HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nostalgihifi. När blev vi sjuka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/05/15 :  16:53:03  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag fick smittan när jag för första gången fick bära ner mina föräldrars PHILPS JETSET 11 till mitt rum i källaren.
Upp med dessa våffelhögtalare på väggen och på med alla loudness som fanns och fram kom "Leila" på ett helt nytt sätt för mig.
Efter det var det kört. Nu pratar vi tidigt sjuttiotalet här.
Om det inte var "Tio i topp" som bandades så var det säkert Alice Coopers eller Bowies LP som gick varma.

Det var den första ljudkicken jag fick.
Den andra kom när jag hade råd att köpa en JVC-stapel med Olle Mirsch kopior till högtalare. Hade precis börjat försörja mig själv och det var det snyggaste jag hade sett, jag hade precis flyttat från Kiruna, inte hifi område nummer ett. Nu är det 1979.

Det fanns både EQ och allt annat som jag ville ha. Skjutreglage och potensiometrar överallt.
Och så fanns det bas, för fan. Jag var en väldigt nöjd ung man i ljudhänseende.

Den tredje kicken fick jag när en mycket nära och god vän på tidigt 80-tal spelade "Whale song" med Tangerin Dream för mig på hans mycket kompetenta system, bestående av Rox skivspelare, Benz PU, OA för och slutsteg samt AE3 högtalare. Å kablar som var mer som vattenslangar, bokstavligt och bildligt,jävlar i gatan vad det spelade.

Vad har ni själva för nostalgitrippar?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:10:25  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jag minns när jag var mindre, sådär 5-7 år. Jag kunde sitta framför farsans DUX-anläggning i timmar med ett par stora hörlurar som tyngde ner hela huvudet. Det var ju jättekul med alla rattar och knappar man kunde hitta på den, och tänka sig, vad jag än gjorde så hände något med ljudet!
Jag var "intresserad" av Hifi på ett tidigt stadium som ni säkert märker, och det bästa jag hade att lyssna på då var den anläggningen som bestod av en DUX Soundproject 8000 förstärkare, ett kassettdäck, en skivspelare, och ett par stativhögtalare. Säkert hyfsade grejer på den tiden, vet inte hur de står sig idag. Kanske skulle fixa något begagnat och testa.

När jag var 10 köpte jag min första anläggning. Det var en Sanyo-microstereo på 2*<10W. Jag var supernöjd då, och spelade hela tiden.
Efter ett par år tappade jag intresset, och anläggningen stod där och samlade damm. Det gjorde den i åtminstone 2 år.
Strax före jag fyllde 16(ålder just nu) så började jag tänka på att köpa ny anläggning. Åtminstone 7 helger åkte farsan och jag ut till Siba och lyssnade och pratade med en tro det eller ej, väldigt trevlig säljare.
Eftersom jag tänka hålla priset nere lite, till förmån för uppgradering efter gymnasiet, satte jag ett pristak på 10000:-.
Jag visst väl inte riktigt vad jag ville, 2 eller 5-kanal, så jag köpte en hemmabioförstärkare, Yamaha RDS440, och en Sony DVD, tillsammans med en Proson Stratego 10", och Proson C66 golvare.
Detta för att eventuellt kunna uppgradera till hemmabio vid flytt hemifrån.
De tankarna har jag dock släppt nu, och när jag uppgraderar, ska jag sälja hela anläggningen, för att införskaffa en vettig 2-kanalare, med ett pristak på 10000/komponent.

Dock så är jag faktiskt nöjd med 2ch-ljudet som denna anläggning presterar, åtminstone för de 9400:- den kostade.
Men som sagt, efter gymnasiet är det uppgraderingsdags, och då åker hemmabio/två-kanalskompromissen ut, och in kommer en ren 2-kanalsanläggning.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:26:31  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hoppas att du får en ljudkick då.
Det är nämligen det häftigaste jag kan tänka mig med kläderna på.

edit: stavfel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/05/15 17:27:14
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/15 :  18:40:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Symptomen uppstod när jag införskaffade den första biorecivern,
upptäckte att det behövdes mer än två högtalare, samlade ihop
lämpligt antal som stod på vind och i källare, såg inte så bra
ut, lät kanske inte så bra heller.

Kollade på nätet upptäckte då att det fanns DIY, hade inte fattat
att man kunde tillverka egna högtalare, det har blivit ett antal
nu.

Nu är det tvåkanal som gäller när det spelas musik, och tack vare
bla. HF och andra forum så har sjukan blivit kronisk.

