HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sätter vi stop för våra bättre ½'ers hobbies?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/11 :  12:53:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag lever inte i ett samboförhållande men funderar lite på hur det fungerar. Många vet, och rent av skämtar om, hur partnern där hemma skall godkänna det stundande hifi-inköpet. Jag vet om tillfällen då priset på prylen "mörkats" för att husfriden skall bestå.

I en annons var en kille tvingad att sälja sina kära högtalare då dom inte passade in.

Jag vill tillägga att jag själv har en stor förståelse för "vilkten av att få estetik i lyssningsrummet". Absolut! Jag kan själv dömma ut produkter som möjliga objekt om det inte passar "mina ögon".

Men allvarligt, vad sätt vi hifidårar stopp för i våra partners intressen? Är det rättvist?


// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)

Edited by - EngelholmAudio on 2004/05/11 12:53:36

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:11:36  Show Profile Send John a Private Message
...och jag sällar mig till de förbrytandes skara! (Har för övrigt högtalarna på annons)
Bläddrade i går kväll igenom en heminredningsblaska (Residence) och slogs av flera saker. För det första så fanns där en rätt seriös artikel (inte mycket text i den tidningen annars!) om lyxen med "tystnad", om hur hemabioanläggningar som spelar ljudspår innehållandes massor av imponatorljudeffekter förmörkar livet i hyres/bostadsrätter och om hur dessa stora tingestar förstör alla inredningsarkitekters planer och idéer. För det andra så ser man på bilderna (reklam och i artiklar) nästan enbart stora, kala, minimalistiska vardagsrum (alla andra rum också för den delen) som torde vara tämligen hifi-fientliga då det lär skapas ekon av minsta andetag.

Så, jo, nog finns här en konflikt. I alla fall för oss trångbodda (dvs ej villa - eget lyssningsrum). Och i ärlighetens namn är det ju en hel del pluringr också...

/en john som undrar om inredningstidningarnas berömmande av att högtalare är "underbart små" skulle gå att applicera på andra inredningsföremål, såsom soffor, matbord eller kanske sängar?

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:11:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Allt detta med "hög WAF faktor" är nog mest prat tror jag.
Sedan finns det naturligtvis undantag där med.
Att vara sambo eller som jag gift, är man väl för att man älskar varandra, eller hur ?
Skulle min hustru bli sne på mig bara för att högtalarna inte "passar" hennes smak, så
blev det nog inte högtalarna som åkte ut !!!! Nej skämtåsido, man måste ha respekt för varanndras intressen,eller som hustrun sa en gång, "bara du inte bygger högtalare av hela huset så bryr jag mej inte"
Sedan skall det självklart inte se ut hemma som det gör i en hifi-butik !
Att sedan ljuga om priset på en hifipryl skulle aldrig falla mej in, inte på något annat heller för den del.
Det samma gäller naturligtvis för henne och hennes intressen, ge och ta som det heter.
Så med andra ord så sätter vi inte stopp för vare sig hennes eller mina intressen.
Till sist så är det sunt bondförnuft som gäller i vårat hem.
Tack för ordet !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:16:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag antar att jag är ganska lyckligt lottad. Hon har inga dyra intressen... Ännu.
Min fru räknar med att sakerna kostar det jag säger och hon är inte dummare än att hon på egen hand kan kolla vad cirka priset är. Vårat förhållande bygger på ärlighet.

Som ofta så är det en vissa estitiska kvar som bör uppfyllas, men dessa finns även från min sida.
Då vi har gemensamma pengar, så tycker jag det är lämpligt att informera mina köp, för att få fortsätta handla, även om jag inte har nån anläggning som når över 30k

Hon tycker att mp3 fungerar lika bra som radio, för hon sätter sig SÄLLAN ner och lyssnar en längre stund.
Alltså... Musik att ha i bakgrunden.

Ett föhållande är arr ge och ta, där ärlighet skall stå i mitten. Så är mina/våra värderingar. skulle inte dessa kunna hållas, skulle jag vara singel...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:17:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Johan,
Jo det var din annons som väckte min tanke även om tanken funnits där ett tag. Man kan säga att den tände lågan på nytt!
Annonser brukar inkludera anorektiska rum som jag sätter en slant på inte är såååå ruskigt bra ljudmässigt (som kanske fototekniskt).

