Author |
Topic |
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 22:53:03
|
Här säkert inte den då. Trist som sagt Men jag börjar få ordning på kurvorna nu. Kan faktiskt inte begripa att jag tyckte att det spelade rätt bra ibland tidigare Plind har varit på besök ikväll och vi var rörande överens om att "bypass" läget inte längre är ett användbart alternativ.
Jag planerar dock att hjälpa TacT på traven med lite mindre akustikbyggnationer i rummet. Lite dämpning i topp och lite diffusering är planerad. Skulle också sitta fins med något som plockade lite bas, även om det inte känns lika nödvändigt längre. Som ni märker på tonen så är jag rätt hoppfull nu igen |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 23:05:25
|
Det som har nämts om aktiv korrigering stämmer ganska bra in på mitt eget system med Canton digital. Med rak kurva så låter det nästan lite försnällt. Börjar man sen justera det efter öra så kan man efter lite jobb få det kanon. Nu jobbar det systemet inte på samma sätt som Tact men slutresultatet ligger nog ganska nära varandra.
Men där finns en gräns för vad ett aktivt system klarar av. Så att justera rummet akustiskt först gör det bara bättre/lättare för Tacten att jobba.
Kämpa på bara det går ju åt rätt håll !
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 09:39:28
|
Bara det itne blir dippar i basen för då krävs effekt som jag sa förut.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 09:55:33
|
quote: Som ni märker på tonen så är jag rätt hoppfull nu igen
Det låter jättebra att det är på rätt väg iallafall, väldigt tråkigt när det inte alls blir som man tänkt.... |
www.linnforum.se |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/10 : 07:16:48
|
Det är kul att mäta Igår försökte jag mäta frekvensgången på GALTIS (högtalarna) med TacT. Drog fram högtalaren mit på golvet, skärmade av den med lite soffkuddar och ställde mikrofonen i stativ 70-80 cm framför. Syftet var att försöka mäta om och i sådana vilken omfattning GALTIS ligger bakom den märkliga frekvensgången jag har i musikrummet. Såhär blev det resultatet:
Hur bra en sådan härmätning blir låter jag vara osagt, men lite intresant är det i alla fall.
Min söta fru är inte det minsta intresserad av alla prylar som bärs in och ut ur hifianläggningen. Hon gillar musik men är inte intresserad av prylar. Hon har fortfarande inte varit nere i källaren och lyssnat på TacTförsteget. Hon spelar sin musik i "andraanläggningen" i vardagsrummet.
Häromkvällen tillbringade jag några timmar i källaren med att lyssna på musik och lyssna på olika målkurvor och däremellan på "bypass"-läge. Gick sedan upp och frågade om hon inte ville komma ner på en demo vilket hon inte ville. Jag sade att jag är säker på att hon kommer att höra skillnad på de olika lägena denna gång. Då sade hon att det gjorde hon redan. Hon hörde då jag växlade läge i källaren och ibland var det mycket bas och ibland lite
Himla intresant tycker jag för precis så uppfattar jag det. I bypassläge är det himla myket bas, i några frekvenser och däremellan kan det vara "tomt". I korrigerad läge uppfattar jag det som "mindre" bas men den blir aldrig svulstig, luften i rummet börjar aldrig dallra och basen finns i alla toner, dvs hela basregistret. Att följa en basgång är väldigt enkellt.
Just nu är jag så inspiread att jag snart ger mig ut på hembesöksturné och reklamför TacT hos vännerna |
Edited by - StefanB on 2004/08/10 08:23:25 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/10 : 09:11:45
|
Härligt att det går frammåt Stefan!
Vore intressant att se denna mätning fast med bättre upplösning. 10 dB per div är rätt mycket, i synnerhet när du visar -80 till +20 dB.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/08/10 : 09:18:38
|
Det är inte helt lätt att mäta en trevägare för en ovan mätare. Nu satte jag micen i höjd mellan diskant och mellanregister och då kommer ju basen rätt långt under mikrofonen. Man kanske skall göra två mätningar, en av basen och en av de diskant/mellanregister? Om jag är riktigt ambitiös så bär jag dessutom ut högtalarna utomhus så att de inte påverkas av en massa reflexer och andra rumsstörningar.
Fler mätningar lär komma |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/08/10 : 23:15:33
|
Dessa dagar är ju perfekta för utomhuslyssning , se bara upp så inte något slutsteg blir överhettat! Om jag förstod manualen rätt skall man inte kyla ner elektroniken med kall dricka |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Topic |
|