Author |
Topic |
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 15:58:04
|
Börjar tro att lasern i min Sony xa20es är på upphällningen (svårt läsa in skivor) och att ett byte är nödvändigt. Undrar om någon känner till andra än Sony själva som kan utföra detta? Eftersom spelaren är lite till åren vill jag gärna komma billigt undan och även slippa åka så långt om jag inte måste...
/en john som inte gillar söndriga spelare |
Hörlursfrilla! |
|
No_Jah
Starting Member
31 Posts |
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 09:48:29
|
Tackar för tipset, men nixpix, funkar inte på xa20 (om jag nu testat rätt). Ingen annan som har några känningar i laserbytarvärlden?
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 13:38:57
|
Fräck som jag är passar jag på att fråga om nån råkar ha servicemanualen till Pioneer DV-717. Lasern trackar dårligt, speciellt på CD-skivor. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 16:37:10
|
AndersP: Det var det fräckaste PMa mig, så får du servicemanualen, dock verkar den inte innehålla något om kalibrering av lasern (snabbt kollat). |
//air |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 17:01:43
|
Provat att rengöra lasern? |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 17:05:32
|
Jo, ska nog rengöra som första åtgärd. Tips? Har hört att en burk luft ska vara bra att införskaffa. Nån idé om var luft är billigt? Fotokedja?
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
luften
Member
723 Posts |
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2004/05/11 : 19:20:07
|
John: Har du någon aning om exakt varför den trackar dåligt? Ett problem kan vara att slitage på en av glidbanorna som läsern glider på. Om den är konstruerad så att släden sitter på en "gängstav" i ena kanten och glider mot någon bana i andra kanten, är att bitarna som glider slits. Det problemet är ju mindre när det gäller "gängstaven". I värsta fall diffar det någon tiondels millimeter på glidbanan kan man försöka byta ut glidbitarna mot något vettigt så att lasern återigen går parallellt med skivan.
Klöddigt beskrivet, hoppas du hänger med ;) |
www.skivatbrod.com |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 09:14:26
|
php: Precis, jag skulle behöva lite consulting för att vara säker på felets källa! Men att anlita Sony för mellan 500-1000kr/timme blir ju dyrare än spelaren Nu är detta en modell med fast laser (det är skivan som åker). Jag har haft problem med en annan spelare (gammal marantz) där fettet torkat och lasern gled dåligt. Detta ledde till små "hack" under uppspelning, när mekaniken kärvade. Sonyn går dock felfritt, bara den hittat skivan. Hm...
Ska nog köpa lite luft jag...
/en john som tackar för alla svar! |
Hörlursfrilla! |
|
|
|
Topic |
|