HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 The hunt or the kill?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/05/13 :  08:43:13  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Jag har filosoferat lite kring detta med jaktinstinkter när det gäller inköp och hifi i synnerhet.

En utav de roliga sakerna med att ha hifi som intresse är att det är så mångfasetterat. Vi har musiken, där jag upplevt att hifi´n verkligen öppnat mina öron för många nya musikstilar och gett otroligt många härliga upplevelser. Vi har prylarna. Många! Framförallt män, är ju vansinnigt fascinerade av prylar. Hifi är exemplariskt. Stora dyra, små billiga, fynd, DIY, tillbehör och tweak´s och i och med alla forum även gemenskap. Det finns något för alla.

Egentligen så låter det riktigt bra hemma. Fantastiskt mycket bättre än hos 98% av befolkningen. Jag har inte ett reellt behov av en ny CD eller signalkabel . Men jag har av någon anledning skapat ett behov. Detta är en del av sjukdomsbilden. Min undring är lite i stil med hur funkar ni andra, när får ni kickarna?

Jag kan sitta nöjd med hela anläggningen.
Och då läser jag ett reportage, går på en demo eller strosar runt i affärerna och DÅ! PANG! Allt rationellt tänkande är förminskat till noll, nerverna ligger utanför kroppen och alla knivskarpa argument ligger på bordet redo att kastas i ansiktet på alla som ifrågasätter. Man räknar på kostnader. Inbyte eller sälja privat?
Mellanskillnader och aktuellt pris på nudlar. Man andas, lever och svettas hifipryl. Allt inom loppet av 2 dagar.

Men det är nu som dilemmat infinner sig. Har jag redan fått min kick?
Känslan av att jag skulle kunna göra det och alla förberedelser till inköp är gjorda. Men då kommer ett NÄäeeee! Och man är faktiskt glad att man gjorde som man gjorde.

Eller du befinner dig i butiken och ska "....bara spana lite"
Och blir lite nyfiken på den där feta legendariska förstärkaren. Pratar lite med säljaren som föreslår att du lånar hem den. Sagt och gjort. Nirvana! Omöjligt att lämna tillbaka.....Man räknar på kostnader. Inbyte eller sälja privat? Mellanskillnader och aktuellt pris på nudlar. Man andas, lever och svettas hifipryl. IGEN!

Eller som i det läget jag är nu. Jag och sambon ska gemensamt komplettera 2-kanalaren till en kombinerad 5-kanals anläggning.
Vi har jämkat i hop budget och våra respektive önskemål. Diskreta, väggmonterade bakhögtalare osv. Alla prylar är sedan länge utvalda och nu har vi pengarna. Det känns lite som jaha! Förhoppningsvis så kommer adrenalinet redan under första DVD-konserten.

Jag har haft/har många dyra intressen och jag har upptäckt att jag fungerar ungefär på samma sätt oavsett om det är en ny Fender Jazzbas eller om det är fråga om en ny förstärkare. Men en sak är säker. Hur det än går så är kickarna en härlig del av intresset

Hur funkar ni? What float´s your boat?

//H






"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."

Edited by - Henrik A on 2004/05/13 08:44:10

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:24:40  Show Profile Send Laan a Private Message
jag tror det är jakten på den ultimata uppsättning av det som du har som hobby.. En audiofil behöver sina nya signalkablar, en cykeldåre behöver sina klingbultar av titan och styre av kolfiber..

jag vet, jag har varit där.. är ganska ny på hifidelen dock, men vart mer eller mindre besatt av två tidigare intressen!

//Laan
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:52:43  Show Profile Send bliss a Private Message
EDIT: Jag vill påpeka att jag också filosofierar kring ämnet och att det inte nödvändigtvis måste stämma överens med verkligheten.

Jag tror att den kick som man fick första gången man hörde bra musik från en bra stereo är största anledningen till att man fortsätter. Man blev lyrisk och upplyst..."det är ju så här det ska låta." Man var nöjd länge efter det där första inköpet.