Reeltoreel,
Mmm. Visst är det lite att "man älskar varandra". På nått sätt borde jag kunne säga "nej tack" till ett par högtalare om den jag älskar verkligen avskyr dom. Analogt till det borde man kanske få köpa den hifiprylen man vill om det nu är det man brinner och lever för!??



// Pär Engelholm
// Engelholm Audio

Ps. Jag frågar av allmän natur.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:34:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Visst måste man mörka ibland , tyvärr har jag flera dyra intressen, hon har inget direkt annat än att hon vill ha en Häst. Men då pratar vi mycket pengar,motsvarande en väldigt bra CD/förstärkare eller liknande samt alla löpande kostnader. Allt jag lägger ut i omgångar på mina intressen har dock dragit iväg i en hyffsad summa pengar men bättre de än att punga ut med allt på en gång. Så, visst sunt förnuft får också råda så någon häst har ännu ej gjort intåg i "familjen" dessutom har jag argumentet att min farsa redan har flera hästar

Tjejen är just nu nöjd med anläggningen och har själv sagt att hon tycker det låter väldigt bra och inte vill ha något sämre längre.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/05/11 13:35:48
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/05/11 :  15:09:03  Show Profile Send binmarv a Private Message
Skulle vilja uttrycka mig så att.....Min sambo sätter stopp för mitt...*Ler*. Men vad gör man inte för sin käraste ?!!

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:19:35  Show Profile Send Rishna a Private Message
Jag, min sambo och vår 9 månaders gosse bor i en liten 3:a på 60 kvadrat. Litet kök, litet badrum, litet sovrum... allt är litet inkl. vardagsrummet som mäter 18 kvadrat. Ena kortänden av vardagsrummet är avsedd för min stereo- och hembio-anläggning som består av en 28" TV, AV-reciever, DVD, ett slutsteg och till sist högtalarna. Det är nätt och jämnt att det får plats och i vissa avseenden kan jag erkänna att det inverkar på trivseln i rummet t.ex. när vi har besök. Kort och gott kan man säga att anläggningen i sin helhet tar upp en yta av c:a 3 kvadratmeter på golvet och en aning mer på väggen. Jag tycker mycket om min anläggning och vill att den ska stå framme för användning. Dock tycker jag ärligt talat att det vore skönt att ha ett fjärde rum att forsla in alltsammans i så det inte inverkar på ett av lägenhetens mest sociala rum. 18 kvadrat är litet nog när det är nyårsfest och 10 pers. trängs om ytan. Då längtar jag verkligen till hus, och troligen gör min sambo detsamma. Min son tycker det är jättebra som det är, många roliga knappar och lampor att trycka in och om möjligt förstöra

Min anläggning betyder mycket för mig, men inte mer än min familj. Därför är det viktigt att man kan ha ett extrarum någonstans att sitta och lyssna sena kvällar. Jag känner att jag måste respektera min sambos önskemål då det betyder mycket för henne att vardagsrummet är en öppen och inbjudande plats man kan bjuda in folk till utan att de första de ser är en stereoanläggning. Man får inte gå upp så mycket i sitt HiFI-intresse att det blir till ett problem för familjen.

Alla ni som är singlar eller i alla fall bor själva: NJUT medans tid är. Gör precis vad f-n ni vill med er lägenhet. Tids nog blir det värre och då inte bara på grund av sambon utan förhoppningsvis också för att ni själva har förmågan att kompromissa och ta hänsyn till er livskamrat.

