Author |
Topic |
|
Apex
Member
108 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 17:43:20
|
Hej!
Korridorarens (kompakt)stereo har gått sönder, och efter en titt inuti noterade jag följande brända komponenter (sitter strax före högtalarutgångarna, det vill säga ganska sent i signalkedjan). Förhållandevis novis på området som jag är gissade jag först på effektmotstånd, men symbolerna under dem talar för att det är dioder.
Mest för skojs skull, och för att han ska kunna lyssna på musik, tänkte jag ge mig på att byta dem. Som synes av följande bild är det ganska lätt att komma åt med en bra lödpenna.
Nå, min fråga är: Är det dioder, och i så fall, någon som kan säga vilken sorts dioder jag ska ha?
Även: bör jag överhuvudtaget göra detta, kan något mer ha gått sönder som inte syns direkt och finns det något jag bör tänka på?
Mcyket tacksam för svar, tack på förhand! |
Feminism is the radical notion that women are people. |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 17:50:46
|
Det är likriktardioder. Dessutom av en typ som klarar att hantera höga strömmar (>1 A gissningsvis). Återfinns oftast i nätaggregat och liknande.
Det faktum att de är bräna tyder på att väldigt hög ström gått i kretsen. Du kan ju prova att byta dem men gissninsvis är det något annat som egenligen är fel, brända dioder är nog snarare symptom än orsak.
|
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 17:51:07
|
Dom har blivit rätt varma så det tyder på att de måste fått fel spänning eller nått i den stilen, dvs kan mkt väl nått annat vara felande, du kan ju testa att byta ut dem och hålla tummarna.
Löd loss dem och dra till elfa, så får du likadana. Om du nu har nära till elfa, eller liknande?
Edit; f95toli är 19 sekunder snabbare än mig /Daniel |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
Edited by - Dazzin on 2004/05/11 17:55:00 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 18:09:29
|
Finns det en omställare 110/220V på den? Där kan du haen orsak. Eller en grogg i den?
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 10:11:44
|
Definitivt en diod för likriktning om man tittar på kortet. Skulle som de tidigare inläggen sagt leta kortslutningar. Kolla elektrolyterna som glättar signalen (borde vara det nästa som kommer efter diodbryggan). Hur gick den sönder? Spelades det på maxvolym eller hängde någon på en stor subwoofer? |
Hjelm |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 10:39:09
|
De två dioderna som ser upphetsade ut sitter på den negativa halvan av en brygga. Jag skulle tro att den negativa halvan av slutsteget/slutstegen har smällt. Diodernas tillstånd är ett symptom på annat fel.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
|
Topic |
|