Author |
Topic |
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 09:31:25
|
Jo peaken i basen är väldigt tydlig och ser märklig ut. Fast hur jag än mäter så blir det såhär. Den ligger vid 40 Hz och kan mycket väl påverka de övriga frekvenserna. Det märkliga är att man inte upplever puckels så kraftig då man lyssnar så den kom som en överraskning då jag mätte. Visst, man hör en förstärkning, men inte så påtaglig. Ett par TQ45:or skulle vara intressant att testa och göra en mätning med. Det går att läsa av mätningen bättre om man har resultaten uppe på datorn.
Jag har inte provat att dämpa mer men detta skall jag göra. Jag skall testa att ställa takplattorna bakom högtalarna och se hur det ser ut/låter. Sedan har jag lite Gullfiber som jag kan sprida ut i rummet och se hur det påverkar. Jag har förstått att mina dämpväggar är rätt smalbandiga men funderar samtidigt vart all energi i toppen tar vägen.
Då jag byggt väggarna har jag tittat en del på sidan MatsT hänvisar till. Jag har försökt bygga alla väggar olika med olika mellanrum mellan brädorna på varje vägg. Såhär i efterhand kanske det var lite stolligt för nu dämpar varje vägg sin egen frekvens. Samtidigt så bör dessa frekvenser ligga rätt nära varandra för mellanrummet mellan brädorna varierar mellan 2-5 mm, ungefär…… Jag har dock inte den blekaste aning om hur mycket och vilka frekvenser väggarna dämpar, det kan jag erkänna. Byggde på chans. Det skulle dock kunna vara ett alternativ att skruva om brädorna på väggarna och sätta dem med olika avstånd för att göra varje vägg mer bredbandig. Om det funkar så???
Sätta läkt oregelbundet, du menar en läkt över en springa här, och en annan över en springa där osv, osv?
Efterklangen kanske man kan påverka med mer möblering, eller? Tanken är att möblera rummet lite mer, få upp fler saker på väggarna, osv, osv. Detta har inte skett eftersom jag inte tyckt det varit någon idé i ett rum som låter så illa och kanske kommer att byggas om. Kan mer möblering och kanske dämpning påverka efterklangstiden i de nu kritiska frekvenserna?
Gällande bildförväxlingen så är jag rätt säker på att jag inte förväxlat dem. Jag håller med om att resultatet ser så ut och det var något jag själv reflekterade över så jag fick se det. Jag har nu tak plattorna monterade med 5 cm luftspalt, jag skall prova montera dem dikt an taket istället och se vad det gör.
Bakväggen konvex, talar vi om väggen bakom högtalarna då? Det är inte helt lätt att göra för bakom min nya vägg sitter det mängder av diverse rör. Det skulle kanske gå men det skulle knappast bli estetiskt tilltalande, något som är ett måste eftersom jag inte lever själv i huset.
Såg inte ditt inläg ginnan mitt svar Micke. Mitt rum har måtten 426*356*210 cm så det går väl att räkna på noderna där. Visst skulle det vara bra att prova dämpa bort puckeln i botten och se och mäta vad som sker. Men det är inte lätt gjort, ju djupare problemen ligger desto svårare verkar de vara att åtgärda.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2004/07/08 09:35:33 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 10:53:33
|
Det finns ju en bunt folk som sitter och trycker på en Behringer, så det är väl bara att slå en plinga och låna hem och testa..
Lycka till.
//Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 11:54:46
|
Skönt när någon tar något på rätt sätt sanoj!
Jag lider något fruktansvärt med dig Stefan Fy F*n för att ha lagt massa jobb å sen blir det så att man knappt vill lyssna där. Jag undrar om du inte ska variera spalten mellan panelbrädorna mer. Kolla in hur neriks har gjort i sitt bygge. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 12:42:09
|
Stefan
Jag tog mig en titt och måste säga att din frekvensrespons i rummet verkligen ser helt bedrövlig ut.
Jag hoppas du får bukt med detta. Kan inte vara roigt när du lagt ner så mycket jobb på ett lyssnigsrum.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 13:33:56
|
Puckeln vid 45 Hz "nås" antagligen inte av absorbenterna du har, som förmodligen bara är effektiva ner till 60-80 Hz.
