HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inköpsställe för gängad stång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:20:10  Show Profile Send HJ a Private Message
Tänkte bygga mig en flexy-bänk och därför söker jag information var man kan köpa gängad stav. Helst i någon affär i Lund/Malmö men nätet går också bra.

Jag har hittat på Biltema och de har upp till M20 men jag hade hoppats att hitta M24 eller tom M30.

Tacksam för tips /HJ

"So here I am once more..."


Edited by - HJ on 2004/10/07 12:29:15

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:34:02  Show Profile Send gongken a Private Message
Kolla en lokal järnhandel. De kan säkert beställa hem det du söker. Dyrt lär det bli...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

jorgs
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:10:56  Show Profile Send jorgs a Private Message
Hei,

Jeg har selv bygd flexi og er kjempefornøyd! Jeg brukte M20 stål, og det holder i massevis (husk at tykkere stål "stjeler" plass fra hyllene, slik at racket blir større og mer massivt uten at plassen blir større. De billigste stagene (+ muttere og skiver) her i Norge fant jeg hos Biltema. Pass på at du styrer unna syrefast stål som er ca 10 ganger dyrere enn vanlig - det er helt unødvendig for denne applikasjonen.

-jorgs
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:26:58  Show Profile Send vagabond a Private Message
Biltema har ju M30, inte rostfria dock bara förzinkade.
Jag har byggt en sådan flexy med M30-stänger och 4 hyllor utskurna från en 4,5cm köksbänk av spånskiva (köpte den på IKEAs fyndavdelning för en hundring) - MEN tänkte aldrig på vikten så nu kan jag inte flytta bänken nånstans, väger 50kg minst.
Jag tycker att den blev ganska dyr med tanke på resultatet men stabil i alla fall

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:10:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hör efter med någon "industrijärnhandel. I Göteborg hade till exempel Järnartiklar AB massor med gängad stång. Clas Ohlson har väl också.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:37:57  Show Profile Send HJ a Private Message
Min plan är att ha rostfria stänger. Inledningsvis vill jag bygga den i spånskiva men om det känns bra så funderar jag på att höra med en stenhuggare om man kan köpa loss 4 skivor i svart granit, diskbänkstjocklek. Räknar inte med att kunna flytta den heller.

Tack för tipset om syrafast. Jag skall ju inte gjuta in dem så det lär ju inte behövas.

/HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/07 :  19:13:07  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag har hittat på Biltema och de har upp till M20 men jag hade hoppats att hitta M24 eller tom M30.
Det är sjukt stort. Jag har 12mm i min stereobänk och den är väldigt stabil.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:13:10  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Biltema i helsingborg har förzinkad upp till m30 vilket är väldigt stort. Själv köpte jag m24 tillsammans med en köksskiva i mahogny vilket blev riktigt bra. När jag ändå var igång så borrade jag i ena kortänden för att sedan gänga och förse nederdelen med spikes vilka står på godkända hockeypuckar.

Förutom detta så har jag 20 mm akrylskivor liggande på vart plan med lite dämpning under detta. Bänken är som sagt var mycket stabil.

När jag var igång och letade så sprang jag även på några gängstänger på Jula men de som var billigast var utan tvekan biltema.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/08 :  01:53:56  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag kan inte se nån större vits med att använda det dubbelt så dyra rostfria stålet i stänger till en flexy, såvida inte du vill ha exakt den glans som rostfritt har. Men blankförsinkat är också blankt. Sen är det dyraste faktiskt själva muttrarna. Om jag minns rätt fick jag punga ut med omkring 30 spänn per mutter (M24). Kör du med fyra "ben", så ta det gånger åtta - för ett hyllplan. Då var det inte rostfria muttrar, och så ska vi inte glömma att det behövs brickor också. 1200 spänn går åt snabbt...
Efter att ha byggt min flexy och jämfört den med andras varianter ställer jag mig frågande till om M24 eller M30 egentligen gör någon större skillnad i styvhet jämfört med M20. Försök att böja lite på en meter M20-stång, inte är det lätt. Dessutom är det rätt mycket svårare att dra åt de grövre dimensionerna, om du inte har två feta rörtänger eller dylikt till hands. Fast jag tycker att det blev snyggt med M24 mot mina hyllplan (25mm tjocka), så jag blev nöjd ändå till slut.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/10/08 :  14:18:53  Show Profile Send vagabond a Private Message
5st M30 muttrar kostar 30 spänn på Biltema....

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2004/10/08 :  20:04:54  Show Profile Send ud a Private Message
Synd att du inte bor nära Jönköping, jag köpte mina M24 för 32:50/st
och muttrarna för 1:-/st på Curtsson. Han är grosist egentligen men
säljer även till privatpersoner.

/Urban

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000