HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hemmabio på mitt sätt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:15:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag behöver göra något åt TV-ljudet och har funderingar på att bygga en enkel surround anläggning, det finns säkert några som har erfarenheter av en del av de lösningarna jag funderar på och kan komma med glada tillrop eller förslag. Tanken är att det skall vara relativt billigt men ändå spela rent, max ljudnivå behöver inte vara så hög.

Jag äger ännu ingen DVD-spelare men jag får väl köpa någon billig variant, jag har inte tittat runt efter sådana än. DVD-spelaren och stereo-videon som jag redan har skall mata en Creative DDTS-100, en sådan kostar knappt 1400 och har de funktioner jag behöver.


Bild tagen från http://www.inetdata.se

Jag vill bara ha 4 högtalare så jag kommer att mixa in SW- och mitt-kanal i frontsystemen. Front systemen behöver alltså ha lite baskapacitet och där funderar jag på sådana här.


http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930913%20&cart_id=

Jag vill ha golvstående fronthögtalare med litet fotavtryck och vill därför ha rätt små element men ändå möjlighet till låg bas. De tänkta baselementen i en för stor sluten låda och Linkwitz-transform ger möjlighet att komma ned till 20Hz om så önskas utan att det uppstår vacuum i lådan. Aktiv drivning av basarna krävs och jag har inte bestämt mig för lösningen än men den skall vara billig och kompakt.

Jag vill inte ha några delningsfilter annat än till basarna eftersom det är tidskrävande att optimera sådana och dessutom tycker jag man förlorar i homogenitet när filter används i mellanregister/diskant. Därför blir det bredbandshögtalare till front- och bak-högtalarna. Åtminstone i fronten tänkte jag köra Fostex, där finns några alternativ men eftersom de inte behöver återge så låga frekvenser bör någon av de mindre varianterna fungera bra. Jag offrar gärna lite diskantupplösning för att få ett homogent ljud.


http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=943

Jag har tittat lite på Tangband också, de är lite billigare men jag tycker Fostex ser intressantare ut trots allt.

Det blir sluten låda för bredbandarna för att det är enklast så, egentligen hade jag föredragit transmission-line men det blir lite för jobbigt.

Avslutningsvis behövs det 4 slutsteg och jag tycker det är roligt att bygga med rör så det blir sådana. 4 kanaler med EL84 i single-end och billiga Hammond-transformatorer (125-serien). De kommer att vara kopplade som trioder eller som anodmotkopplade pentoder.

Totalt sett så blir det nog ett rätt kompetent system för en rimlig summa pengar och med en rimlig arbetsinsats. Det kommer säkert att dra ut på tiden men jag publicerar projektet innan jag börjar för att kunna få lite kommentarer och förslag på bättre lösningar.

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:44:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message



Jag blir lika förvånad varje gång någon kommer och säger
att de dära till synes feta basarna från P.audio skulle
vara bra till någon bas över huvud taget.

Kolla parametrarna, det är bilelement, inget annat.

Annars kommer du behöva EQ, och MASSOR med effekt.

Finns ju så mycket bättre saker

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:52:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Du får ju EN sådan http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=195029%20&cart_id=

För priset av 4st sådanna p.audio !

Du ska ju kolla på film skirver du, kolla på FS, det
har ju till stor betydelse och utgångspunkt för hur
kapabelt elementet är nedåt i frekvens.

Perleesbasen vill gärna bo i sluten låda, det är då
man kommer riktigt lågt i frekvens, ställ den i hörnet.



Finns ju begagnade sånna, säkert massor !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:54:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Eller
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930525%20&cart_id=

Två i slutna lådor

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:05:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag är inte ute efter att bygga det ultimata bassystemet, då hade jag byggt dipoler med jättestor membranarea. Här handlar det om att i små dimensioner få in fylligt välljud vid måttliga lyssningsnivåer, jag skall se på TV mestadels.

Linkwitz transform är EQ och med en sådan kan man korrigera t.ex ett system med Fs=50 och Q=0.6 till Fs=20 och Q=0.7.

