Author |
Topic |
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 22:21:25
|
Det var något av det snyggaste jag har sett i högtalarväg!
Finns det någon i Göteborgstrakten som sitter och trycker på ett par? I så fall är jag riktigt sugen på att komma förbi och provlyssna! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 22:31:13
|
Jag med!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 22:55:14
|
jag har som svårt å förstå att högtalare kan spela bra utan att ha en låda...har nog lyssnat för mycket på bilbasar utan låda ;) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 23:47:47
|
Haakan: Har du hört Martin Logan, Quad, Magneplanar...? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 23:50:57
|
Haakan: Då är det dags att lyssna på ett par! I mitt tycke är de helt överlägsna "lådhögtalare"!
mvh
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/25 : 00:11:48
|
bernt nope inge sånna högtalare överhuvudtaget :( |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 14:41:33
|
kjb: Svälg ner sillen och ölen! Nu vill vi ha lite lyssningsintryck och så. Hur högt kan man spela med dom där? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 09:56:33
|
Kan bara grattulera dig till ett som det serut mycket lyckat bygge.
Jag bara undrar över basarna, ska dom inte sitta tvärt om eller är jag fel ute?
Hur svårt var det att bygga filterna?
Måste bara vet om det går att spela högt med Orion, då jag har krav på höga ljudtryck.
MvH Johan |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 11:39:39
|
Sorry...Tittade lite för snabbt, basarna sitter inte fel, vet inte vad jag skall ursäkta mig med.
MvH Johan |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 14:03:00
|
"Sorry...Tittade lite för snabbt, basarna sitter inte fel, vet inte vad jag skall ursäkta mig med. "
Du var inte nykter? |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 14:21:40
|
hej igen, jag har varit lite upptagen ett tag :)
AndersP och U1: Det går att spela riktigt högt med resevation för den ljupaste basen ~20-25 Hz som inte klarar extrema ljudtryck då slaglängden på elementen inte räcker till. Basen EQ:as kraftigt för att kompensera avsaknaden av låda. Men detta har bara inträffat när jag tittade på film på hög volym, sagan om ringen som innehåller mycket djuup bas... avhjälps enkelt med 40Hz switchen på filtret och en subwoofer som får jobba istället.
Men till vanlig musiklyssning så räcker det gott om man inte kräver discovolymer, detta enligt mig iallafall, men jag gillar också höga volymer så jag tror det räcker till för de flesta.
Filtrena är inte speciellt svårbyggda då en komponentlista medföljer med ordernr och allt så det är bara att beställa grejjorna och löda fast på de färdiga kretskorten. Lite lödvana skadar förstås inte.
Om man vill göra det svårt för sig så får man för sig att bygga lådan och psu själv och spara lite pengar... vilket naturligtvis jag gjorde, korkad som man är, så nu ligger kretskorten på golvet... Men jag skall ta mig i kragen och skaffa eller bygga en låda och psu så snart jag hinner. Tack Micke förresten för att du lånade ut ditt nätagg, utan det så hade jag inte kunnat testa högtalarna. Du säger väl till när du vill ha tillbaka det! /Joel |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 16:08:11
|
Hej Joel! Av Wolfies inlägg fick jag intrycket att du bor i Värmland. Är själv Kristinehamnare. Vi är några dipolfrälsta här i byn som gärna skulle komma och lyssna om tilfälle ges.
Håller själv på och klurar på en kombination av Orion och Linkwitz lilla prototyp.
Mvh Johan |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 21:35:57
|
Johan, det skulle naturligtvis gå finfint att komma förbi men jag bor inte i Värmland utan i Västerbotten, strax söder om Skellefteå. Men om du skall norröver så får du gärna komma förbi. :) /Joel |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 22:01:21
|
Dooh! Då missupfattade jag Wolfie något. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/06/30 : 08:28:11
|
Tjenare! Ser ut att vara ett riktigt fint bygge du gjort. Inte utan att man är lite sugen... Det jag dock undrar är hur 3D:n är i dessa högtalare? Kan man lätt placera ut musikerna "i rymden" eller är det mer ett stort ljud? Funderar mest eftersom mellanregistret strålar bakåt också, och eftersom det känns som det finns många utstickande kanter för diffraktion.
Ingen i Skåne som byggt ett par och är sugen på att hålla en demo?
/Simon |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/06/30 : 08:41:20
|
Jag skulle också vilja höra ett par Orion, då jag står i valet mella Phoenix och orion.
