Author |
Topic |
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 19:40:52
|
Stefan,
jag vet inte exakt hur mycket du täckt upp på väggen enligt din beskrivning. Kanske har du inte tillräckligt med gullfiberskivor på lager, men jag skulle prova att provisorikst täcka HELA väggen bakom högtalarna om du inte gjort det. Det brukar gå att stapla dem på höjden om man stöttar dem lite med nåt. Ända upp till taket och ut i hörnorna. Hela ditt övriga rum har ju dämpning numera mellan 60-200 Hz, så om du ska jämna till det behövs tas i lite. Fungerar det kan man ju bygga för med en tygvägg, alternativt att riva/ändra i väggarna som finns. Fast allt ska ju vara estetiskt, och jag vet inte om du klarar att se högtalarsidan som en "tygvägg". Men jag tror kanske går att få till snyggt ändå, med snygga oljade lister.
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 19:51:10
|
klart grabben ska ha en TacT men försök först fixa till det akustiskt först så gott det går.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/07/10 : 13:04:56
|
Känns som Svanås justerbara helmholtzare skulle vara lösningen på baspuckeln. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 15:16:13
|
Ikväll skall det lekas och göras nya mätningar och provlyssningar, jag får nämligen hem en sådan här
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2004/07/13 15:18:13 |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 16:18:19
|
Tänk på att det går åt en hel del effekt om du tänker EQ:a upp någonting.. |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 19:35:41
|
Mycket intressant!
Prova då att lägga in en notch vid kring 45 Hz på 1/3 oktav. Att dämpa 4-6 dB där (försöker du dämpa hela toppen kommer det troligen låta anemiskt)kanske räcker. Denna korrigering kan göra att basen låter mer artikulerad.
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 19:43:58
|
Min Behringer var trasig då jag fick den. (snyft) Är återlämnad till affären och de har inga fler efersom det var beställningsvara.
Hade sett framemot detta experiment. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 20:02:08
|
Hade de ingen DSP1124P på lager då? Annars bara att ta hem (billigare) och ratta in 45 Hz, bestäm Q och nivå och mäta.
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 23:29:56
|
-StefanB
Hmmmm... Jag har nyligen köpt två UltraDrive DCX2496 och båda är defekta på lite olika sätt.
Kanske att kvalitén har blivit sämre????????
/Roland |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 09:44:31
|
Finns ju andra märken också.
Kolla denna mätning i ett vardagsrum
En dipp runt 100hz, antagligen utsläckning då, från bakvägg.. under 140hz är det som vanligt rummets fysiska egenskaper som dominerar frekvensgångens slutliga utfall.. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 12:02:52
|
Hur går det StefanB? |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 16:55:11
|
Förhoppningsvis kommer lite nyheter med mätningar i början av nästa vecka. Har sålt av mängder med "överskottsprylar" och pengarna är investerade i något som förhoppningsvis blir en förbättring. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 17:07:20
|
Elektroniskt eller passivt |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/03 : 19:49:35
|
Då var det dags för lite uppdateringar i "The never ending story" Jag har köpt en sådan här:
Det är en TacT RCS 2.0 AA. Det är med andra ord ett försteg, DA omvandlare och sist men inte minst en rumskorrigerare. Kan möjligen detta vara lösningen på mina problem eller blir det en pryl som kommer att hålla mig sömnlös om nätterna. Svaret är inte givet kan jag säga.
TacTen fungerar som så att man gör en mätning och så försöker man anpassa frekvensgången efter mätningen till en "målkurva". Det finns ca 40 färdiga målkurvor att välja mellan. Dessa kan man sedan modifiera lite eller helt göra om så att man skapar sina egna målkurvor. Allt detta görs för övrigt med hjälp av en dator. En uppenbar risk här är att man aldrig blir nöjd utan tror att det säkert går att hitta en kurva som låter lite bättre. Man kommer därmed att fastna i "kurvträsket" för all framtid
Jag kommer i denna tråd att framver lägga in lite kurvor och mätningar och annat som kan vara av intresse eller som jag hoppas få feedback på.
Mätningarna härunder kommer även de från Audionets gratisprogram. Himla användbart
Vi börjar på en mätning i rummet med försteget i Bypassläge. dvs utan rumskorrigeringen på:
Och fortsätter med en mätninge i rummet med rumskorrigeringen på. Här utgår jag från en kurva som heter A1 men där jag ändrat i basen så att kurvan rullar av från ca 35 Hz istället för att vara i det närmaste rak ned till 20 Hz. Då ser det ut såhär:
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/08/03 : 21:39:44
|
Se där ja Stefan! Välkommen till TacT-klubben. Ser att Niklas infogat en mätning från mitt vardagsrum på Ino Pip. Din korrigerade kurva ser onekligen lite bättre ut än bypass varianten. Du har fullkomligt rätt i det där med kurvträsket. Det tar ett tag att lära sig bemästra targetkurvorna på rätt sätt. Dessutom är ju som sagt möjligheterna tämligen obegränsade. Resultatet beror till största del utav mätningen, samt förmågan att få till en targetkurva som inte jobbar allför mycket "mot" högtalarens grundkaraktär. Då kan resultatet bli mycket bra! Kablar och sådan tveak står sig tämligen slätt mot en Tacts möjligheter att till förändring. Ett bra tips är att börja att justera lite smått manuellt med den parametriska eq UTAN att använda kompensationen. Då kan du få ett bättre hum om var eventuella justeringar lämpligast kan läggas in. Faktum är att jag endast använder mig utav den parametriska Eqn just nu. Mina Gem vill helt enkelt inte låta sig kompenseras så bra som mina gamla Dynaudio 1.3se gjorde. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 07:49:03
|
Taqck för entusiasmen David, för själv misströstar jag lite. Nu skall jag inte ge upp alltför lätt men idag kommer jag i alla fall att höra efter hur länge jag har öppet köp.