Jag har nog letat mer efter baselement än de flesta och är väl insatt i hur det fungerar, det är alltid frågan om kompromisser och i det här fallet kompromissar jag med max-nivån.

Här finns intressant läsning om Linkwitz transform.
http://www.trueaudio.com/st_lkxfm.htm
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:24:02  Show Profile Send rowa a Private Message
NN
vad är det för skillnad på en bilbas och en innebas?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:28:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Rowa, det brukar vara mkt högre FS på bilbasar eftersom man ine
riktigt kan upfatta låg-lågbas i en bil. Sen menade jag gentligen en
bil-SPL -bas i detta fall.

Mats, okej.. Så du har en masa effekt tillhands, det e ju bra !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:46:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag får se till att det finns tillräckligt med effekt för basdrivningen, jag har inte bestämt mig för vad som skall användas där än. Förmodligen kommer jag inte att driva basen ned till 20Hz heller men möjligheten finns i alla fall.

Kanske någon har nåt bra förslag på färdiga sub-slutsteg för inbyggnad? De får inte kosta så mycket och de behöver heller inte innehålla filter, det kan jag fixa själv. Storleken har viss betydelse också, högtalaren kommer inte att bli mer än cirka 20cm bred och ett eventuellt slutsteg skall kunna rymmas på baksidan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:48:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu har jag beställt 2st Fostex FE107E så jag kan prova lite.
http://www.fostex.co.jp/int/pages/products/spunits/unitpdf/fe107erev2.pdf

Det verkar bli ett annat baselement och passiv drivning även av detta, köpet är inte genomfört än så jag väntar med beskrivning.

Detta medför att jag inte behöver extra slutsteg till basarna och tidigare ställd fråga om sådana är inaktuell.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:27:59  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Kul! Breätta gärna mer allt eftersom det fortlöper, hur det går.

Ska bli kul och se hur slutresultatet blir.

Mvh Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:04:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu är köpet av bashögtalare klart, de är på väg.

Det blev ett par Focal 5WS.

http://www.focal.tm.fr/gb/car/utopia/5ws.htm

Inte fullt så extrema som de jag tittade på först men med lägre Fs och säkert bättre kvalitet. Slaglängden är ändå rätt så bra och det skall nog gå att få hyfsad bas med dem. Jag har lite erfarenhet av bas och 5-tummare, för 25 år sedan ungefär byggde jag ett par transmissionline-högtalare med KEF B110 och de pumpar ut rätt mycket bas faktiskt och går ned till 30Hz.

På den tiden fanns inga datorer till hjälp vid konstruktionsarbetet och man fick räkna med miniräknare och använda penna och papper!

Nu är det andra tider och jag har gjort lite simuleringar i Ljudias online-program.

Med optimal sluten låda och optimal basreflex.



Sluten låda utan EQ är inte användbar, basreflex ser användbar ut men inte bra.

Eftersom jag har hållit på en del med dipol-SW och spånat runt sådana började jag fundera lite på vad man kan göra för att förbättra resultatet. I en dipol skulle man ha -3dB vid Fs=45Hz (med Qts=0.7) och en dipol uppför sig som en oändlig baffel (med dipolkompensering) och en oändlig baffel är egentligen en jättestor sluten låda. Alltså skulle man kunna komma ned till 45Hz med en sluten låda (under 30Hz med basreflex) om Qts var 0.7, inte så praktiskt kanske (mycket stor låda) och dessutom har jag inte rätt Q-värde.

Vad gör man då om inte världen (eller värden) ser ut som man vill?
Man ändrar naturligtvis!!

Q-värdet kan man ändra, det används en del i samband med dipolbasar och jag kopierade fomlerna som viasr hur det går till från min hemsida.



Genom att addera en serieresistans ändrar man Qe och detta är en av delarna som bestämmer det slutliga värdet Qts, inga konstigheter alls.

Jag simulerade optimal basreflex igen med samma element fast med ändrat Q-värde, två exempel visas nedan (Qts=0.5 0ch 0.55).




Nu börjar det likna nåt!
Lådvolymerna hamnar också ungefär rätt med den storleken på högtalare jag tänkt mig.

