HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för heltäckningsmatta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:12:50  Show Profile Send crion a Private Message
Efter en hel del rensning i mitt lyssningsrum har jag fått mer reverb än jag tycker är trivsamt. Jag ser heltäckningsmatta som en bra start för att få ned kyrkoeffekten.

Någon som har tips på bra ställen att inhandla heltäckningsmatta, finns det något på internet t.ex.?
Någon som har tips på hur tjock den skall vara och vilket material den skall vara gjord av för bästa effekt och trivsamhet?

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/03/02 :  20:52:23  Show Profile Send Lelle a Private Message
ÅH, BRODER !!!

Länge trodde jag att jag var den ända i hela världen som har heltäckningsmatta i v-rummet.

Det blir bättre akustik plus MYCKET mysigare o gosigare!

Det finns en butik i sthlm som heter "Heltäckande mattor AB", gissa vad de säljer finns på BirgerJarlsgatan.

Jag har ju inte testat en massa olika direkt så jag kan inte tipsa om de olika ljudegenskaperna.

Det finns en massa olika mattor i olika prisklasser, det vanligaste är syntetmattor för ca. 250-350kr/kvm, billigare mattor kan jag inte rekomendera (släpper fiber, ej permanent antistatiska etc. hos för billiga mattor).

Äkta ull finns också, men de är svindyra (upp mot 1000kr/kvm, dyrare finns oxå) dessutom släpper de alltid lite fiber.

Korthåriga är ju lättare att hålla rena, annars så finns det också amerikanska modeller med 5 cm tjocklek

Rengöring utförs två - fyra ggr/år med "vattendammsugare" och varje vecka med vanlig dammsugare förstås.

Moderna mattor kan ej jämföras med de tvivelaktiga som ikea sålde på 70-talet och därav gav h-mattor dåligt rykte.

Moderna kvalitetsmattor har fiber från Dupont eller 3M. En del fiber ser ut som sexkantiga sugrör med aktivt kol inuti (i stark förstorning alltså)

I hemmiljö kan man löslägga mattan utan limning, finns nu också mattor med filtbaksida som fästes i golvet med kardborrband.

Think different.

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:57:52  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Tror nog att Lelle är forumets expert på heltäckningsmattor. Mycket bra inlägg!

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:11:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har oxå funderat på att lägga in heltäckningsmatta men blivit varnad för att de är "svåra" att hålla rena. Annars är de nog bäst om man vill ha bra ljud i rummet!

Edited by - Snutten on 2004/03/02 23:11:49
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:19:56  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Jag kör med heltäckningsmatta i mitt rum. Vill inte göra mig av med den. Akustiken blir fin. Inte så drygt att göra rent. Damsuga som vanligt.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:21:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Alternativet till helteckningsmatta kan ju annars vara vanliga tjocka mattor i samma färg över hela golvet, och då menar jag verkligen i hela rummet.
Inte bara framför högtalarna utan överallt, längs alla håll och kanter. Givetvis är detta ju inte alltid helt enkelt att genomföra men om det går är det kanske lite billigare än att lägga dyr heltäckningsmatta i lyssningsrummet vilket kanske inte är möjligt för de flesta heller.
IKEA säljer ju en hel del mattor som har ganska bra tjocklek och som är hyggligt snygga och inte överdrivet dyra heller.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/03/02 23:22:45
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  02:25:38  Show Profile Send gardd a Private Message
BRA TRÅD!

Kort fråga: Någon som vet något om var man köper Tatami? D v s japansk matta... De är mkt snygga och används ofta av hifisäljare.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/03 :  08:15:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har också heltäckningsmatta.
En annan fördel är att spiksen når ned till betonggolvet genom mattan.
Men jag funderar ändå på att lägga in ett trägolv.
Heltäckningsmattan lär bara dämpa dom översta frekvenserna, så det är nog bättre att angripa akustiken med tubetraps och ev. dämpbafflar på strategiska ställen. En tjock matta på golvet framför högtalarna också, naturligtvis. Fördelen är att man kan bära ut den för enklare rengöring. Dessutom är mattpiskning ett bra sätt att göra sig av med sina aggressioner.

Edited by - Björn-Ola on 2004/03/03 08:21:45
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:19:49  Show Profile Send crion a Private Message
Tack för tips!
Jag gör ett besök på Heltäckande mattor AB i helgen

Jag har haft en massa olika mattor överallt, men det blir lite plottrigt och ser inte helt snyggt ut, jag har heller inte kunna täckt varenda utrymmesbit heller. Men det skall det bli ändring på.

