HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ger bäst bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/14 :  11:19:39  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Vilken förstärkare ger bäst bas?
+10dB vid 50 Hz (HK670)
eller
+8dB vid 100Hz + Bass Boost +10dB vid 70 Hz (Sony STR-DE235)

Bas är ju kul, och på Sonyn som jag har nu så är det skillnad som natt och dag att använda/inte använda bass boost'en. På HK'n (som jag snart ska åka och lyssna på) så finns bara tonkontrollerna.

Några tankar/spekulationer?

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/14 :  11:28:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Hej gorgar,
Det är en stor skillnad på bäst och mest bas
Frågan är vilket du är ute efter..?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/05/14 :  13:35:31  Show Profile Send Leffler a Private Message
Enligt min (ganska oansenliga) erfarenhet så beror baskvaliteten främst på två saker: högtalarna, och högtalarnas placering. Jag var alltid förbannad över att aldrig ha tillräckligt med bas och vred på extra på förstärkaren, men sedan kom jag över de högtalare jag har nu, och plötsligt försvann större delen av problemet, även om placeringen fortfarande är långt ifrån optimal. En genväg till mycket bas är att göra de klassiska felen, ställa högtalarna nära väggen, nära hörn, och sitta nära bakväggen. Men det inverkar förstås negativt på kvalieten, men det är nog ändå att föredra framför att öka på förstärkaren skulle jag tro.

Själv var jag snubblande nära att köpa minsta Cerwin Wega golvaren helt enkelt därför att den hade mycket bas, men sedan kom jag ju över de jag har nu.

Om invridningen av bas fungerar för dig tror jag beror mycket på vilken musik du lyssnar på och återigen vad du har för högtalare, om du råkar vrida på de frekvenser där det finns mycket resonans så låter det bara apa, även om det är mycket bas.

Vad har du för högtalare, och hur står de? Lyssnar du i en skön fåtölj, eller är du ute efter en partyanläggning?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000