HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mina sista fronthögtalare? (Orion bygge)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/18 :  15:45:42  Show Profile Send kjb a Private Message
Det blev halvblank vattenbaserad golvklarlack, det skulle fungera bra enligt färghandlarn. Gulnandet av träet gick inte att komma ifrån helt påstog han, det enda sättet var att vitpigmentera lacken lite så skulle det hålla sig längre, fast då blir det ju naturligtvis inte samma resultat, så det vill jag inte ha.
Jag kommer att använda en sorts skumgummipensel att stryka på lacken med, köpte den på biltema tidigare, verkar lovande. Den hårar garanterat inte av sig och get ett jämnt resultat utan ränder osv.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/18 :  22:31:02  Show Profile Send kjb a Private Message
En liten uppdatering,
Så här såg det ut i förrgår, här har grundfärgen precis blivit påsprutad.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/18 :  22:41:05  Show Profile Send kjb a Private Message
Om någon är intresserad av vad det är man får för pengarna när man köper Construction Plans+ så är det alltså en beskrivning på bygget och kretskorten nedan, komponenterna måste man dock köpa själv.
kretskorten har dubbla lager och är av riktigt bra kvalitet.
På bilden saknas OP förstärkarna och något motstånd, annars så är de kompletta. anledningen till att vissa delar är tommt på komponenter är att samma kretskort används till Linkwitz PHOENIX högtalarna också. Och de använder väl antagligen lite annorlunada

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/18 :  22:44:48  Show Profile Send kjb a Private Message
ooops! där råkade jag skicka iväg mitt i en mening.
en lite annorlunada filter konfiguration... tänkte jag skriva...

Låda till filtren har jag inte ännu, får väl se om jag försöker bygga ihop någonting eller om jag hittar någon färdig som passar.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/16 :  00:34:54  Show Profile Send kjb a Private Message
Nu har det varit tyst från mig ett tag så jag tänkte att jag skulle uppdatera läget lite.
Så efter en liten semester på 2veckor så har jag kommit igång igen, äntligen...
detta hann jag med före semestern:

stommen sprutmålad.

"baffelpanelen" lackad.

sidopanelerna lackade.
lacken som användes (som jag nämt ovan) är vattenbaserad parkettgolvlack (flügger), jag är helt klart nöjd med resultatet, det blir en hållbar och snygg yta. Tack för det tipset :)

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/06/16 :  11:45:34  Show Profile Send Fostex a Private Message
Kommer att bli skitsnyggt!!!!!!!!!!!!!!!!!

// David
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/16 :  12:02:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Läckert bygge - men det vet du ju så klart!?!

Har du lyssnat innan eller är det en chansning?
High Fidelity var ju och hälsade på hos Mr L och lyssnade. Dom hade lite anmärkningar och riktade uppmärksamhet mot den (extremt) låga delningen mellan diskant och mellanregister. Nått du har nån information om?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/16 :  13:02:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Orion är något riktigt speciellt... Det blir snyggt!
Hur brant är delningen diskant/mellan? 24 dB?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/16 :  13:19:29  Show Profile Send kjb a Private Message
Det är en chansning, men med tanke på alla goda kommentarer om dem på nätet så känner jag mig rätt trygg med mitt val.

Och snyggt blir det :) Jag gillar desigen mer och mer, skall erkänna att jag från början var lite skeptisk till utseendet men inte längre.
Men då har jag inte riktigt hållit fingrarna i styr utan frångått designen med lite fetare sidopaneler 24 mm istället för 19mm, liten egen prägel vill man ha ;) Jag har senare läst på linkwitz site att det är helt ok att ha upp till 25 mm sidopaneler utan att ljudet försämras, men inte mer...

Här limmas den lackerade frontpaneln på baffeln, för att se till så att elementen skulle passa så la jag dit dem innan jag pressade fast panelen för gott, det skulle vara lite snopet att inse efteråt att elementen inte passade i hålen när baffeln och panelen sitter tillsammans.

Jag har varken hört eller läst HighFidelity:s kommentarer om Orion, det skulle faktiskt vara intressant att läsa.
Angående den låga delningen så kan man ju tycka att det kan skapa distortion, men Seas diskantens kvalitet och brant delning torde räcka för att hålla nere disten, jag är ganska säker på att Mr Linkwitz visste vad han gjorde när han valde den delningsfrekvensen. Excel 8" disortion ökar ganska rejält över 1500Hz så jag antar att valet var klokt. Men allting handlar väl som vanligt om kompromisser...

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/16 :  13:24:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Tackar för komplimangerna förresten :)
Jepp, som jag förstår så är det 24db delning mellan diskant och mellan.
här är ett blockdiagram på hela filtret om någon är intresserad.
http://www.linkwitzlab.com/orion_asp.htm

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/16 :  13:53:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Jo Linkwitz för självklart respekt med sig. Frågan är ju ändå hur man subjektivt uppfattar ljudet. Jag menar - tycker jag om det sätt som det låter?

Det är en vågad konstruktion med ett så stort element som mellanregister. Klara "äventyrspoäng" till Mr L.

Jag har inte lusläst HF's artikel men minns nått om röster där man ritkade uppmärksamhet mot den låga delningen. Inget att hänga upp sig på - ville bara fråga och helst veta!

