HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mina sista fronthögtalare? (Orion bygge)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:31:39  Show Profile Send kjb a Private Message
Jo det är så att jag håller på att knåpa på en liten skapelse hemma i garaget om kvällarna. Tänkte jag skulle dela med mig med lite bilder av bygget.

Undertiden jag bygger så får lilleman naturligtvis leka och undersöka elementen som skall vara med. Det gäller ju att lära sig i tid

/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

Edited by - kjb on 2004/05/15 20:54:47

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:53:12  Show Profile Send edison a Private Message
Linkwitzmannen som förlett dej? (OBS: skämt!)

(om jag tillhör "de andra" vet jag nu inte...)

Edit: Stavfel...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/15 13:54:34
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/15 :  15:04:47  Show Profile Send kjb a Private Message
Jajjemen edison, jag sväljer allt LR sagt med hull och hår iallafall nästan, mer om det sen...

Men det blir ju ingen fullregisterhögtalare med bara ett baselement, det behövs mera element!

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/15 :  15:29:59  Show Profile Send edison a Private Message
Botrsett från att dom är så fula (ja, jag tycker verkligen de svängda sidorna är extremt fula, förlåt) så är nog dessa högtalare bland det bättre man kan släpa in i stugan...har kollat en del på hans sajt och läst vad några ägare tycker.
Excelgrejorna är ju bra i sej, och med mannens kunskaper och numera lite friare tyglar (inte så bunden av nåt annat bolag och vad "mainstream"-folk tycker) så är jag böjd att tro dessa om mkt gott...trots deras fulhet.

En sak jag tex inte alls fattar är hur man kan ha en baffel som ända upp intill diskanten har en tjock kant på sidan.
Normalt tänkande - det är väl kanske det man inte ska bry sej för mycket om...hehe - är väl att hörnen/sidokanterna på en baffel, i synnerhet vid diskanten, ska vara rundade och utan tvära vinklar, och absolut inte med UTstickande kanter...verkligen förbryllande förutom att det även är fult.

Nåja... ;-)
Ska bli kul i alla fall att se mer av ditt projekt.
Öronen, och inte ögonen, är ju de som ska ha mest glädje i slutändan...

Och en del tycks också gilla utformningen, kanske även du(?) ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/15 :  16:46:09  Show Profile Send kjb a Private Message
Hehe :) Jo man kan nog ha lite olika åsikter på hur snygga dessa högtalare är, jag var lite inne på att göra sidopanelerna lite annorlunda, rakare och stramare linjer (det finns en bild på Linkwitz site där sidopanelerna är rakare), fast eftersom jag helt klart kan leva med designen (tycker faktiskt de är rätt snygga) och inte vågar ändra, med risk för att försämra ljudet så får de kurviga formerna vara kvar. Mr Linkwitz påpekar att man inte bör ändra något på högtalarna och att alla delar är noggrant valda för bästa ljud.
Kan konstatera att om jag själv skulle designat dem skulle det sett annorlunda ut.

Vad jag gillar är hur annorlunda designmässigt vanliga lådhögtalare de är, jag tror de flesta (icke hifinördar) som ser dem kommer att ha någon åsikt om högtalarnas utseende(positiva eller negativa), hade det stått vanliga lådor på golvet så går det nog ofta obemärkt förbi... Men viktigast är ljudet, och jag tror inte jag blir besviken.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/15 :  18:04:23  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har som sagt hållit på ett tag med bygget...men de är inte klara ännu så inga färdiga bilder finns. Men jag har en del bilder som tagits tidigare under bygget, tyvvär så har jag inte haft tillgång till kamera hela tiden så jag har inte riktigt kunnat dokumentera så mycket som jag velat. Men det finns en del bilder iallafall:)

Här är en bild som togs när underdelarna av högtalarna skruvats och limmats ihop.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:59:39  Show Profile Send kjb a Private Message
Och så här såg det ut när bafflarna kom på plats. Har dessutom spacklat igen en massa skruvhål och fixat till fula kanter osv.

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:11:45  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Det ser stabilt och fint ut hittills
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:11:50  Show Profile Send U1 a Private Message
Blir det din sista högtalare tro? Ska bli kul att följa denna tråden.
Lycka till.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:48:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen när du blir färdig ska vi gärna göra ett "hemma hos"-reportage... Orion är jag
mycket intresserad av. Hur ska du driva den? Det behövs ju flera slutsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/15 :  23:06:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Bygger du thor-subbarna också ?

