HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad välja? cerwin eller annat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Byggare-Bob
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:26:58  Show Profile Send Byggare-Bob a Private Message
Hallå!
Jag ska strax till att köpa mig ett par nya högtalare. Och jag min främsta kandidat såhär långt är cerwin-vega V-10F. Som jag gillar skarpt. Gillar rockigheten i dem och att man kan dra på rejält med dem. Men det jag undrar nu är om någon här har nått bättre förslag? Prisklassen ligger runt V-10F dvs 2.400kr kan tänka mig att gå upp ett par hundra också. Även begagnat är av intresse.
Dem skall drivas med en NAD C320BEE för dem som är intresserade av det.

Tacksam för svar

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:52:40  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Tja!
Anser du att du vill kunna dra på och ha en stark bas så är det väl ett mycket bra val. Anser du i en framtid att du vill lyssna till ett mer detaljerat och harmoniskt ljud bör nog många högtalare kunna smiska Cerwin Vega på fingrarna. But if it´s too loud your too old?
Ett annat förslag är väl någon golvhögtalare från B&W. Bra drag och lite mer "hifi" stuk.

Mvh Gammal Cerwin Vega DC12 ägare
Go to Top of Page

Byggare-Bob
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:39:29  Show Profile Send Byggare-Bob a Private Message
Att kunna dra på ordentligt till nån bra ösig rock låt så att man bara rycks med är väldigt viktigt! Sen är det ju även fräckt att ha ett par stora respektingivande högtalare. Ok nu är inte v-10f så värst jättestora. Men större än vissa andra...
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:41:50  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
ja, allt är ju relativt.
Köp det du anser rockar mest
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:04:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Sen är det ju även fräckt att ha ett par stora respektingivande högtalare.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:28:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
NAD C320BEE är en kanon förstärkare värd all uppskattning, men jag skulle nog i detta fall rekomendera att du ser över denna biten om du har möjlighet.

Om du vill ha drag får du ge högtalarna det som krävs för detta, NAD'en gör säkert ett bra jobb men jag är övertygad om att du kan få mer av de önskade parametrarna om du tittar på ett mer kraftfullt slutsteg/förstärkare OCKSÅ, som sagt om du har möjlighet.

En god vän till mig är ägare till ett par äldre CV (DC-serien) 10/12, och dessa kunde ge ifrån sig rätt mycket ljud med rätt förutsättningar, vi körde först på hans sony reciever (kraftig sak) sedan på ett äldre QSC USA 850 slutsteg, och då hände det grejer med både ljud och kraft redan vi lägre nivåer, enligt honom själv blev det helt andra högtalare som föll honom mycket i smaken, jisses vad de kunde spela.

så se gärna över även denna aspekt.

Mvh/ Anders Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:48:35  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hej,

Personligen anser jag nog att Cerwin Vega passar bättre till tung dansmusik/disco/hip-hop etc än till rock. Mycket information i rock ligger i mellanregister/mellanbas och inte i djup-bas. Cervin är enligt min eming bättre på djupbas och "dunka-dunka" än på distad elguror...

Tyvärr har jag inget bra tips på någon bra högtalare för rock för ca 2,5 kkr... Men jag hade nog iaf kikat lite mer på Dali om du vill hålla dig till samma affär.

Mvh
/Stefan - oxå fd Cerwin-ägare (AT-40)

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:43:37  Show Profile Send Amazon a Private Message
Själv så tycker jag inte att V serien låter så enormt bra, speciellt inte i diskanten och mellanregistret. Jag hade själv ett par V12F för ett tag sedan. Köpte ett par AL752 begagnade i stället och dem låter faktiskt riktigt bra tycker jag, även om man jämför med inte allt för billiga hifi högtalare. Dom spelar detaljerat, har en bra ljudbild, fast bas och kan spela fasansfullt högt utan att låta ansträngt. Dom spelar däremot inte lika djupt som V12F.





Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:53:17  Show Profile Send Per G a Private Message
Annat!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:31:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Utan att vara allt för fördomsfull, köp ngt annat! Du kommer säkert till insikt såsmåningom, förväxla inte bumliga resonanser med bas, man vill ju förutom att ha dynamik kunna höra om det är elbasen eller bastrumman som låter eller kanske båda samtidigt och då höra intrumentets härliga sound, ja då måste man fimpa högtalare av typ cv-stuket, sorry. Men köp det du känner för själv, du kommer förmodligen precis som alla oss andra byta i all evinnerlighet ändå om intresset håller i sig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:45:29  Show Profile Send Amazon a Private Message
Adagio: Du har uppenbarligen inte lyssnat på Cerwin-Vegas AL serie. Dom låter ljusår bättre än i princip allt annat dom har gjort. I alla fall det jag har lyssnat på. DC serien låter relativt hyfsat men AT, RE, VS, E-line, LS och inte minst V serien låter mindre bra enligt min uppfattning. V serien spelar djupare och med mindre resonanser än t ex E-line men diskanten och mellanregistret låter ofta ganska bedrövligt, även om du bara spelar tung elektronisk musik. Vad det nu beror på vet jag inte men jag skulle gissa på att diskanten är delad för högt och även mellanregistret. Diskanten kanske skulle brinna upp annars vad vet jag.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/05/13 :  17:02:51  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Lånar Byggare-bobs topic lite här
Någon som har hört/äger ett par CERWIN VEGA V-15F här annars?
samt vad kan vara en lämplig förstärkare till dom?
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/14 :  09:40:13  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Anderas A: En polare hade dessa tills för ett tag sedan, han drev dem då fullt tillräckligt med en nad216 eller 218 eller vad modellbeteckningen hette exakt. Motsvarade ungefär dagens C350 i effekt. Givetvis kan man nog kräma på ytterliggare med exempelvis något monoblock men det räckte då mer än väl för att sätta det mesta i huset i rörelse utan att det lät illa (däremot lite väl högt i mina öron då men..)...

Finns ju andra alternativ men om jag skulle ha ett par liknande högtalare skulle jag nog köra på något i den klassen, bra kraft till billigt pris, särskilt som det vimlar av beg. nad-steg lite varstans.

// Sony

www.linnforum.se
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/05/14 :  10:53:58  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
En högtalare som jag tycker du ska titta närmare på är en begagnad Acoustic Energy 109. De säljs för runt 2500 har jag sett. Jag har själv ägt ett par och de kan rocka riktigt bra, plus att de kan spela lite finare när man så önskar. En mycket prisvärd högtalare.

/Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000