HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bygga en sleeper-högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/05/15 :  03:23:00  Show Profile Send jiha a Private Message
ursäkta en novis och nybörjare.. Men min undran/önskan skulle vara att bygga en "sleeper" högtalare av en befintlig högtalare.
Alltså ta en bra utgångsmodell slita ut allt från delningsfilter, membran till kontakterna ja -rubbet, bara lämna kvar utsidan orginal. Lite som dom gör i bilsporten.. Det kommer en gammal risig volvo med rost och skräplack, med spööar hela starfältet med seriöst byggt innandöme på typ. 500 hk och värsta fjädrar/dämpare och lustgas.

Min tanke : I dagsläget har jag ett par trevliga 3-vägare som enligt mig är skitsnygga men inte riktigt hifi. Dom kostade runt 10k och det är ungeför det jag kan lägga ut på uppgraderingen.
Så, jag kanske kan få 5- 5500 för mina gamla och därmed köpa nya för ca: 15k. Tråkigt!
Det skulle vara mycket trevligare att kunna (om det går)riva ut allt från mina nuvarande högtalare och lägga 10k på att uppgradera dom.

Problemet är: har aldrig öppnat en högtalare vet inte om det är samma infästningar på elementen och hur skaffar man ett delningsfilter som är optimalt med min högtalare?

Högtalaren är en Jamo D590 i Cheery med 2x 6,5 och diskanten i mitten (Joe D'Appolito ?) och en nedåtriktad bas på 8".

Vet att många tycker att Jamo är "urmodern av alla skithögtalare" men jag har faktiskt lyssnat och ägt ganska många "hifi" system i mina dar. Sen vet jag att smaken är som baken...

Så till kärnan:: Är detta bara en smådrunken mans vilda fantasier eller går det att riva en befintlig högtalare slänga i några scan speak och ett sjysst filter styva upp lådan och få ett härligt väljud från ett par Jamo.. ???

Lite fakta om högtalare:
System 3 Way Bassreflex
Woofer (inch/mm) 8 / 203
Midrange (inch/mm) 2 x 5/127
Tweeter (inch/mm) 1 / 25 Dome
Power, long/short term (Watt) 200/280
Sensitivity (dB - 2,8V / 1m) 90
Frequency range (Hz) 35 - 20000
Cross-over frequency (Hz) 150 / 2500
Impedance (Ohm) 4
Total volume (liters) 107.9
Weight (kg/lb) 25.80 / 56.88
Dimensions HxWxD (mm/in) 1,060.00x261.00x390.00 / 41.73x10.28x15.35

Tackar // Jiha

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:14:20  Show Profile Send edison a Private Message
Det var mkt länge sedan Jamo var "urmoder" för skithögtalare, om dom nu nånsin varit SÅ dåliga som märke...i början var det nog billigheten som begränsade främst.Det var ju i stort sett bara mindre ambitiösa saker som kom från dom då (alltså fram till mitten av 80-talet då det med vissa modeller sakta började röra på sej åt det bättre hållet)

Vissa töntiga discoburkar har dom nästan hela tiden haft (och har) på sitt (dåliga?) samvete, hehe...så sant.

Nu till dina tankar:
D590 är för det första inte så dålig den heller, men framförallt tror jag den är ett väl komplicerat objekt för dina annars lite kul tankar om en "sleeper".

D´Appolitokonfigurationen i sej är en sak, att rent allmänt bara klämma dit andra element och filter en annan.
(har du tänkt att i så fall "bara" köpa ett "standardfilter" eller göra filtret efter en teknisk genomgång och design/konstruktion?)
Tror inte det finns några D´Appolitofilter från tex HiFi-Kit och liknande ställen färdiggjorda

Sen är det väl en bandpasslösning för 8-tummaren om jag minns det rätt(?)
Även det mkt bökigt om ens möjligt att hitta ett element som stämmer in på den låda/port som D590 har, vilken ju är räknad för just det element som redan sitter i.

Att D590 och många andra Jamo har billiga element från bla Taiwan är ju sant, men det gör ju inte ljudet sämre per definition.
(Jämför Tangbandgrejorna som av en del trådar på detta forum att döma verkar mkt bra trots låga priser, något jag själv aldrig lyssnat till dock)

Bättre element är EN väg till bättre ljud.
De andra (två främsta) vägarna (bortsett då från ändring av själva grunddesignen) är bättre filter och bättre låda.Särskilt filter är svåra saker om man inte är expert.
Lådan på D590 är ju rätt stabil genom sin böjda form, så det är nog filtret och elementen som du kan (och lär behöva!) jobba mest med för att klara målet & budgeten...

Blir nog tyvärr ett svårt projekt.

Skulle säkert kunna vara en grej med en mer "standard"-utformad låda med en mindre krävande elementkonfiguration, då skulle kanske ett "sleeper"-projekt kunna bli ordentligt lyckosamt.

Hur som helst:
Du skulle ju kunna börja med att byta själva komponenterna i filtret till bättre, det har ju många gjort med framgång på diverse olika högtalare, och det behöver inte bli skitdyrt.
Möjligen (troligen?) kan även en vassare kabel internt göra sitt.
Sen kan du fortsätta med att leta upp ett bättre diskantelement (kan du finna parametrarna på originalet kan det ju gå att hitta nåt, men där börjar det bli svårt...tror inte Jamo är jättepigga på att ge dej såna data...)
Då får du nog lov att själv mäta elementets egensakper och sen se vad på marknaden som ligger i närheten så du kan ersätta diskanten, osv osv.
Du kan också
1.prova med fårull (prova olika mängd och lyssna!) som dämpmaterial i de olika volymerna (i mellan- & baslådorna)
2.sätta tex bitumengummiplattor på väggarna samt
3.ta bort "äggkartongsmönstrade skumplasten" Jamo bruka ha på särskilt baslådans väggar.
Givetvis lyssna mellan dessa olika åtgärder och se om det blir bättre/sämre.Kostar ju lite men kan göra mer än man skulle tro...

EDIT:
Sett nu att det på D590 är en basreflexlösning för basen, det gör det i så fall lite mindre svårt att "få till det" med ett annat element.
Vet du volymen kan du med program räkna på (annan) basport för det ersättande elementet när du funnit ett som du vet passar till basdelens volym.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/15 13:44:34
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:01:49  Show Profile Send Belker a Private Message
quote:
Så till kärnan:: Är detta bara en smådrunken mans vilda fantasier eller går det att riva en befintlig högtalare slänga i några scan speak och ett sjysst filter styva upp lådan och få ett härligt väljud från ett par Jamo.. ???


Ja. Lägg ned.
Såvida du inte vill offra burkarna och lära dig en massa på kuppen! Välkommen till DIY-träsket
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/16 :  02:38:58  Show Profile Send edison a Private Message
Hehe, jag har visst lite svårt att fatta mej kort ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/16 02:39:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000