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:05:35  Show Profile Send kjb a Private Message
Mathias och U1: tackar för komplimangerna och lyckönskningarna. det kommer nog att behövas :)
Bernt: Alla som vill komma och lyssna på dem när de är klara är varmt välkommna, kanske skall varna att jag bor strax söder om Skellefteå i västerbotten, en lång väg att resa för de flesta.
Tilla att börja med så kommer jag att driva dem med befintliga förstärkare som jag har hemma, inga high end steg direkt. Jag har ett stycke Rotel RB980BX steg för basarna och 2 st HK AVR 25 mkII där jag bara använder dem som slutsteg då det är byglat mellan för och slutstegen (till mellanregister och diskant). Jag har även ett Edison Triod steg som jag tänkt prova till diskanterna. Om de räcker effektmässigt får jag väl se, Linkwitz rekommenderar 60W till vart element men Trioden levererar bara ca 7-10W om jag inte minns fel. Sen så måste gainen vara någotsånär lika på alla steg man använder för att inte få fel nivåer...
Har även funderingar på att bygga 8 st P3A förstärkare (kontruerad av Rod Elliot), men det är inte riktigt klart om det blir det ännu.
Till försteg använder jag ett HK Signature 2.0 bioförsteg med inbyggd DD och DTS processor, då jag kommer att vilja se på film emellanåt.

Dahlberg: Thor subbarna kommer jag att bygga när jag är klar med Orionhögtalarna, eftersom jag vill använda högtalarna till hemmabio också så behöver jag subbar för att få ut lite mera djupbas. Dynabel reade ut XLS 12:orna tidigare i vår och jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen :)

För tillfället har jag ingen bra signalkälla (en 10år gammal Technics), så det kommer troligast att införskaffas en hygglig DVD med DVD-Audio när ekonomin tillåter.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:18:18  Show Profile Send kjb a Private Message
En till bild på baksidan...

Baffeln är av 18 mm björkplywood. eftersom jag har lite tjockare material än rekommenderat (12mm) så har jag snedfräst kanterna till mellanbaselementet för att inte hindra ljudets bakåtriktade spridning. Min förhoppning är att det inte skall nedgradera ljudet... någon som har någon synpunkt på det?

Skall kanske förtydliga att med 12 mm baffel skall det inte fräsas ut någonting.
Jag snedfräste även hålen till diskanterna... bara för syns skull :)
Bild på detta:

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/16 :  10:19:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
"Micke" har orginalsubfiltret till salu om du är intresserad.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:59:31  Show Profile Send kjb a Private Message
Orginalsubfiltret. hmmm ja det vore inte så tokigt :) Tack Dahlberg för tipset.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:17:29  Show Profile Send kjb a Private Message
Ok, dags för sidopanelerna...
Sidopanelerna skall vara 3/4" tjocklek, jag tycker personligen att det ser lite tunnt ut och vill gärna ha ett lite robustare utseende.
Eftersom jag ändå hade en 18mm och en 6 mm björkply skiva så tänkte jag, varför inte limma ihop dessa och få ut 24 mm isället. Och få lite mera tyngd i bygget.
För att få alla sidor likadana så gör man först en mall som man kan rita upp konturerna med, den ligger som synes på skivorna i bilden.

Här ritar jag bara upp två sidor först för att kunna kapa ut en lämplig storlek av skivorna och limma ihop dessa. Det underlättar limningen om ytorna inte är för stora.
en mdf skiva läggs utanpå den tunna skivan och därefter 2 st balkar för att jämna ut trycket. därefter tvingas allting samman med vanliga tvingar. La även på diverse tyngder för att öka trycket ytterligare.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:36:08  Show Profile Send kjb a Private Message
Det bästa sättet som jag kunde komma på var att fräsa till alla kanter på sidopanelerna. Stiksågen är på tok för oprecis... bladet böjs hit och dit och resultatet blir inte bra.
Till framsidorna av panelerna så använde jag ritmallen som "fräsmall". det var ganska krångligt eftersom det inte blir korrekt då fräsens halva bredd ökar radien i kurvan... alltså resultatets radie blir för stor om man följer mallen, så jag fräste i sektioner (halva böjjen åt gången) och flyttade mallen för att det inte skulle bli för tokigt. Krångligt men det gick :)

Till baksidans stora sväng gjorde jag en ny mall med en större radie så att resultatet blev korrekt. Skulle jag gjort om panelerna igen så skulle jag tillverkat en ny mall för framsidan som summerat med fräsen gav rätta dimensioner direkt.