Intressant också med en analog signal processor.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/16 :  20:38:01  Show Profile Send kjb a Private Message
Du har en poäng Pär, på det sättet så är det en chansning, jag kanske inte alls gillar ljudet!
Nåväl, jag tror att de är ganska neutrala i ljudet och då kan det ju inte bli såå fel enligt mig... Snart så får jag veta... bara jag lyckas färdigställa dem någongång :)

här är förresten en bild som visar hur det kommer att se ut då sidopanelerna sitter fast, på denna bilden är det bara ena sidan som är skruvad, den andra är bara lutad mot...

nu sitter båda emmelertid fast på den högtalaren. Bara den andra kvar... 52 skruvar till som skall dras in förhand... *pust*

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/16 :  21:43:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
vad små dom såg ut :) jag trodde dom va RIKTIGT stora har sett så ut på alla andra bilder

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/16 :  23:37:03  Show Profile Send kjb a Private Message
Hehe! Haakan, det var nästan exakt samma kommentar som jag fick igår när jag visade bilden för en kompis :)
Jag tror man blir lite lurad av perspektivet, inte för att det är en så stor högtalare egentligen...
118 hög 34 cm bred, lagom stora enligt mig, som ni kan se så är det ganska liknande storlek som mitt tidigare bygge.
Här är ett par bilder till. Nu sitter sidopanelerna på båda högtalarna.

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/06/17 :  09:23:26  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ruskigt snyggt bygge!
Finns en kille i Kristinehamn som byggt sig Phoenix systemet från herr Linkwitz.
Har själv inte haft tid att åka över för lyssning men de som varit där säger att det är ett helt otroligt ljud. Oansträngt och helt utan missfärgningar.

Så det finns fler runt i kring de Värmländska skogarna som är på G med Linkwitz byggen...

Skulle vara kul om du mot slutet kunde redogöra för faktiskt kostnad på projektet samt ungefärlig tidsåtkomst.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/17 :  09:42:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Härligt.
Men menar du att du inte har nån skruvdragare?

Ps. Jag tror att du kommer bli nöjd. Du har väl dessutom möjligheter att justera nivåerna i efterhand?

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:41:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Problemet är att det invändiga avståndet är för litet för att komma åt med skruvdragaren. Så då är det handgraft som gäller :)
Dessutom så sitter många skruvar nära intilliggande föremål,baffeln stag osv, dvs att det är tillomed problem att komma åt och skruva vissa skruvar förhand.

Jo, det går att justera basen och diskanten +-2,5 dB, fast det är nog mest tänkt om man har olika gain på förstärkarna till de olika registren.

Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:12:40  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Grymt snyggt bygge!

Tänk om man hade pengarna och orken

/Tobias
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:09:20  Show Profile Send kjb a Private Message
:D just nu känner jag inga tvivel, inga bekymmer, inga sorger... det är svårt att sluta lee...

Det kommer ljuv musik från mina högtalare!

Har bara ställt upp dem på måfå, rattat in nivåerna för resp register på känn...
men det låter... bra... mycket! :D

nä nu måste jag byta skiva, hej så länge!

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:35:47  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jag kan inte låta bli att vara avundsjuk. Detta är ju hur snyggt som helst!
Ursäkta om jag läst slarvigt, men vilken diskant sitter i Orion?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:13:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Mathias J: Diskanterna är: http://www.seas.no/excel_line/excel/E%20011.PDF

Jag tycker precis som alla andra att det var ett jätteflott bygge. GRATTIS!!
Ingen kritik till byggaren, men konstruktionen i sig gör dom ju ganska lätta att smälla i hop om man nöjer sig med "standardfinish".

Blir lite sugen själv faktiskt. Dom verkar heller inte vara så stora som jag först trodde.

Undrar om det skulle vara möjligt att göra en centerhögtalare på samma läst som Orion?
Jag tänker på en modell med bara mellaregistret och diskanten. Delningen mellan bas och mellan är väl 100 Hz/24 dB om jag inte missminner mig. Min processor har ställbar bassmanagement så en sånn HP - delning är enkel att få till. Då filtret blir så mycket enklare kan man säkert nöja sig med Linkwitz egna labkort till ändamålet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:51:56  Show Profile Send kjb a Private Message
AndersP kolla på linkwitz hemsida för mer information om centerhögtalaren som du funderar på...
http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm#SACD%20and%20DVD-A
jag har funderat i samma banor som du... men det får nog vänta ett litet tag :)

Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/23 :  23:23:25  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Riktigt stiligt det där!

Vad ligger elementkostnad på ungefär?

/Tobias
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/24 :  00:23:31  Show Profile Send kjb a Private Message
Kostnaden blev 2280:- för Contruction plans+ (ritningar och PCB)
ca 12400:- för elementen med frakt (Madisound)
2500:- för filterkomponenter utan strömförsörjning och låda till filtret,
ca en tusenlapp för mdf och plywoodskivor, och sen tillkommer ju en del för övriga delar som färg, lack, högtalartyg, kablage, skruv osv osv.
Och det var när dollarn låg som lägst, den låg på strax under 7,20kr om jag inte minns fel...

Jag hamnar nog på ca 20kkr exklusive förstärkarna innan allt är klart... ganska saftigt för ett par högtalare tycker jag... inte direkt vad jag hade tänkt mig före jag bestämde mig för att bygga Orion :)
Men det känns helt klart värt såhär i efterhand.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:48:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Härligt!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000