Sen vill man få en bättre eller åtminståne samma kick igen, trots att det oftast inte blir likadant andra gången man försöker och än mindre tredje gången etc. Men jakten fortsätter och kickarna kommer, men med minskad intensitet. Man får inte det där riktiga haksläppet som man fick första gången och känslan sitter inte i lika länge.

Det kanske är då man kollar om rör, eller kanske klass a, kan ge denna kick. Alternativt går man upp rejält i prisklass. Sen återupprepas mönstret även där. Andra kanske inser att det kan alltid bli bättre, men det kostar för mycket. Ytterligare andra kanske menar att det inte kan bli en så stor skilnad och sitter nöjda. Nån gång kommer iaf det där suget tillbaka och antingen ger man vika för det eller står emot.

Det är dock svårt att leva utan välljudet då man en gång börjat och tron på att allt kan förbättras gör att hobbyn hålls vid liv. Inte helt olika element som i en drogkarriär mao. Betydligt hälsosammare vill jag dock påstå =)

bliss

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2004/05/13 09:54:33
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:09:23  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Sen vill man få en bättre eller åtminståne samma kick igen, trots att det oftast inte blir likadant andra gången man försöker och än mindre tredje gången etc. Men jakten fortsätter och kickarna kommer, men med minskad intensitet. Man får inte det där riktiga haksläppet som man fick första gången och känslan sitter inte i lika länge.



Även jag är inne på denna teori. Man får kickar med jämna mellanrum. Det kan vara vid en uppdragering.
Eller bara rätta tillfället; lugn fint kväll..ensam hemmma. Man sätter sig ner med en favoritskiva och något gott att dricka. Och plötsligt så låter samma gamla anläggning så otroligt mycket bättre än man kan minnas! Ni vet vad jag talar om va
Men ändå är det inte i närheten av "den första gången", då man fick en uppenbarelse utan dess like -"jaha, det var så här det skulle låta alltså".
Detta fenomen att aldrig bli nöjd och att ständigt vara på jakt efter nästa kick är sannerligen inget som uteslutande rör oss Hifi-nördar, utan alla som har någon slags (oftast pengakrävande) hobby.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:30:21  Show Profile Send nurfen a Private Message
Droger, någon?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/05/13 :  13:11:33  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Att köpa en ny pryl som får ens anläggning att låta bättre, eller ännu hellre bygga prylen, kan väl också ge en "f*n vad jag är duktig"-kick och stärker ens självförtroende några snäpp.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/13 :  14:45:21  Show Profile Send esl a Private Message
Henrik A:
Du har såå rätt!
Under resans gång så vill man ju VETA också... man tar en extrakurs på högskolan och totalförstör föreläsningen med djuplodade specialfall och läraren står och stammar och säger att han nog har en bok i ämnet och om det går bra att ta den detaljen efter föreläsningen... nån som känner igen sig??

Byggde servostyrda basar 1995 och hade en kurs reglerteknik. Gissa vad jag plöjde böcker och ställde frågor. Men tog man den tentan?
Nixi... satt och lödde och mätte hela nätterna. -3dB punkten hamnade på 12,5 Hz till slut!
Helt oanvändbart.. men vaddå?
HiFI har allt.. akustik, mekanik, elektronik, reglerteknik, musik, social gemenskap, perceptionspsykologi, experimenterande, lust, tillfredställelse när man fixat "THE PRYL". Måste bara tillägga att nudlar INTE är billigt man ser till kilopriset.. vanlig pasta är mycket billigare..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/05/13 :  14:59:55  Show Profile Send Henrik A a Private Message
esl:

Det sköna är att t.ex. för en sådan som jag som är total lekman när det gäller elektronik.
(gudarna ska veta att jag önskade jag kunde mera) oxå kan få ut så mycket.
Bara en sådan sak att ha ett gott förhållande med sin handlare. Att kunna poppa in få en kopp kaffe och lyssna lite på det senaste monstret till högtalare ect. Till att som du sade leta efter den siiiista justeringen i filtret på sina DIY högtalare (tur att MDF är förhållandevis billigt)

Tyvärr finns ju oxå besvikelse, dåliga affärer och icke uppfyllda förväntningar. Ofta dyrköpta erfarenheter. Men å andra sidan finns det en luckrativ beg. marknad.