Jag tänkte på en sak du skrev ang limning Lelle, menar du att man kanske inte behöver limma kanterna? Ägaren utav lägenheten innan hade limmat en 3-4cm limsträng runt hela rummet för sin gamla läskiga matta som jag rev ut när jag flyttade in..

En annan fråga, hur hanterar man skarvar? Jag har ett L-format rum. Lim?

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:41:11  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag håller med Björn-Ola att mattpiskning är bra för att få utlopp för sina agressioner, men det är inte bra för mattan. Hur mycket man än gillar att smiska, bör att inte göra det på mattan för det mår den inte bra av. Skaka den och/eller dammsug istället.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:56:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kanske lite OT men tänkt på att heltäckningmattor INTE är bra om man har någon i huset med allergi (barn). När jag var lite var jag ordentligt allergisk (astma) och heltäckningsmattor fungerade inte alls, att sova över hos en kompis i ett rum med heltäckningsmatta var inte att tänka på.

Jag är fortfarande så känslig att jag reagerar om jag är för länge i en byggnad med många heltäckningsmattor, eftersom jag är en del i England så händer det tyvärr då och då (där har jag på flera ställen, inklusive hotell, sett heltäckningsmatta i badrummet).

Man bör åtminstone ha detta i bakhuvudet.


Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:08:46  Show Profile Send gardd a Private Message
Då får man ringa flora kulle i luleå o bota sin allergi. funkar i 90% av fallen.

Men nog har du en poäng, heltäckningsmatta kan ju vara lite si och så.
Men man kan ju kombinera sitt hifirum med en sån här apparat oxå:

http://office.5pillars.com/e-nikken/airwellness/
Sån ska jag köpa inom kort men luften där jag bor är ju rätt kass oxå.
Hoppas den inte sabbar elnätet för mkt bara så det låter sämre pga den.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2004/03/03 14:10:55
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:09:10  Show Profile Send dajz a Private Message
crion: skarv = tejp på undersidan alltså du tejpar ihop bitarna. Behöver inte limmas alls.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:04:25  Show Profile Send Lelle a Private Message
Har också ett L format rum. Man får lägga skarven där det minst syns, jag har kardborrband under skarven.
Jag har inte h.t. matta för akustikens skull, det fick man på köpet.

Det är speciella kardborrband som är jättetunna.

Mattorna finns oftast i 4 meters bredd men 5 meters finns oxå.

Ang. allergi så finns det inga bevis what so ever att h.t. mattor orsakar detta, tvärtom så binder mattan damm istället för att det ligger "löst" för att sen virvla upp. - det är i 999 fall av 1000 något annat i inomhusmiljön som orsakar besvären. Astma & Allergi förbunden har fel i det som de påstår - gå inte på en myt. Dessutom vad är det i h.t. mattor (moderna, rengjorda) som orsakar allergin, hur, varför etc. etc.
O.K. har man en stor superlurvig vovve så kan man ju hålla med om att det blir opraktiskt, men då är man ju inte allergisk ändå kanske.
Dessutom ska man ju inte ha mattor i fuktig miljö.

Finns t.o.m. inlaggda på sjukhus i operationsalar (självklart utomlands) där dammfri luft krävs.

Man kan inte dra alla mattor över en kam, dagens h.t. mattor är extremt hightech jämfört med 70-talets.

Förr var mattorna inte antistatbehandlade (eller bara sprejade med antistatmedel som försvann med tiden) så därför blev det till synes dammigare av det (då fick många problem, vilket gett dåligt rykte), moderna mattor är antistatbehandlade (se till att det är permanent).

Alla mattor kräver skötsel för att inte bli smutsiga, även löslagda.

Hur ofta ser man folk ute o piskar sina mattor, oavsett om man bör eller inte bör det?
Tvättning av h.t. matta är otroligt effektivt, mattan blir som ny och tusen ggr. renare än nån annan löslagd matta som legat ett tag o bara dammsugits.

Nä, köp på bara, tyvärr är de dyra men det blir så MYSIGT och atmosfären i rummet blir helt annorlunda dessutom så blir det tystare - ungefär som ute när det ligger jättemycket snö

Think different.