Om det är någon i skåne som har byggt och är sugen på att dema dem så skulle jag bli överlycklig.
MvH Johan |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2004/06/30 : 22:26:01
|
Jag tänkte göra det lätt för mig, eftersom jag anser mig lite för oerfaren för att kunna måla upp en rättvis bild av hur Orion återger musik.
Här är en länk tille en kille på nätet som har byggt orion (mycket snygga sådana) http://members.iinet.net.au/~wallaroo/index.html kolla under "Listening impressions" för en beskrivning av ljudet. |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 00:36:15
|
OJOJ så läckert! Om man bara hadde budget/tid/ork att försöka sej på det |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 11:12:23
|
"Här är en länk tille en kille på nätet som har byggt orion (mycket snygga sådana) http://members.iinet.net.au/~wallaroo/index.html kolla under "Listening impressions" för en beskrivning av ljudet."
Jepp har läst reviewn där nu. Håller du med om allt han skriver, eller skulle du beskrivit upplevelsen annorlunda på någon punkt? Upplever du samma fenomen som han gör med att ljudet flyttas fram och bak när man ändrar volymen?
Måste tillägga att dina Orion är mycket snyggare än de på länken! Dina Orion är nog de snyggaste jag sett t.o.m! |
|
|
Laser
Member
82 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 15:40:16
|
Snyggt bygge Joel! Skulle vara kul att jämföra nån dag, man kanske skulle släpa hem p33orna till skellhell före man drar söderut... /ola |
http://laserfox.dyndns.org |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 21:12:55
|
Det vore riktigt kul Ola! :) Vi får väl ha ett litet diy möte i sommar!
Saim: tackar, jag har lite mera 'laidback' design än Steves Orion, fast hans är riktigt fräcka måste jag säga.
Jag kan säga att det lilla jag har hunnit lyssna så stämmer hans beskrivning bra, men jag skall tillägga att jag har fortfarande olika förstärkare med olika gain så det är svårt att säga om jag har optimalt ljud (fast det blir det väl aldrig). Sen så är min elektronik inte riktigt i klass med högtalarna så jag har nog en hel del kvar att hämta där med. Jag har inte funderat så mycket på om ljudbilden förflyttar sig när man ändrar volymen, men nu när jag tänker på det så får jag lite av den känslan. Kanske inte såå starkt som Steve beskriver.
Det jag mest har uppmärksammat jämfört med mina tidigare högtalare är den knivskarpa stereobilden där sångaren sitter som spikad på viss musik (påtagligt), dessutom så är det mycket rent ljud i alla register. Basen är ljup men aldrig bumlig som jag har upplevt vissa lådhögtalare, beror säkert på rumsresonanser som man slipper med dipol, basen har samma nivå oavsett om man flyttar sig i rummet, det låter naturligtvis svagare längre bort från högtalarna, men resonanspeakarna som jag hade förut är borta.
Men tidigare har jag egentligen mest lyssnat till mina gamla högtalare och min brors ME2 (lilla varianten av Ariel) och har få andra att jämföra med. Men än så länge så ligger Orion ljudmässigt några snäpp högra på alla punkter.
/Joel
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 21:36:31
|
ville bara säga att du gjort ett mycket snyggt bygge.
mvh Johan! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/07/02 : 19:09:14
|
Det är inte utan att de kliar i fingrarna så att man är på väg att beställa ett Construction plans+ när man ser hur fina man kan få de där högtalarna. Jag har aldrig tidigare tyckt att Orion var särskilt snygga, men du har överbevisat mig. Jag som nästan bestämt mig för att leta upp ett par begagnade B&W Nautilus 802 eller 803. Nu måste jag ju vänta tills jag fått möjligheten att lyssna på Orion så jag inte gör nåt dumt.... Vad är anledningen till att du inte byggt nätdel till filterna än? Ingår det inte PCB och ritning till det? Jag vet inte om du skrivit det tidigare, men vilka rumsdimensioner har du?
Mvh / Simon |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 18:43:17
|
Hejsan.
Jag kommer oxå bli en Orion-ägare med tiden. Jag har precis beställt elementen och till veckan blir det delningsfilter och konstruktionsritningar. Eftersom jag inte tänker jäkta ligger planen på att få dem klara till oktober-november.
Mvh Per2
|
Simon Sachs Ståhl |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 21:51:49
|
Per2: Jag är också jättesugen. Var beställer du elementen? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |