HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Busvisslande högtalare ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Slurpan
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/11 :  15:33:54  Show Profile Send Slurpan a Private Message
Jag har en del funderingar kring mina gamla lådhögtalare som används dagligen. De är av märket SABA och härstammar troligen från 1970-talet någon gång.

För att först ge en vink om vad det är för någon högtalare ges följande data över dem.

Låda, ca 30 liter, sluten
Bas, SEAS 25 F-EW, 4ohm 33/75 (mer data finns)
diskant, SEAS H-086, 4ohm 80 18/75
Delningfilter SEAS, 4ohm D037, bla med en kondensator på 12mikroF 50 WV (12814-3), finns även ett motstånd samt en liten spole. Antar att delningfrekvensen ligger omkring 1500Hz.

Mitt första problem är som rubriken antyder att lådan busvisslar vid viss frekvenser, dvs när den djupare basen träder in. Felkällan är lokaliserad till att bakstycket är otätt och lägger man kinden till känner man till och med ett litet luftflöde. Högtalaren är förvisso gammal som gatan, eller äldre, men som student kan jag inte spendera hur stor summa som helst på ett par nya högtalare. Tänkte därför fråga om det finns någon här som har ett bra tips på hur man tätar lådan på ett "vattentätt" sätt. Antar att bästa resultatet nås vid tätning inifrån. Men vad för sorts tätningsmassa är riskfritt att använda? Tänker på effekter på membran och upphängning. Eller bör man ta ur bakstycket på något sätt och limma dit det på nytt?

Andra tankar som dyker upp i sammanhanget är:
Är det tillfälle att byta ut diskanten bot en mer välljudande?

Vilken diskant är i så fall lämplig att välja så att den nya spelar i harmoni med baselementet?

Bör jag byta ut delningfiltret eller byta ut några komponeneter?

Antar vidare att det är dags att byta ut de interna kablarna, vilka kablar kan vara ett bra alternativ?

Bör jag i så fall ha olika kablar till diskant och bas?
(har funderat på en tjock enkelledare till basen och en silveröverdragen till diskanten, om jag finner någon)

Har även funderat på att förlägga delningsfiltret utanför högtaleren, bör det i så fall vara placerat nära högtaleren eller så nära försärkaren som möjligt och vilka för och nackdelar finns kring placeringen?

Hur stagar jag bäst upp den här högtalaren utan att minska allt för mycket på lådvolymen?

Är det kanske bättre att bygga en ny låda, hur bygger jag i så fall en ny modern och välljudande högtalare med det baselement som jag redan har?

Är det för det första över huvudtaget lönt att använda sig av de gamla baselementen och eventuellt de gamla diskanterna om ljudet från dem kan korrigeras med ett modifierat delningfilter?

När jag letade var det visslande ljudet kom ifrån upptäckte jag att högtaleren formligen lever av vibrationer, det var nästan som om den andades. Tänker på att väggarna upplevdes svälla och krympa. Kan ha varit en subjektiv effekt att vibrationerna, men om så är fallet, sjunger lådan på sista refrängen?

Usel hifi kan vara musikalisk

keso86
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/11 :  20:55:11  Show Profile Send keso86 a Private Message
du är en fattig student?

silvertejp lösr allt!

STABILT SOM FAN!
Go to Top of Page

Slurpan
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/11 :  22:52:09  Show Profile Send Slurpan a Private Message
Tja, min erfarenhet av silvertejp är god, men verkar ha en tendens till att fungera bäst på gamla rostiga bilar. Med en högtalare byggd av numera åldrade spånplattor kan jag misstänka att någon mer varaktigt och dessutom övermåttan kletig substans skulle vara att föredra. Jag vet att det finns många alternativ, men jag vill inte riskera att gummiupphängningen till baskonen tar skada, därav min lite smått oakademiska fråga. Dessutom ansåg jag att det kunde vara en inte alltför inkonsekvent ide med att samtidigt göra några små förbättringar för att om möjligt öka välljudet.

Om de nu skulle kunna vara så att min lilla post här på DIY hamnat fel vill jag gärna veta var jag skulle ha placerat den. Det inte lätt att komma in på ett för mig nytt HIFIforum där så många och dessutom intresanta projekt presenteras.