Jag har tyvvär inga bilder på fräsningsarbetet :( kan tillägga att jag först sågade med sticksågen en liten bit ifrån linjen för att sedan fräsa till kanten med hjälp av ovan beskrivna sätt.
När man fräser så vill det gärna bli för varmt om man inte håller en jämn fart över ytan har jag lärt mig, och det blir brännmärken, som ni ser i bilden ovan. Detta beror nog mest på min ovana med fräsen :) Fast inget som inte sandpapper kan råda bot på.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:41:58  Show Profile Send kjb a Private Message
Så om man ställer panelerna på sidan av ramen så ser det ut såhär...det börjar äntligen likna någonting :)
Nu skall det bara slipas, slipas och slipas lite till för att få till finishen, plywooden är ganska ojämn i ytan (det är återkommande vågor på hela ytan som härsammar från tillverkningen av skivan) så det krävs mycket slipning för att det skall bli bra

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:50:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Nästa steg i bygget var det LR kallar "dresspanel", vet inte vad man kan översätta det till men det är en påklistrad skiva som gör att elementen kommer i linje med baffeln, den bidrar även till utseendet. Den är konstruerad av en tunn plyskiva där man fräser ur hål för elementens ytterdiameter.
Som ni ser så använder jag mig bara av de bästa verktygen möjligt för bygget, här snålas inte

399:- på rusta, funkar finfint för min lilla användning :)
jag har gjort en liten skiva som jag skruvat fast för att kunna fräsa runda hål med olika diameter.
Båda panelerna fräste jag samtidigt för bästa resultat, fräsning i plywood har en benägenhet att riva upp kanterna (det yttersta lagret), speciellt om fibrerna går vinkelrätt mot fräsriktningen. Men om man ser till att de sidor man vill ha utåt ligger mot varandra så slipper man det. På bilden ovan har jag just fräst ur hålen för Excel 8 tummaren.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:10:19  Show Profile Send kjb a Private Message
Resultatet.. blev såhär:

och efter en massa putsning såhär:

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:14:37  Show Profile Send kjb a Private Message
Nu är det målning av stommen och behandling av panelerna kvar. Stommen skall vara svart så mycket vet jag, men hur behandlar man bäst panelerna... ?
Olja eller någon form av lack???
På denhär punkten är jag villrådig. Jag vill behålla träets ljusa ton, så ingen betsning är aktuell... Och jag vill att träet inte skall gråna eller bli fulare efter ett par år, hur göra?

Go to Top of Page

majkul
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:13:59  Show Profile Send majkul a Private Message
Hoj
Ska det vara en blank eller en matt yta?
Om matt har jag provat och tycker om
Herdins matta klarlack egentligen för
trä som är betsat men funkar bra på
obetsat också. (finns bland annat på Lövångers Järnafär)
Blank yta tja... har själv aldrig velat ha det och
följd aktiligen inte provat så många olika.
mvh Micke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:55:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oljat trä mörknar med tiden och lackat håller färgen bättre såvitt jag vet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/05/18 :  10:10:38  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Fick mig en uppläxning hos färghandlaren när jag skulle ha lack till mina HFLS-1:or. De menade på att lacknaftebaserad lack gulnar med tiden. Som bevis hade de lite provbitar med olika lacker på furu. Träet lackat med de lacknaftebaserade lackerna hade som sagt en mycket ful gul ton. Detta skulle inte de vattenbaserade lida av.

Gick därifrån med en vattenbaserad halvblank klarlack. Tog inte blank dels för att den var jäkligt blank, dels för att färghandlaren menade på att hen högblanka inte ännu var helt vattenbeständig. Resultatet blev i mina ögon extremt bra, nog mycket pga att den vattenbaserade lacken var extremt lättarbetad! Som extra bonus torkar den fort och luktar inte apa =)

Tänk på att använda en bra (läs dyr) pensel, nesligt att misslyckas för att man varit snål...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/18 :  11:46:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Eller en bra roller, i 99 av 100 fall så lossnar ett strå från penseln,ju färre strån som lossnar desto senare upptäcker man dom och då har de i regel torkat fast, det om något är retfullt

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:11:42  Show Profile Send kjb a Private Message
Ok, tackar för tipsen. Det blir nog en vattenbaserad halvblank eller matt lack. Jag skall springa förbi färgaffären och kolla vad som finns.
Förresten så grundmålade jag stommen i förrgår och hoppas på att hinna måla dem klart ikväll (svart).
Det var första gången jag höll i en färgspruta så resultatet blev sådär, förhoppningsvis lyckas jag bättre ikväll.. Om det nu inte regnar för då har jag ingen stans att vara när jag sprutar dem. Sprutade dem utomhus och bar sedan in dem i värmen i mitt någotsånär dammfria förråd.
I garaget är allting dammtäckt efter all fräsning och slipning :(
/Joel

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000