Nu tänker nog en del att så kan man inte göra men vi får väl se, jag ser inga problem alls.

Delningen mellan Focal och Fostex kommer att ske med första ordningens filter någonstans i området 200-400Hz, vidare prov får utvisa vad som är lämpligt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:15:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ojojoj...
MYCKET intressant. Påminner en hel del om det som snurrat i mitt bakhuvud de senaste veckorna. Att det går att göra så mycket med frekvensgången med hjälp av filterkomponenter hade jag ingen aning om. En tanke som slår mej är dock; sänker man inte känsligheten hos elementet ganska drastiskt med denna metod? Går ju förstås att kompensera det också, men då får man ju istället en väldigt trögdriven högtalare i slutändan. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:22:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har inte räknat ut vilket seriemotstånd som krävs än men det är riktigt att verkningsgraden sjunker lite grann, jag skulle gissa att det rör sig om ett par dB.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:30:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Är det isåfall så lämpligt, med tanke på att basen redan innan ligger 3 dB under bredbandarn? Du gör ju givetvis precis som du vill, bara funderar lite kring för- och nackdelar med olika kompromisser. Vart köpte du Focals bilsub och vad fick du ge för den? Jag har bara hittat deras hifisortiment i sverige.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:40:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det hade ju varit bättre om baselementet hade högre verkningsgrad än bredbandaren men så är det inte tyvärr. Jag får helt enkelt ta ned nivån på Fostex-elementet så de kommer i nivå och verkningsgraden totalt sett blir i lägsta laget men hellre lite djup i basen än högre verkningsgrad. Jag kommer inte att spela så högt ändå så det skall nog fungera för mig. Det skadar inte att få upp Q-värdet lite på Fostex-elementet och seriemotståndet där ger lite alternativ när det gäller lådkonstruktionen, det kanske blir en kort transmission line eller någon halvöppen historia.

Jag fick ett PM från en kille som hade Focal-elementen till salu eftersom han inte haft tid att göra något med dem, jag gav 1500:- för dem. Vad de kostar normalt vet jag inte men det lär väl vara lite mer.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/23 :  18:00:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom jag presenterade projektet innan jag hade funderat klart blir det lite ändringar efter hand och till att börja med blir det nog så att jag kör ett stereosystem för TV-ljudet och resten får komma senare. Jag kikade igenom mitt förråd av transformatorer och de som jag tänkt använda för 4 kanaler med EL84 i single-end passar inte riktigt för att köra så, därför börjar jag med Quad 44/405 som jag har stående och kopplar TV-ljudet via dessa. Inga dåliga grejor egentligen så det blir nog bra och dessutom får jag tillgång till lite mer effekt och det kan behövas eftersom högtalarna kommer att bli lite tungdrivna.

Jag började med att lyssna på högtalarelementen fritt i luften för att bilda mig en uppfattning om ljudet och en sak är säker, det är bra element!

Fostex-elementet spelar med en härlig luftighet och lätthet som jag trivs med, påminner rätt mycket om Quad ESL-63 faktiskt. Det är punktformigt och bredbandigt, det ger en mycket homogen presentation.

Focal-elementet låter också rätt bra upp mot högre frekvenser så det lär inte vara några problem med första ordningens filter. Hur basen blir har jag inte kunnat prova än men det är bara enkel fysik och akustik så med tungan på rätt plats skall det nog lösa sig.

Mina lådsimuleringar med Focal 5WS bygger på att Q-värdet höjs en aning för att komma längre ned i basen. Nu har jag beräknat serieresistansens värde för Qts=0.5 0ch 0.55. Formlerna finns lite högre upp bland de postade meddelandena.

Qts=0.55:
Qes'=0.55*5.51/(5.51-0.55) = 0.61
Rs=5.2*(0.61-0.38)/0.38 = 3.15 ohm

Qts=0.5:
Qes'=0.5*5.51/(5.51-0.5) = 0.55
Rs=5.2*(0.55-0.38)/0.38 = 2.3 ohm

Jag kommer att börja med 2.7 ohm och om det behövs kan jag justera högtalarens uppträdande lite grann med seriersistansen.