Vad du får i praktiken är att panelerna reflekterar mycket av frekvenserna mellan 300 Hz-2000 Hz. Mellan 2-10 kHz finns ett svagare fall, du har ju en del möbler i rummet. Över 10 kHz finns det två effekter, absorption samt att diskanten blir mer direktiv dvs det finns inte alls lika mycket reflexer längre. Märk väl att rumsresponsen EJ ska vara rak, utan helst sluttande mot högre frekvenser. Dock har dämpningen i rummet som sagt blivit för kraftig i mellanbasen och ringa dämpning över detta! Tänk på att rummet samverkar också så du kan väl ha kombination av utsläckning pga högtalar-vägg avstånd och dämpning. Dämpning är ju aldrig 100% effektiv.
Puckeln vid 40-45 Hz kan du vänta med, psykoakustiskt kan den vara bra så länge den inte bumlar för mycket. Pucklar upp till 20 dB är inte ovanligt, och det hörs speciellt när Eryka Badhu spelas... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 13:45:31
|
Verkar som att det finns några olika alternativ (/eller bud). 1) undersök om 45hz resonansen ställer till det längre upp (med dippar) 2) spalterna mellan träet skapar en LCR som dämpar bort ett smalbandigt område 3) tester med EQ för
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 14:04:38
|
Jag menade att väggen bakom lyssningspositionen skulle vara konvex, men det funkar nog rätt bra med framväggen mellan högtalarna också.
Varför skulle en svagt konvex vägg se icke-estetisk ut? Konkava väggar är ju inte helt ovanliga i tex funkishus eller i lägenheter i jugendhus med torn och runda burspråk. (Jag skall förtydliga och säga att jag menar att väggen endast skall vara konvex i en dimension och inte heller kurva in så mycket på golvet. Poängen är just att bryta sönder stående vågor och att även smeta ut rummets dimensioner något, dvs längden blir mellan 4.2 och 4.0 m)
http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm
426*356*210
Kalkylatorn ger följande problemfrekvenser. Ca 41 Hz, 47Hz, 2st 82 Hz och 95 Hz. Det är 1:a och 2:a egenmoden hos rummet i längd, bredd och höjd och som du ser så samverkar de ganska kraftigt kring 80 Hz och även kring 120-130 Hz. Ett bekymmer är ju att rumsbredden nästan är en multipel av rumshöjden.
Brukar inte frekvensgången och efterklangen minska ganska kraftigt vid högre frekvenser i de flesta rum eftersom de korta vågorna lättare bryts upp och sönder av ojämnheter i rummet och speciellt om man inte har släta hårda väggar.
Jag tror helt klart att det är vettigt att försöka åtgärda 1:a och 2:a rumsmodens resonanser i längd och bredd för att lyfta upp den kraftiga dippen 100-200 Hz och sedan dämpa efterklangen i området 500-2000Hz. Det är verkar troligt att dina nuvarande dämpväggar är som en spegel för 750-2000 Hz.
Att ha dina takplattor 5 cm avstånd verkar ge den märkliga effekten att just 400, 800 och 1200 Hz dämpas (eller något liknande, lite svårt att interpolera i logaritmiska diagram men helt klart verkar det finnas 3 tydliga noder). |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2004/07/08 14:07:34 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 18:55:53
|
Mätandet fortsätter med nya spännande experiment och erfarenheter. Nu har jag ställt de stora takplattorna bakom högtalarna. Jag har 4 st Gullfiberskivor, 95 mm tjocka utplacerade på sidoväggarna och 4 st 25 mm tamplattor på bakväggen på sidan av soffan. Då ser mätningarna ut såhär:
Det ser i mna ögon bättre ut och låter enligt mina öron bättre, dock ännu inte bra. Detta överaskar mig för nu har jag dämpat MER fast det är klart, kanske i andra frekvenser. Om ännu mer dämpning ger ännu bättre resultat så är det ändå en utesluten lösning för jag kan inte klä in alla väggar helt med Gullfiber.