Sjukan är inget jag lider av, jag njuuuter av den.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:16:46  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jag led av sjukan ett tag, när jag var yngre, 7-10 år...jag förlorade kompisar tack vare att jag satt framför stereon. Tråkigt, men sant.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:05:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Alla kända sjukdomar är mer eller mindre smittsamma, detta är ena av få man kan njuta av.
Kom igen nu, fega inte ur, mitt i schlagerfestval och allt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  23:22:07  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Tja, såna lyxprylar hade inte jag till att börja med; någon som kommer ihåg dammsugar-modellen? En skivspelare/förstärkare med högtalaren (en) i locket? I orange-röd plast. Nu snackar vi sent sjuttiotal. Sedan vart det en guldfärgad Marantz med equalizer och som man kunde dra på så (Marantz) högtalarna "bottnade" vilket det gjorde ganska tidigt...
Men jag tyckte den var "grym" och tänker jag på den idag så visst är det nostalgi... Pappa hade en tidig Bang&Olufsen som kändes som ett rymdskepp på den tiden... Those were the days ...
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:54:00  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
En så'n hade min morsa. Helfräck!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:57:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
När jag konfimerades så fick jag en sån där kompaktanlägging med
massor av knappar och staplar som lyste, en Philips vill jag minnas, då var man i sjunde himlen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:01:52  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Det var då det.....kommer själv ihåg när man skulle ha en stereo som blinkade så mycket som möjligt. Då hade man vunnit all respekt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:33:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Här började de tmed en alldeles egen Ferguson receiver med grammofon som snart blev utbytt mot en Ferguson receiver med en Sonab skivspelare och B&O högtalare. Inte bekant? Kasn förstå det, vi pratar tidigt, tidigt sjuttiotal.

Bravo
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:35:10  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jovisst är det bekant....Ferguson var väl ett rätt hyfsat märke på den tiden, eller har jag fel?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:44:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ferguson är ju en traktor

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:55:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ferguson en traktor - exakt "Larsho"!

Ferguson var nog ett anständigt enklare märke på sin tid "Mathias_J".

Faktum är att jag slängde receivern när jag rensade ur min fars hus för några år sedan. Mina föräldrar hade använt den som radio med de gamla högtalarna i alla år. Jag spelade på den några ggr. och blev förvånad över hur bra den ändå lät 25 år senare, i alla fall om man jämför med stormarknadens produkter i åtanke.
Antingen har det inte skett så mycket eller så var den ganska bra.

Bravo
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/16 :  02:36:45  Show Profile Send edison a Private Message
Ett par Sennheiser HD 414 (lurar) var nog min första hifipryl och så var ljudhimlen inom räckhåll...dom lät bra och alla studios hade drösvis av dom vilket man ju tog som kvitto på att man önskat rätt julklapp ;-)

Köpte sedan i kort följd en Technicsreciever, en Micro Seiki skivspelare med Empire pickup (senare blev det en Ortofon Concorde).
Kopplade dessa till ett par Zachryhögtalare med 8" + diskant.EM7 hette dom, lät rätt OK.
Hade tänkt köpa ett par andra Zachry, som jag tror hette EM8 och hade nån sorts ljudledning och en bas som såg ut som ett Lowhterelement med diskant/mellanreg-tratt, EM7 var dock b-reflex.
Detta var under det senare 70-talet.Långt, långt innan Zachry blev Ljudias "märke".Dessa var riktiga Zachry innan märket försvann för att senare bli bara ett "brandname".

Tillade ett JVC kassettdäck, med S-ARNS som tog bort bruset som Dolby B, men gav klart mer dynamik i diskanten.
En kollega moddade däcket, det var nog 1981, så man kunde köra standardhastighet 4,76 cm/s OCH även runt 5,5 cm/sek, för att något lite, men i alla fall hörbart bättre, ljud!

Recieverns skalbelysning blinkade lätt om man drog på ordentligt...den ersattes runt 1982-83 av NAD 3020 och den lät ju bättre, hehe.
H/K PM 620 följde efter NADen runt 1985-86.Klart bättre igen!
Hade några andra högtalare av nu glömt märke ett par år, följda av ännu ett par Zachry.Dessa hade en diskant samt ett 6,5" framåt och ett 6,5" bakåt samt b-reflex.Minns inte vad dom hette i modell, lät kanon i butiken men inte så märkvärdigt hemma tyvärr.Hade kvar dom länge och senare blev det ett par Wharfedale 505.2 efter rekommendation.
Slutna 2-vägs m. 8" bas.OK men inte nåt nirvana, även om jag gillade dom som varande rätt neutrala och jämna till den mesta musiken, dock lite tam bas, hehe.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/16 :  02:48:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Det började med en liten philips monoskivspelare i äkta plast med högtalare i locket i slutet av 60-talet. Hade fått ett par Sven-Ingvars och Telstars-singlar av storebrorsans kompis som jag misshandlade på den . Kom senare över en pytteliten skivspelare i STEREO, fanns inget märke på den vill jag minnas. En trasig Tandberg rör-rullbandare där förstärkaren och högtalaren i alla fall fungerade fick tjänstgöra som vänster kanal, höger kanal utgjordes av en Centrum Radio monorörförstärkare med tillhörande högtalarlåda klädd i blå vinylaktig plast. Ja jäklar, helt plötsligt lät det från TVÅ HÅLL!
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:14:06  Show Profile Send whyman a Private Message
Mitt första hifiminne va när jag började på högstadiet och fick ta över morsan och farsans Marantz anläggning (denna finns fortfarande i livet, numer inkopplad till familje datorn). Givetvis så lyckades jag att spränga högtalarna redan första veckan. Sen gick det fort, ut åkte baselementen och ny inköptes i det exlusiva märket united... ja det talar man väl helst tyst om. Sen ville jag ha mer, och efter att ha praot på en radioaffär så införskaffades en beggad technics stärkare klass AA. Sen köptes ett par jamo högtalare på SIBA. detta lätt bra i mina öron enda tills jag började bygga lite små ljud i bilen. nu kan jag ien lyssna på anläggnignen utan att vekligen må illa, så en ny anläggnign skall införskaffas snarast :D

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000