HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 cd-mekaniker i Stockholm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/10 :  15:58:04  Show Profile Send John a Private Message
Börjar tro att lasern i min Sony xa20es är på upphällningen (svårt läsa in skivor) och att ett byte är nödvändigt. Undrar om någon känner till andra än Sony själva som kan utföra detta? Eftersom spelaren är lite till åren vill jag gärna komma billigt undan och även slippa åka så långt om jag inte måste...

/en john som inte gillar söndriga spelare

Hörlursfrilla!

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:14:21  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Går det inte att kallibrera den själv?
Du kan ju testa om det fungerar på liknande sätt som på SCD-XB 940.

Här har du en länk. (På sidan två)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=17653&SearchTerms=,
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/11 :  09:48:29  Show Profile Send John a Private Message
Tackar för tipset, men nixpix, funkar inte på xa20 (om jag nu testat rätt). Ingen annan som har några känningar i laserbytarvärlden?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:38:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Fräck som jag är passar jag på att fråga om nån råkar ha servicemanualen till Pioneer DV-717. Lasern trackar dårligt, speciellt på CD-skivor.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/11 :  16:37:10  Show Profile Send luften a Private Message
AndersP: Det var det fräckaste PMa mig, så får du servicemanualen, dock verkar den inte innehålla något om kalibrering av lasern (snabbt kollat).

//air
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:01:43  Show Profile Send Leif B a Private Message
Provat att rengöra lasern?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:05:32  Show Profile Send John a Private Message
Jo, ska nog rengöra som första åtgärd. Tips? Har hört att en burk luft ska vara bra att införskaffa. Nån idé om var luft är billigt? Fotokedja?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:51:20  Show Profile Send luften a Private Message
Biltema kanske? Om du råkar ha nån sån i närheten, finns troligtvis också på clas ohlsons, elfa, osv..
--> http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19916

//air
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/05/11 :  19:20:07  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
John: Har du någon aning om exakt varför den trackar dåligt? Ett problem kan vara att slitage på en av glidbanorna som läsern glider på. Om den är konstruerad så att släden sitter på en "gängstav" i ena kanten och glider mot någon bana i andra kanten, är att bitarna som glider slits. Det problemet är ju mindre när det gäller "gängstaven". I värsta fall diffar det någon tiondels millimeter på glidbanan kan man försöka byta ut glidbitarna mot något vettigt så att lasern återigen går parallellt med skivan.

Klöddigt beskrivet, hoppas du hänger med ;)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/12 :  09:14:26  Show Profile Send John a Private Message
php: Precis, jag skulle behöva lite consulting för att vara säker på felets källa! Men att anlita Sony för mellan 500-1000kr/timme blir ju dyrare än spelaren Nu är detta en modell med fast laser (det är skivan som åker). Jag har haft problem med en annan spelare (gammal marantz) där fettet torkat och lasern gled dåligt. Detta ledde till små "hack" under uppspelning, när mekaniken kärvade. Sonyn går dock felfritt, bara den hittat skivan. Hm...

Ska nog köpa lite luft jag...

/en john som tackar för alla svar!

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000