Hur tolkar ni de nya mätresultaten? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 19:04:19
|
Kul!
Skall du också testa att plocka bort ett större antal och med ojämna mellanrum av dom trälister som bildar luftspalterna? En del jobb men detta jobb skulle ju kunna ge klarhet i frågan om det är en ogynsamm LCR som gör att en enda frekvens dämpas...
Jag undrar lite ang bilden på ditt impulssvar. Är det högtalarens impuls som syns "1.5 cm in från vänster räknat" eller är det en refleks eller vad? Jag tror du får bättre upplösning om du minskar ner fönstret och gör snapshoot på det istället för hela och sen förminska bilden...
Kan man tänka sig ett liiiitet leende på läpparna ioma du ser och hör en liiiiten förbättring?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 19:17:57
|
Det ser betydligt bättre ut och det var som jag trodde mer dämpning vid mellanhöga frekvenser som behövdes. Dämpning av sådana görs nog ganska enkelt med någon fälla i hörnen, helt enkelt ett stycke utskuren trekant av Rockwool eller annat liknande. I hörnen har alla frekvenser max tryck och det är därför lämpligt att sätta dämpning där. Storleken (djupet) på trekanten reglerar var den nedre gränsfrekvensen sätts och ett riktmärke är att dämpmaterial som är 1/3 av våglängden ger fullständig dämpning, i hörn blir det lite studsar och ljudet går in och sedan ut så tjockleken kan reduceras. Vid 340Hz är våglängden 1m så jag skulle gissa att du klarar dig med ett djup på 30cm.
Sedan kan du nog reducera dämpningen runt 200Hz där spalterna verkar aktiva genom att spika lite läkt, gärna oregelbundet för spridning av frekvensen men om du har olika bredd så har du kanske redan spridning?
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 08:46:41
|
Vad det är som syns 1.5 cm in på bilden kan jag inte svara på. Ser lite konstigt ut. Kanske gitarren eller dataskärmen eller något annat som stör.
MatsT. DEt låter lockande och enkellt att spika läkt för en del springor. Skall jag då låta övriga vara som de är? Dvs spika igen var 3:e, var 4:e typ, lite oregelbundet? Sedan var det detta med hörnabsorbenterna. Skall de gå från golv till tak eller? Du skriver utskuren trekant av Rockwool eller Gullfiber. Skall jag skära 20 st trekanter, 30 cm djupa och stapla på varandra i hörnen bakom lyssningspositionen? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 09:16:24
|
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 09:22:59
|
NN, ja kanske om man har ett 250kvm hus att bo i.......eftersom halva boytan försvinner.
//Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 09:30:45
|
Skitsmart, är det hemma hos dig NN ???? Sådär gör man ju hörngrejerna och så kan man sätta tyg utanpå.
Då är bara frågan om placeringen kvar. Vart placerar jag dem? Helst skulle jag se dem bakom lyssningspositionen, i de hörnen. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 09:43:00
|
ne inte hemam hos mig, men jag kommer bygga med MINST sådär mycket dämpning när jag väl har utrymme för det. Detta är ett litet garage som förvandlas till studio.
Bra att jag lyckades fånga din uppmärksamhet. Det finns massor med info på detta forum:
http://forum.studiotips.com
Han som byggt det ovanstående har fått problem lika som du, med akustiken, du kan ju läsa trådarna han startat.. han heter "Mark" och har startat flera trådar under.. http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=1
Han har ju fått knasiga mätningar också, han har ingen djupbasabsorbtion i sin studio som du ser, detta dämpar knappt ner till 100hz även om det ser mycket ut.
Sätta mycket dämpmaterial i hörnen är nog ingen god idé, inte på det sätt han gjort iaf. Skulle möjligen vara en bättre idé att sätta helmholtz där eftersom hörnen är som "tryckcentrum".
Vore möjligen bättre att sätta en jäkla massa dämpmaterial endera imellan högtalarna, en meter tjockt, eller bakom ryggen.. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 09:51:52
|
Du skulle kanske bygga dig ett par baslådor, eller fyra.. Du gillar ju DIY, bara o sätta igång.
