HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur lång livslängd har en nål/pickup??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:09:29  Show Profile Send karvid a Private Message
Hur lång livslängd kan man räkna med att en nål/pickup har?
Varierar det mellan MM och MC? Olika fabrikat?

Hur ofta bör man rengöra nålen med rengöringsvätska?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/15 00:12:10

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:17:14  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
karvid: "Hur ofta bör man rengöra nålen med rengöringsvätska?". Beroende på hur smutsiga dina LP skivor är men var 3-5: skiva ungefär. Därimot blås bort dammet efter varje spelning.

Livslängden beror på slipningen på diamanten, men någonstans mellan 1500-4000 lp skivor bör en Pickup hålla.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:24:33  Show Profile Send karvid a Private Message
Gemeni,
tack!

Spelar man 2 LP per kväll blir det mellan 2 och 5 år då.



PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:22:08  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Finns nog många variabler här. Ibland ger sig upphängningen av nålarmen före själva nålspetsen, upphängningen är oftast av gummi och det påverkas av miljön man befinner sig i , luftfuktighet, ljus osv. Kan tänka mig att en nål i Göteborg har det tuffare än en likadan i Norrlands inland. Fabrikat har säkert betydelse också. Ortofon säger att deras MC-pickuper klarar 3000 timmar. Har själv kört en Ortofon MC i 10 år , lät fortfarande bra när jag av en olyckshändelse råkade knäcka nålarmen. Min nuvarande har 3 år på nacken.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/15 :  07:04:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
Man skall vara lite restriktiv med rengöringsvätska den torkar ut gummit i nålupphängningen.
Bäst är slippapper typ Linn.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/15 :  11:45:26  Show Profile Send bebop a Private Message
Pass upp för tillvänjning. Hade själv en Ortofon MC30 som jag var väldigt nöjd med. Efter drygt 3 år, köpte jag en Grado Prestige Gold till min andra skivspelare och upptäckte att det lät bättre än Ortofonen trots betydligt bättre utrustning till huvudspelaren. Bytte därför ut MC30 till en ny (denna gång Kontrapunkt H). Plötsligt insåg jag att MC 30 inte lät bra alls och fick också detta bekräftat vid en nogrannare provning av nålen.

Jag hade inte märkt den gradvisa försämringen ...

Jag spelar kanske 10, vilket skulle betyda drygt 1.500 LP-skivor eller drygt 1.000 timmar. Jag tar det säkra före det osäkra och byter vartannat till var tredje år efter denna erfarenhet.

Jag har också skaffat ett nåltest, som jag kan rekommendera. Är inte så säker på att den tillverkas mer, men den går att söka över e-buy, möjligen. Det är en liten finurlig sak som kallas Protech 1 (från Rosen & Zimmermann i Tyskland). Reades ut för ett par år sedan på hifi-mässan i Köpenhamn.

Man sätter en fjäderbelastad spindel på skivspelarens mitt och på denna appliceras en EP-stor skiva med ingraverade spår som bjuder visst motstånd. Pickupen läggs på plats och sedan snurrar man talriken sakta. Om pickupen är OK följer skivan med efter ett index på spindeln på ca 4-5. Ju högre värde innan skivan följer med, desto mer sliten är nålen. Min avlagda MC30 kom upp på index 15, vilket enligt skalan betyder kraftigt slitage.

Om ni hittar den, så ligger nypriset på 3-400:-

mvh

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein

Edited by - bebop on 2004/05/15 11:48:12
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/15 :  12:31:35  Show Profile Send karvid a Private Message
Bepop,
just tillvänjningen är precis som du säger den största risken.
Man bör ha därför ha en tidpunkt för byte..

Någon som vet om Protec 1 fortfarande säljs?
Jag gissar att den egentligen mäter hur spetsig nålen är och använder det som ett mått på slitaget. Men det borde vara beroende av fabrikat och typ av nål, eller hur?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:10:08  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jo, tillvänjning är lömskt. Jag har dock flera skivspelare som jag växlar mellan, så den "effektiva tiden" på min 10-åriga pickup var betydligt lägre. Intressant med den där Protech-manicken, måste kolla upp den.
Den sämsta nålen kvalitetsmässigt som jag stött på var Shure V15 typ4, nålarna höll ett drygt halvår sedan var upphängningen slut. Den hade en annan typ av upphängning än föregångaren typ 3, och typ 4-nålen försvann följdaktligen ganska snabbt ur Shures sortiment. Typ 3-nålarna tillverkas fortfarande.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:44:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Intressant pryl den där protech saken är får väl göra som dig bostrowskij kolla om man hittar den någonstans.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:41:35  Show Profile Send bebop a Private Message
Mer info om Protech ...

Enligt instruktionsboken så har det inte så mycket med spetsen att göra och hur långt ner den gräver. Det är snarare anliggningsytan mot spårens sidor. Även denna varierar mellan olika slipningar. Därför testar jag alltid först när pickupen är ny. Så här långt har alltid startvärdet varit mellan 2-4 mellan olika pickuper. Allteftersom slitaget ökar, så ökar också motståndet.

De graverade spåren ger ett motstånd mot anliggningsytan. Ju mer sliten pickupen är så ökar den ytan samtidigt som pickupen sjunker längre ner i spåret varvid friktionen ökar.

Jag har stor förtröstan på denna lilla manick. Jag skall också hjälpa till och se om jag kan spåra ursprunget lite mer.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:27:34  Show Profile Send karvid a Private Message
Tack!
Vi är många som är intresserade...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000