Lev väl, lev länge

Usel hifi kan vara musikalisk
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/05/11 :  23:52:58  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Slurpan, ditt mess har inte hamnat fel.
Alla limmer som har bra vidhäftningsförmåga och fyller bra (snabblim har dålig fyllförmåga, Plastic Padding har bra, jag vet inte vad den riktiga termen är men du fattar) kan du använda för att täta. Men undvik silikon, som enligt uppgift "kryper". Är du orolig för att gaser från limmet ska påverka högtalarelementen, skruva loss dem under tiden limmet torkar. Själv har jag limmat en del grejer med Araldit nu på sistone, det luktar skit när det torkar, men sen är det luktfritt. Det är tvåkomponentslim också, starkt och bra.

I fortsättningen utgår jag från att du inte blir lessen över att förfula högtalarna eftersom de ändå är gamla.

Man brukar räkna med att det behövs ett viktförhållande på 1:1000 mellan högtalarens vikt och högalarmembranens vikt. Man brukar också säga att en styv låda är bättre än en mjuk.

Viktförhållande:
Här utgår vi från idén att en tung högtalare inte kan sättas i vibration av membranrörelsen lika lätt som en lätt. Det är den gamla fina lagen om aktion/reaktion: om geväret bara görs tillräckligt tungt så kommer man inte att känna rekylen av skottet...
Om dina membran tillsammans väger t,ex, 20 gram borde alltså din högtalare väga minst 20 kg. Gärna 40. Detta kan du åstadkomma genom att hälla exempelvis sand eller blyhagel i håligheter inuti högtalaren, som dessutom då dämpar vibrationer effektivt. Tyvärr kan du ju oftast inte hälla sand i en befintlig högtalarlåda utan att minska lådvolymen (såvida inte du hittar håligheter inuti som inte hör till själva basens lådvolym). Du kan också bygga en "större låda" att proppa in dina högtalare i. I hålrummet mellan den större lådan och dina högtalare fyller du i sand... Då får du en "sandwich"-konstruktion som både blir tung och dämpande.

Styvhet
Här utgår vi från iden att man dödar resonanser i lådan genom att göra väggarna styvare. Om du skulle lägga nåt spånmaterial på en högtalarsida så skulle du snabbt se att det lägger sig i små högar på vissa ställen och att det vibrerar bort från andra (olika beroende på vilken frekvens du spelar upp i högtalaren, men man hittar snart mönster i spånhoppandet). Där spånet samlas är högtalarväggen stilla, och där det inte vill ligga rör sig högtalarväggen. Du bör alltså styva upp den just där högarna inte är. Men i praktiken kan det nog gå fint att helt enkelt limma och skruva fast typ tre uppstyvande träribbor tvärsöver varje högtalarsida. Tänk på hur en träbåt ser ut...
Gör man detta på insidan i dina befintliga lådor så minskar man återigen volymen på högtalaren, så en variant är att istället ta en gängad stång och trä den tvärsigenom högtalaren på de mest vibrerande ställena. När man drar åt (skruvar åt) den så ska vibrationerna minska. Sådär har Jonas Bolin gjort med flyglar och Michael Green gjort med högtalare.

Ett radikalt tips kunde till exempel vara att du går och letar upp rostig gammal durkplåt eller dylikt som ändå ligger och skräpar nånstans på en skrot eller i hamnen eller... samt en stark kompis med vinkelslip, sågar till lagom stora bitar och skruvar + limmar (helst med dämplim) fast den på alla sidorna av högtalaren. Då borde det bli både tungt och dämpat.

Vad gäller högtalarkablar, såväl interna som externa: visst går det att hitta på nåt kul där, men du lär knappast höra jättestor skillnad. CAT5-kabel är annars poppis just nu. Eller fyrfläta vanlig EKK-kabel (tjock=bra, frigör kardelerna från ytter-isoleringen men låt varje kardels egen isolering sitta kvar och gör sen en fläta av dem. Tips på Svalander)
Vad gäller delningsfilter: visst kan du kolla om komponenterna ser väldigt kassa, eller rent av trasiga ut. Särskilt kondningar kan bli gamla. Att byta ut lytar mot polyproppar är populärt, och att byta järnspolar mot luftlindade. Men det är knappast värt besväret att designa om delningsfiltret, sånt är svårt ju.
Jag skulle inte heller byta element såvida inte de gamla har torkat ut i gummit/skumplasten i upphängningen, och isåfall bara till likadan eller snarlik modell.
Inte heller skulle jag ge mig till att bygga en ny låda. Då skulle jag hellre bygga till exempel en HFLS med en gång...
Om du vill plocka ut delningsfiltret: lägg det i en låda utanför högtalaren, bort i från magnetfält ska det.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/12 :  11:42:55  Show Profile Send Parasite a Private Message
Slurpan, smältlim är suveränt att täta med , o billigt + gasfritt =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000