Jaja..... ... .. .
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:57:49  Show Profile Send John a Private Message
Rishna: Äh, vad är väl det! Vi bor med en åttamånaders i en etta! (avd. skokatong på vägen )

Måste få spinna vidare på den faktiskt rätt intressanta artikeln i Residence: Man kan göra ett par antaganden utifrån artikelns profetior. För det första så spådde artikeln att de höga, bullriga, basrika reklammedie-ljudens tid snart skulle vara förbi, till förmån för "gles" och akustiskt anpassad musik (?!). Mmmm, låter som om rörförstärkare och hornhögtalare kan bli på modet i framtiden, ihop med gles fin-jazz
För det andra så såg skribenten en framtid för akustiskt anpassade miljöer och akustiskt genomtänkt arkitektur. Mums för absorbentsäljare m a o! Och hemmabio"helvetet" torde ju enligt detta resonemang föra med sig att nyare bostäder anpassas, dvs ljudisoleras... mmm

Så, summan av denna kardemmummadoftande cafétidning är väl att de inredningsrelaterade konflikterna kan självdö inom en snar framtid. Typ.

För övrigt vill jag göra ett tillägg till Rishnas uppmaning och råda alla som har möjlighet att njuta av LYXEN att lyssna på musik, att ha tid för detta ohämmade, hyperegoistiska njutningssätt! Tag vara på det. Ju.

/en john på språng

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/11 :  18:16:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"För det första så spådde artikeln att de höga, bullriga, basrika reklammedie-ljudens tid snart skulle vara förbi"

Det tror jag också. Hur kan någon stå ut med allt oljud jämt? Bara en sådan sak som att man i många TV-program nuförtiden har (ganska hög) bakgrundsmusik när t.ex. programledaren pratar. Hur kan man ens komma på en sådan idé? Och all denna högljudda reklam, man blir ju vansinnig och vill helst kasta ut TV:n genom fönstret och minst av allt köpa någon av alla skräpiga produkter som det görs reklam för.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/11 :  20:05:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
tänkte bara göra ett inlägg och säga att det pratas mycket om den andra delen i ett förhållande som inte tycker om stereoköp blablabla men faktum är att många iallafall av mina vänner inte alls förstår inköp av dyra stereoprylar och ser det som dårskap. De tycker det räcker med siba grejjer och siba grejjer spelar minst lika bra...!? så det är inte bara den andra hälften i ett förhållande som har åsikter även om det utgör den största delen då man bor ihop.

mvh johan


Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/05/11 :  22:43:32  Show Profile Send Allison One a Private Message
En anna sida av saken är ju att man ofta har delad ekonomi.
Då ska ju alla inköp av lite dyrare karaktär dikuteras och ställas mot andra inköp och utgifter.
Min fru tycker att mina drömmar om en bra hemmabio krockar med hennes drömmar om fina smycken/kläder eller semesterresor.
Pengarna räcker inte alltid till både och!
Sen tog dumt nog med henne för att lyssna på Martin Logan och de lät ju så bra att nu vill hon inte tänka sig något annat.
Så hon tycker vi ska vänta tills vi har råd med dem!
Men då pratar vi årtionden är jag rädd!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/11 :  22:55:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst får man trixa ibland för att få sin vilja igenom.
Oftast tycker den kära lagvigda att det är för stort och klumpigt, tar för stor plats osv., så vårt vardagsrum liknar inte vanliga vardagsrum.
Man får bli medgörligare på andra områden istället och givetvis uppmuntra och förstå hennes intressen.

Bravo
Go to Top of Page

varvet
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/05/11 :  23:27:41  Show Profile Send varvet a Private Message
Mina nya högtalare är Jbl 4344Mk2 som väger 82 Kg styck. Min fru tycker att dom är snygga och ej
för stora. Jag har ett flertal andra Jbl lådor som står och skräpar och som jag fundar på att
sälja men min fru säger nej.En ganska ovanlig kvinna. Hon säger att dom kostar inget där dom
står och man vet aldrig om dom kommer till användning i framtiden. Det kan bli en häfftig anläggning med JBL 4344Mk2 som front 2 JBL4412 som center och Jbl 240 Ti som bakhögtalare sedan
blir det JBL 120 Ti som sidohögtalare. Det här är min frus förslag men jag undrar om det inte
blir för häftigt. 2 stycken Jbl 2245 blir då subbar i detta systen. Jag undrar vad vi ska hitta
på för elekronikt till detta.. Det blir billigast att inte ha så stora drömmar men visst är det
trevligt med en sådan hustru.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/12 :  09:09:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
varvet: lånar du ut din hustru?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/12 :  09:29:13  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Min sambo sa att jag fick ha mina högtalare i nya lägenheten om jag målar om dom =(



Ska visserligen bygga om dom men måla om dom oxå =(

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/12 :  10:43:08  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det finns många aspekter på denna fråga, självklart måste man visa hänsyn. Det gäller båda parter. Men att anse sig ha tolkningsföreträde för vad som är viktigt eller ej som många kvinnor gör är fel.