Edited by - Lelle on 2004/03/03 21:09:16
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:31:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lelle: Jag skrev inte att heltäckningsmattor ORSAKAR allergi, jag skrev att man blir allergisk av dem=utlöser allergiattacker om man redan är allergisk (i mitt fall hade jag rejäl astma, med allergi mot pälsdjur, kvalster, damm,mögel, div födoämnen, pollen m.m. Numera har jag bara "normal" allergi och nästan inga problem med astma).

Detta är inte specifikt för heltäckningsmattor, detsamma gäller alla "lurviga" ytor där damm, pollen men framförallt kvalster fastnar (när jag var liten hade jag inte ens en trasmatta i mitt rum).
Det är inte alls omöjligt att mattorna binder pollen men pollen har aldrig varit det största problemet för mig, dessutom så har ju barn en tendens att befinna sig på golvet mer än vuxna pga lek.

Det är inta alls omöjligt att det är lättare att hålla rent moderna mattor men ex. kvalster är svåra att få bort, och dessutom krävs som sagt var att man städar väldigt ofta och ,handen på hjärtat, hur många orkar/gör det?

Mina senaste (negativa) erfarenheter kommer som sagt var från England och jag utgår från att heltäckningsmatte-teknologin gått framåt även där.

Tyvärr är astma&allergi väldigt vanligt bland barn idag. Mitt inlägg var mest riktat till dem som har barn med allergi, de bör tänka sig för.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:03:03  Show Profile Send Lelle a Private Message
Visst barn kryper omkring på golven och är närmre ev. smuts det har vi köpt för länge sen.

Om jag skulle vara ett kvalster, vilket jag inte är tror jagmatrix, så skulle jag inte bo i en matta på ett kallt golv utan mycket hellre i någons varma, mysiga hudavlagringsmättade huvudkudde.

Verkar trist att behöva sova på en stålbrits utan sängkläder för att komma undan t.ex. kvalster.

Ärligt talat, utav alla kvalster som man kommer i kontakt med under ett dygn så är kläderna som man har på kroppen och sängen kanske 98% av all exponering (detta är inte riktat till dig f95... utan till alla som läser här).
Vi har oxå allergi i familjen (vi har tänkt...) men som sagt "Think Different".....

Lite kuriosa: Jag har jobbat ett bra tag på ett inomhusmiljökonsultföretag (långt ord) där vi utredde olika saker inom ämnet. Vi stötte ibland på personer (nästan alltid kvinnor av nån anledning) som absolut inte kunde vara inomhus pga. av ev. mögelproblem där (tex. på kontoret) eftersom de påstods vara mögelallergiker (vilket är EXTREMT sällsynt). Vid en fråga till dem hur de upplevde att vara utomhus på tex. hösten svarade ALLA att det är inget problem.
OK, vid mätning av svamp/mögel sporer inomhus resp. utomhus så visar det sig att halten av dessa är otroligt mycket större utomhus (höst) än inne ändå så var dessa personer bombsäkra på att de blev dåliga av just sporförekomsten inomhus men ute var det inga problem med sporerna för dem?? (sammalika sporer inne som ute var det).

Vi anställde en beteendevetare sen...

Think different.

Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:10:22  Show Profile Send cofra a Private Message
Olika uppfattning om allergirisken.... det har med mattan att göra....

1989 presenterades i Socialdepartementets allergiutredning ett förslag om att textila golv ska förbjudas i alla offentliga och allmänna lokaler, skolor och kontor, och att allmänheten ska upplysas om att "heltäckande textilmattor innebär en allergirisk för många".

Dr. med. Jens Korsgaard genomförde därefter en värdering av allergiutredningens tänkande. Efter detta meddelades i en rapport att heltäckande textilmattor inte innebär en allergirisk. Det finns europeiska riktlinjer som slår fast att byggnads- och inredningsmaterial inte får avge skadliga ämnen.

GuT, Föreningen för Miljötestade Mattor har medlemmar som för- pliktigar sig att följa föreningens miljökrav. De företag som är medlemmar i GuT låter testa sina mattor för skadliga ämnen som formaldehyd butadien och asbest, varefter dessa märks med GuT-etiketten och ett individuellt testnummer. GuT har tagit fram fördelar med att ha textila golv.

  • Mindre buller - Mattan absorberar ljudet och har en dämpande effekt på buller.

  • Dammet binds i mattan - På hårda golv virvlar dammet runt då man går. På textila golv ligger dammet istället kvar i mattluggen tills det dammsugs upp. Dammsugaren ska utrustas med mikrofilter som ska bytas flera gånger om året.