Det verkar helt uppenbart som om det går att göra stora förbättringar i frekvensgång och efterklang. Nackdelen är dock att jag uppfattar att detta är på bekostnad av transparans, dynamik och "öppenhet". För trots alla brister i återgivningen som min anläggning har i musikrummet så spelar det väldigt öppet och nästan "elektrostatiskt" och det gillar jag verkligen. Med rumskorrigeringen aktiv så får jag en fyllkigare ljudbild med mer värme men basen blir lite "burkig" och denna "burkiga" känsla går igen i hela återgivningen. "klippet" i ljudet försvinner okså och det blir väldigt snällt.
Men som sagt, jag skall inte ge upp ännu. Så många tidningar har höjt TacT till skyarna och så många användare likaså. Man ser ju aldrig en TacT till salu på beg.marknaden så det bör ju innebära att ägarna är nöjda.
Som försteg betraktat så är TacT RSC 2.0 dock riktigt bra. Framförallt om jag också använder det som DAC, dvs via de digitala ingångarna. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 09:02:14
|
Känner igen det där med ovanan med kompenserad bas. Den kan låta annorlunda, och ibland tamare och lite burkigare med fel targetkurva. Men du ska också lägga på minnet att mycket av "klippet" i ljudet i själva verket kan vara dippar och toppar som vilseleder. Titta på din mätning. Där ser du klart och tydligt "burkigheten" i den kompenserade varianten. I vanliga fall har du en ganska stor svacka runt 120hz som nu inte finns längre. Dessutom lutar ju hela kurvan uppåt nedåt i frekvens. Störningar i rymd och ljudbild kan vara en tidskorrigeringsmiss från apparaten. Gå in under Corr(vet inte om det heter så på 2,0) och se till att tidskompen för båda kanalerna är lika. Annars kan du få en konstig ljudbild som saknar rymd och tiltar åt något håll. Ibland indikerar nämligen mätningen att det är tidsskillnad mellan kanalerna om micken vinklas lite fel. Och sedan som sagt: prova dig fram med den parametriska Eqn först. Gå in på dom värsta problem områderna och justera lite manuellt medans du lyssnar. Alla lyckas inte bli vän med kompenseringen på direkten. Jag använder den inte jämt heller, men den parametriska Eqn samt filtret är GULD värt tillsammans med mätmöjligheterna. |
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 09:41:42
|
Hej Stefan B,
Tråkigt att du ännu inte kommit tillrätta med dina akustikproblem. Tidigare i tråden skrev du att du tyckte Svanå konsultation blev för dyrt, men vad kostade egentligen TACT processorn...
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 12:08:52
|
Enligt min erfarenhet ligger burkljud i det att områdeet 300-600 Hz är förhöjt. Jag trivs bäst med något lägre nivå upp till 500 Hz, en liten top vid 1 kHz, sedan svagt fallande mot högre frekvenser. Men detta beror ju på hur man mäter ljudet. Detta är direktljudet. Vid statiska signalen kommer kurvan upp till 500 Hz att ha mer energi pga av moderna i rummet.
Prova lek med parametrisk EQ manuellt och dämpa ex toppen vid 750 Hz, för att sen gå vidare.
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 16:41:21
|
Mitt i prick Björn
Satt igårkväll i 4-5 timmr och mätte, ändrade kurvor, osv, osv. Lyckades få fram kurvor som blev bättre och bättre så det skall säkert gå att få någorlunda ordning på detta framöver. Troligen dock i kombination med lite akustikförbättringar i rummet.
Att bara använda EQ:n låter spännande. Måste bara komma på hur jag gör detta först
Har idag fått veta att jag inte har öppet köp utan bytesrätt så TacTen blir kvar. Jag är dock lite mer optimistisk nu, efter gårdagens övningar. Ingen som har en billig bärbar dator till salu |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 16:51:07
|
Kom på att Eqn är tillval på 2,0 så det är inte säkert att du har den... |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 18:49:35
|
Hej Stefan, aha det var alltså den lilla 2.0 du köpte.. Dom ligger ju jättebra i pris nu. Man kan göra en hel del..
Ha tålamod, det säger jag bara.. ;)
|
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 18:51:28
|
Vilken spec krävs för att den bärbara skall funka Stefan?
\\K-man |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/04 : 19:43:54
|
Hur vet jag om jag har tillgång till EQ? Min "lilla" och "billiga" 2.0 SKALL ha alla options, den är AA modellen med analogt både in och ut och med DA omvandlare. Det är dock inte den uppdaterade S varianten. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 22:13:51
|
Hej Stefan Om du fått en skiva, licens samt enabled för ParaEQ så har du ett försteg med EQ... Jäkligt synd att dom inte säljs med EQ utan att lägga till extra pengar, för EQ:n är verkligen bra att ha den också... |
|
|
Topic |
|