Go to Top of Page

varvet
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/05/12 :  11:59:09  Show Profile Send varvet a Private Message
Svar till dator.
NEJ. Jag fick söka länge och prova många brudar innan jag fann denna dyrgrip
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/12 :  12:20:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
När jag frågade tjejen vad tyckte om dom nya högtalarna så undrade hon om dom inte skulle kunna vara större Då jag nämde att jag hade funderingar på att nästa par skulle sträcka sig från golv till tak så såg hon bara glad ut . Det förra paret hade också blått tyg och jag funderade på ett blyertsgrått i stället men hon gillade det blå och så fick det bli. Skulle för övrigt aldrig falla mig in att lägga mig i hennes hobbies.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/12 :  12:35:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Bläddrade i går kväll igenom en heminredningsblaska (Residence) och slogs av flera saker. För det första så fanns där en rätt seriös artikel (inte mycket text i den tidningen annars!) om lyxen med "tystnad", om hur hemabioanläggningar som spelar ljudspår innehållandes massor av imponatorljudeffekter förmörkar livet i hyres/bostadsrätter och om hur dessa stora tingestar förstör alla inredningsarkitekters planer och idéer. För det andra så ser man på bilderna (reklam och i artiklar) nästan enbart stora, kala, minimalistiska vardagsrum (alla andra rum också för den delen) som torde vara tämligen hifi-fientliga då det lär skapas ekon av minsta andetag.


Har själv flera gånger slagits av att heminredningstidningar nästan helt bortser från stereo, och skulle det någon gång förekomma så är det B*se eller i bästa fall B&O samt att rummen är skrämmande kala.

Ibland kan det vara snyggt, men snacka om DÅLIG lyssningsmiljö samt att det även är besvärligare att föra ett vanligt samtal pga ekon jämfört med ett hemtrevligt väldämpat lyssningsrum.

Märkbart är att i heminredningsmagasin så har TV:n åter kommit tillbaka, men då som vägghängd flat-screen!

Desvärre lider många vanliga stereoprylar av taskig design så där borde branschen skärpa sig betydligt!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:39:23  Show Profile Send shaft a Private Message
Intressant tråd ;-)

Jag bor med min familj i en 2:a på 60 kvadrat. Vi har en 28 tum TV för vardagstittande (blir inte så mycket) men har "byggt" en hembio med en duk + projektor som vi tar fram och ställer på ett skrivbord när vi ser film. Ljudet tar en THX-anläggning av bättre klass hand om. Huset är byggt 1906 med bjälklag och puts och tegelväggar. Det är lite lyhört men vi spelar sällan högt. Dock så har vi mycket gamla möbler och bokhyllor i rummet som är ganska väldämpat. Sen är det så har jag inbillat mig att äldre lägenhet ofta låter strålande bra. Just att de inte är betong utan trä som hjälper till och dämpar basen och minskar stående vågor etc. Är det någon annan som märker det??

Summa sumarum så är faktiskt inte vår hembio/stereo så utrymmeskrävande. Ok, subwoofern tar ju lite plats men satelliterna på väggen är ju ganska luftiga och det låter inte så tokigt alls....

Jag har ocså undrat många gånger om heminredare hatar musik. Jag tycker själv inte (och inte min fru heller) att det är fult med hifi-prylar. Det finns ju många bra som är trevliga även att se på t.ex Accuphase ;-) Minimalistiskt är i min egen uppfattning fult och tråkigt och jag tror att den vågen snart får ge sig ;-) T.o.m heltäckningsmattor har ju börjat komma tillbaka - främst då i sovrum. Nej, fram för mer engelskt mys med tunga trämöbler och så kanske man kan smyga in en JBL-paragon någon gång i framtiden ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000