  • Energibesparing - Heltäckningsmattan är ett effektivt isoleringsmaterial. Den ger en känsla av värme och komfort. Enligt test kan man sänka temperaturen med två grader utan att golven kommer att kännas kallare.

  • Lättstädat - Regelbunden dammsugning med dammsugare med borstvalsmunstycke är ett måste. Borstvalsmunstycket suger upp dels smutsen men ger även mattan ett jämnt och välstädat utseende.
    Lite då och då behövs en grundlig rengöring av mattan. Flera alternativ finns: torrpulver och maskintvätt enligt extraktionsmetoden eller shamponering samt en så kallad "pad cleaning".

  • Minskad allergirisk - Dammkvalster trivs bäxt i en varm och fuktig miljö. Kvalsterna lever av hudavfall från djur och människor. Var därför noga med att ditt hem alltid är torrt och väl ventilerat.
    Kvalsterna trivs bäst i sängvärmen och därifrån kan dom överföras till golvet. Ha därför madrasser, täcken och kuddar av allergisäkra material och dammsug regelbundet.Enligt astma- och allergiföreningar bör man låta testa konc- entrationen av kvalster och allergener. Om testet skulle vara positivt ska man rengöra med ett antikvalsterpreparat.

  • Muskelavslappning - Ur ortopedisk synvinkel ger mattan en stötdämpande effekt. Det rekommenderas att du går barfota så ofta som möjligt vilket har samma effekt som en massagebehandling.

  • Minskad halkrisk - Mattorna är inte lika hala som hårda golv och minskar därför risken att halka.


Heltäckningsmattor visar sig alltså vara ett bra alternativ för ditt golv! Var du förut osäker hur det egentligen var med heltäckningsmattor kan du nu vara ganska säker på att det fungerar alldeles utmärkt även om du skulle vara allergisk.

Golvbranschens Riksorganisation GBR Tel.08-6440905
GuT, Föreningen för miljötestade mattor Tel 031-412152

Källa: Hem Ljuva Hem


MVH. Christian

Edited by - cofra on 2004/03/04 02:15:42
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:47:50  Show Profile Send gardd a Private Message
Mycket intressant läsning! Man får sig en liten lektion om allergi på köpet och lär sig om mattans för och nackdelar.
Kanon! Frågan är vilken typ av matt-material som är bäst ur akustiskt perspektiv. Jag antar att den skall ha ett grovt och tungt underlag och sedan ha en lättare och fluffigare karaktär ovanpå.

När jag var liten växte jag upp i ett hus där det var HT-mattor i stort sett i alla rum. Jag hade ingen fin hifianläggninag leka med, men mammas och pappas röster återgavs på ett mycket tydligt och klart sätt. Jag hade aldrig problem med att uppfatta vad de sa.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2004/03/04 02:48:28
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/03/04 :  18:55:07  Show Profile Send Lelle a Private Message
Elvis hade (har, Graceland) h.t.matta i taket (inte i alla rum dock).

Think different.


Edited by - Lelle on 2004/03/04 18:55:45
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/04 :  22:08:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan har jag rensat ut en heltäckningsmatta och innhållet mellan mattan och golvet skulle fylla en bok om nya arter och mikroorganismer förutom diverse klet och kladd.
Mattor bör gå att lätt ta ut och golvet skall kunna städas.

Bravo
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:27:47  Show Profile Send B Peter a Private Message
Kul tråd! Jag vill själv gärna ha heltäckningsmatta men har inte bestämt mig för om det är värt pengarna i en hyreslägenhet.

Vad var det där med Gardds japanska hifimattor?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:39:38  Show Profile Send markih a Private Message
Schysst inlägg Cofra! En intressant tråd för övrigt!

markih
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:56:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej
Jag är jäkligt intresserad av sisalmatta, det är assnyggt !!
Är det någon som vet nån firma som har stort utbud?

Det är otroligt dyrt, lite synd..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:45:16  Show Profile Send shaft a Private Message
Heltäckningsmattor börjar bli "rätt" igen så snart får vi se en massa nya heltäckningsmattor i våra hem. Bra för ljudet - inte minst om man ser film ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/12 :  16:37:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Och jag som äntligen bestämt mig för att slänga ut min heltäckningsmatta.
Jag är alltid ett steg efter, både när det gäller klädmodet och annat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000