HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tomgångs läge = Jättevarmt! (slutsteg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/14 :  00:56:34  Show Profile Send goodsound a Private Message
Har nyligen införskaffat mig ett slutsteg typ Dynamic Precision. I tomgångs läge dvs när slutsteget står i standby blir slutsteget riktigt varmt. Vad beror detta på och varför? Finns det några nackdelar med att ha det på?

Mvh svante

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:06:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur varmt är varmt ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:08:33  Show Profile Send n0p a Private Message
En gissning är att du har ett klass a slutsteg, dvs att de drar lika mycket ström på tomgång som när du spelar.

Men jag kan ha helt fel oxå, så ovanstående med reservation för fel...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:14:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ja, är det ett klass A steg kan du då det stått på ett tag ta fram ett ägg och steka på dem ifall du blir hungrig


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/14 :  09:26:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
DP har flera olika steg så du måste berätta vad du har. Vissa modeller kör inte i klass A och om det är varmt så är något trasigt och behöver undersökas snarast.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/14 :  13:10:02  Show Profile Send goodsound a Private Message
Vad jag menar med varmt ÄR brännvarmt Aj, om man tar på det. Slutsteget heter DPA 6.3. Vad jag vet så ska det inte gå i Klass A. Om det nu är så att det ska bli så varmt som det blir, varför blir det lika varmt när jag inte spelar som det blir när det är på?

// Svante

Edited by - goodsound on 2004/05/14 13:11:08
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/14 :  13:26:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vad jag kommer ihåg så skall 6.3 steget INTE gå i klass A dvs vara riktigt varmt jämt. Ring och kolla så att inget händer.

Klass A drift innebär annars att steget är varmt jämt, oavsett om det används eller inte.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:11:06  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Brandklass A
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:39:23  Show Profile Send goodsound a Private Message
Om det är klass A/B, varför blir det så varmt? Ägaren innan mig (pak) nämde också att det blir riktigt varmt. Jag undrar bara varför ska det behöva bli så varmt. Jag kan förstå att det blir varmt när jag spelar med det men varför blir det så varmt när det bara står på on?

// Svante
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:04:07  Show Profile Send Wizard a Private Message
Klass A blir mindre varm om man spelar högt med det, än det är utan signal in.

Har du mätt temp. på flänsen?

Wizard
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:10:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Om det är klass A/B, varför blir det så varmt?
Även en klass A/B koppling kan ha en hög tomgångsström och går därmed i ren klass A upp till ett visst antal watt. Pass X350 steget drar t.ex. 600W i tomgång men är en klass A/B konstruktion, det blir också så varmt att man knappt kan ta på det. Tror alltså inte det är nått fel på steget.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:20:23  Show Profile Send goodsound a Private Message
Rydberg> Tack, det förklarar en del.

Wizard> Har inte mätt temp. på flänsen men den blir varm! Det blir fint i sommar
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/05/14 :  17:31:24  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tror att alla DP-steg har mer eller mindre hög tomgångsström och går därmed delvis i klass A. Har aldrig sett/kännt ett kallt DP!

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/14 :  18:12:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Mina block håller 40 grader konstant. (Termometer) Sheng-Ya 991
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:15:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Undrar hur varmt mitt slutsteg blir...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:22:16  Show Profile Send snare2 a Private Message
Skyddskretsarna löser inte ut förän vid ca 120 grader ( på kylflänsarna!)på mitt DP A1.
Självklart blir det varmt, men jag har aldrig upplevat att jag inte kan lägga häderna på det.
Jag kan höra mig för hos DP:s återförsäljare om det är vanligt att det ska bli så varmt, ber att få återkomma.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:33:53  Show Profile Send pak a Private Message
jag har själv frågat angående detta,och det svar jag fick var att de blir VARMA så det knäpper och har sig i stegen-de var byggda så och de tåler rätt mycke värme-bra på vintern,sämre på sommaren.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:03:13  Show Profile Send goodsound a Private Message
Marcus_ec> Lite OT men har du fått hem Sp-991:orna nu? Isf väntar jag på ett fint Bildreportage!

// Svante
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000