Har du maffig takhöjd, kanske du kan sätta in 80cm isolering i taket?! istället för hörnen...
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 09:53:34
|
Bilderna visar ungefär hur man bygger hörnabsorbenter, det är bara att trycka in Rockwool från golv till tak och sedan sätter man tyg framför så stör det inte. Det går att sätta i vilka hörn som helst men det är kanske bäst i högtalaränden trots allt. Syftet med hörnabsorbenterna i det här fallet är bara att ta ned efterklangstiden i övre bas/mellanregister så de behöver inte vara så djupa. Ytterligare absorption för att ta bort reflexer ordnas lämpligen med tubetraps eller liknande, det behövs 3 eller 4 st. 1 på varje sidovägg som tar sidoreflexen och 1 eller två som tar studsen i bakväggen.
Om du spikar läkt med olika avstånd som du redan förstått meningen med borde det ge ungefär samma resultat som om väggen varit vinklad mot väggen.
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 10:00:52
|
Men isolering är flödesresistans, och i hörnen är hastigheten lägst. Därav borde hörn vara den sämsta vägen till bättre lågbasdämpning. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 10:06:03
|
Alla ljudvågor hamnar förr eller senare i hörnen så det är nog inte fel att sätta dämpning där. Det är inte frågan om dämpning av lågbas, då krävs det andra grejor och alla väggarna är för övrigt helmholz-absorbenter redan och de verkar fungera utom för resonansen vid 45Hz. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 16:05:18
|
Intressant med dessa kurvor eftersom de ser ut ungefär som jag tidigare, i denna tråd, gissade. Peaken under 50 Hz blir nog lite knepig att absorbera bort, men kan mildras en del med en parametrisk EQ. Värre är det med den lite svaga nivå i djupbasen. Om den är ett resultat av rummet kan det bli lite problematiskt att få till en tillfredställande klangbalans (även om man försöker höja nivån i djupbasen med EQ). Jag hoppas du får till ljudet i ditt rum. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 17:35:15
|
Ni kanske börjar bli less på alla mätresultat nu Själv tycker jag dock att det är jättespännande. Allt man gör syns i mätkurvorna. Detta är på gott och ont för jag har märkt att hur jag håller mikrofonen också påverkar mätresultaten. Det bästa vore att jag satte fast den permanent så att den var konstant då allt annat ändras.
Den senaste mätningen ser ut såhär:
För att få detta resultat har jag * Kopplat in suben igen * Satt upp en takplatta i mitten av rummet * Placerat den andra takplattan mot väggen mellan högtalarna * Ställt de fyra 95 mm Gullfiberplattorna i varsitt hörn.
Detta är nog den rakaste mätningen såhär långt, bara jättepuckeln i basen som är vekligt alarmerande. Jag skulle dock vilja ha ner "pucclarna" mellan 300-2700 Hz 5-6 dB, då skulle frekvenskurvan vara rätt ok. Då kunde jag börja fundera hur jag skall komma åt basproblemen.
Sneglar åt lite elektriska lösingar. Begagnat TacT eller Behringer Ultracurve 2496. Det hade varit väldigt spännande att testa hur mycket sådana lösningar kan avhjälpa akustikproblemen.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 17:49:14
|
Rätta till dom akustiska problem på akustisk väg. Inte EQ-vägen! Däremot kan du gärna tesa med EQ...
Verkar som att du kommer frammåt! Jag tycker du skall testa att får bort denna mängd med lika stora springor på något sätt. Plocka bort slumpvis med plankor och mät igen. Borde bli en rejäl skillnad med rätt lite jobb...
|
|
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 19:07:32
|
Håller absolut med,
men att akustiskt rätta till toppen strax under 50 Hz kommer att ta plats i det redan lilla rummet. Ett annat alternativ kan vara att skaffa några basmoduler för att ta bort stående vågorna. Men som tidigare har nämnts är det helt korrekt att man ser en höjning (men som nog är lite kraftig i detta fall) i basen och att diskantnivån faller om man mäter på lyssningsplats. |
|
|
Topic |
|