kunna mixas ihop till bra musik åt rätt håll, men de spåren finns lite här och var på de olika skivorna...

Instrumentaljazz: Wes Montgomery, "Incredible Jazz Guitar", klassisk jazz på gitarr.
Charlie Haden & Pat Metheny, "Beyond the Missouri sky", väldigt, väldigt soft.
Vinicius de Moraes, "en La Fusa" med Maria Creuza och Toquinho. Detta är en liveplatta med fantastisk brasiliansk bossa. Kanske finns något av hans musik att få tag i i Sverige?

Igår läste jag i GP om en jazztrumpetare, Göran Kajfes, som jag blev väldigt sugen på att köpa något av, "...doftar mest av jazz, men med inslag av elektronika, dub, ambient...". Tycker det verkar lovande, åt det lite mer elektroniska hållet.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:33:30  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jösses vad ni är duktiga. Tack för alla svar. Jag sitter och laddar hem för glatta livet för att kolla potentiella köp och ni har lyckats pricka in många bra.

Kul också att det har kommit en del norska artister eftersom det är i Oslo caféet/restaurangen ligger

/Jonas
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:18:34  Show Profile Send alpinist a Private Message
Bo Kaspers Orkester tycker jag funkar på ett café....

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/05/24 :  01:42:57  Show Profile Send DIESEL a Private Message
En platta som är grymt bra är AIR - Moon Safari , perfekt att ha som bakgrundsmusik ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/24 :  06:54:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Vilka super tips ni ger!

Om det är bossa du vill ha så kolla också Jao Gilberto eller/och frun Astrud Gilberto. Det är Astrud som sjunger på Stan Getz skiva så även på "Girl from Ipanema"

En annan artist som man inte får glömma är vår egen Nils Landgren. Hans "Ballads"-platta är väldigt bra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:14:50  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Varfør næmner ingen Miles (Davis alltså)

Edited by - trippelbogey on 2004/05/24 15:15:22
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:53:10  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Vill slå ett slag för Mose Allison , pianist i gränslandet mellan Jazz och Blues.
Är väl egentligen jazzpianist men eftersom han är född i Missisippideltat så är bluesinfluenserna mycket tydliga. Skrev bl.a. "Parchman Farm" ( som även spelats in av John Mayall och Johnny Winter), en galghumoristisk låt om en fånge på ett sydstatsfängelse:

I'm sitting down here for the rest of my life
And all I did was shoot my wife

Live-albumet "Mose Alive" från c:a -65 är verkligen cool jazz med trummor , ståbas och Mose's piano och sång, och ger en känslan av att befinna sig på en rökig jazzklubb. Mellan låtarna hör man ljud av klirrande glas och plingande kassaapparater i bakgrunden
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000