Det tråkiga med en serieresistans är att verkningsgraden sjunker och den var inte direkt hög från början heller. Angivet är 87dB vid 2.8V, rätt fult att ange på det viset (men vanligt) eftersom impedansen ligger på 6 ohm snarare än 8 ohm, den verkliga utnivån vid 1W är alltså ungefär 86dB.

Med 2.7 ohm i serie med 6 ohm blir förlusten 20*log(6/8.7) = 3.2dB.
Efter justering av Q-värdet är utnivån vid 1W nere på 83dB och det är lite trögdrivet men i mitt fall spelar det ingen roll eftersom jag inte kommer att spela så högt ändå.

Delningsfrekvensen kommer sannolikt att bli 300Hz så någon konjugatlänk för att kompensera impedansen behövs inte (L=1.05mH), brytfrekvensen för spolen hamnar runt 900Hz. En simpel spole är allt som behövs och med seriersistansen ligger impedansnivån på cirka 9 ohm vilket Quad 405 trivs bra med.

Fostex-elementet har högre verkningsgrad och måste därför dämpas rejält, det skall tas ned med 7-8dB och till det behövs en serieresistans på runt 10-12 ohm. Inte bara negativt faktiskt, Qts åker upp till runt 0.7-0.8 och det behövs inga kaviteter för att få rak frekvensgång ned till resonansfrekvensen. Esl och jag provkörde elmentet i ett cirka 50cm långt rör idag med förträffligt resultat, ljudet blev väldigt öppet. När röret täpps till i änden låter det genast mer "burk", jag har heller aldrig gillat slutna lådor för att mellanregistret har en tendens att förlora sin magi. Esl kom för övrigt på en rätt skojig variant av omnipolär högtalare med viss riktverkan och det lät inte dumt alls, jag tror vi får återkomma om detta i en annan tråd.

Delningsfiltret för Fostex-elementet blir ungefär lika enkelt som för basen, en konding och sedan ett motsånd i parallell för att lägga impedansnivån på 9 ohm (ingen konjugatlänk här heller). Vi körde med 10 ohm i serie när vi provade elementet i röret och det fungerar utmärkt. Det blir ett litet lyft vid högre frekvenser där spänningsdelningen mellan seriemotståndet och högtalarelementet reduceras pga stigande impedans i elementet. Jag tyckte det lät bra balanserat på det viset men praktiska prov får göras med komplett högtalare senare.

Nu gäller det bara att rita ihop lådan och snickra lite, i övrigt känns lösningen rätt klar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:26:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det går inte fort men det går framåt!

Nu har jag införskaffat lite elektronik för TV-systemet, kvar är bara en ny TV med stereo-mottagare och så högtalarna som skall byggas ihop förstås.



Det har blivit lite ändrade planer igen, mest beroende på att man inte alltid vet vad som dyker upp på begagnatmarknaden och pockar på uppmärksamhet. DVD behövde jag men jag kan inte riktigt med plastlådorna i de billiga maskinerna så det fick bli något lite snyggare, jag kikade runt lite på vad som fanns att tillgå på begagnatmarknaden och Pioneer DV-717 är det gott om! Borde räcka för mina behov och det är en något sånär rejält hopsatt apparat. Dyra är de inte heller...

Förstärkare hade jag egentligen förut men så dök det upp en Luxman L-510 och den kunde jag inte motstå. Den blev köpt och det är ingen dålig förstärkare, snygg är den också! Det är den minsta i Luxmans serie av klass-A-förstärkare. Jag har bara lyssnat via Stax-lurarna (Lambda Pro Signature) som ansluts på högtalarutgångarna. Det låter bra! En tuner fick jag med vid köpet av förstärkaren och den passar fint in, det är en Luxman också. Nu fattas det bara en skivspelare för att göra TV-systemet till en komplett ljudanläggning så det kommer en sådan också så småningom, jag letar för fullt.

Högtalarna skall byggas inom en inte alltför avlägsen framtid och det skall bli intressant att höra vad mitt lilla TV-system kan prestera.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000