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/13 :  19:24:47  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Underbart fin tråd Henrik A, just det där att all logik flyger ut genom fönstret när man hittar något man bara MÅSTE ha :)
det är så kul! När kickarna kommer, jaa jag vet inte, det beror nog på, en ny skiva som visar sig vara riktigt bra är ju underbart t.ex. men att leta runt och provlyssna nya förstärkare och högtalare är så roligt det också, jag bara sken upp när hificenter visade mig ett par sugden monoblock, 50W klass A, jag hade inte tid och lyssna just då, men jag gick runt och funderade på dem konstant i 4 dagar tills jag åkte dit igen och provlyssnade, tyvärr, får man väl säga, lät de ganska precis som mitt 20W sugdenslutsteg och mer effekt behöver jag inte så...

Det är väl samma sak med alla hobbies tror jag, man måste bara hitta det som passar!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/14 :  03:26:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo kickar handlar det nog om, eller ultimata lyssningsögonblick som man vill återuppnå eller överträffa.
Uppgraderingsdjävulen kan vara en del av nöjet eller helvetet som gör att du aldrig förmår att njuta av musiken ordentligt.
Risken är at man aldrig kan vara nöjd och då får man nog försöka bromsa sig, det brukar gå för en tid i alla fall.

Bravo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/14 :  13:19:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag är osäker på om jag lurar mig själv ibland, flera gånger har man känt sig nöjd och sagt "-äntligen har jag hittat rätt", med facit i hand kan man gott klia sig lite i huvet och se frågande ut, det verkade som om ordet "rätt" egentligen betydde något i stil med "något som jag känner mig nöjd med för stunden men sedan kommer att slänga åt sidan för nästa "rätta" apparat" osov... infinitum.

Det är nog som så att man måste bli klar över vad man letar efter innan man börjar leta, jag trodde jag letade efter det som alla andra letade efter, för det vore ju logiskt, alla andra kan ju inte ha fel, men...

Jag är idag relativt ensam på den väg jag slagigt in på, och nu snackar vi genre-byte, en helt annan sorts apparatur, och denna vägen känns betydligt mer stabil och riktig för min del, ni som känner till mig sedan tidigare vet säkerligen vart jag är på väg.

Det skulle visa sig att det jag sökte inte var den "perfekta" återgivningen av stråkar och körsång, denna uppenbarelse ägde rum för något/några år sedan och allt sedan dess har jag aldrig gåt in hos en hifi återförsäljare och bett att få lyssna på hifi förstärkare eller slutsteg.

Åt fanders med rätt och fel, stil och elegans, hur bra låter denna 20kgs CD-spelaren med förkromade regalge? dessa blåa lysdioder, allt detta exclusiva material, denna fasad, vad är det vi lyssnar på egentligen, vart hamnar pengarna vi betalar?

Jag har nu insett att för min egen och högst personliga del spelar detta en så fantastiskt liten del att det knappt går att beskriva, jag har hittat en ny typ av genre som ger mig det jag letar efter, frågan är om jag kommer att svänga igen, jag har redan gjort det en gång.

Jag har nog ganska lite gemensamt med resten av hifi-sverige, men jag uppskattar erat sällskap väldigt mycket.

Summering :

Jag lyssnar på synth och drum&bass, inte stråkar, jag lyssnar på pro-elektronik inte hifi, jag lyssnar på mitt eget tyckande inte andras.

Men slutar resa här ? troligtvis inte, men det är en milstolpe.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/05/14 13:22:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000