HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi eller hembio, enkelt val för Svensson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/08 :  12:04:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Allt mer debatteras det här om sjunkande hifi-försäljning, privatimport och nedlagda hifi-butiker runt om i landet.

DVD och hemmabio är både en konkurrent men också ett kompletterande alternativ till 2-kanals-hifi. De flesta människor nöjer sig med att lägga 4000-15000 kr på hembioljud och får därmed stereon "på köpet".

Vi som gillar hifi måste nog ändå inse att det är positiv utveckling att fler människor förhoppningsvis får högtalarna på rätt ställe!

Att hembiopaketanläggninar inte presterar som ren tvåkanal för 10000 kr eller mer är ju enkelt att inse, och vill vi få upp ökat intresse för hifi så måste vi nog ändå gilla läget med att majoriteten vill ha fler-kanal och helst inte betala mycket mer än 10000.


Som lobbyist (vän av hifi) eller professionell försäljare kan man ju då försöka påverka vännerna/kunderna att:

1) Visa på vikten av rätt placerade högtalare.
2) Köpa lite bättre högtalare till fronten än standardpaketet.
3) Hjälpa till att demonstrera skillnader på klen förstärkare och duglig förstärkare
4) Inte försöka sälja in lösning orimligt långt utanför budget eller målsättning
5) Vara lyhörd för vilken musik kunden brukar lyssna på.

Titta på priserna för t.ex en färg-TV, som ju "alltid" kostat mellan 4-10 tusen kronor. Dagens konsument av hemelektronik förväntar sig att hifi skall ha följt med den utvecklingen. Frågan är om det har skett eller inte?

Jag tror att i spannet kring 2-10kr så har det skett en mycket stor kvalitetsutveckling de senaste 20 åren på högtalare, förstärkare, AV-recievers, CD och DVD-spelare, men att utvecklingen nog kunde ha varit ännu bättre! Fortfarande är många högtalartillverkare ganska långt ifrån massproduktion. Därmed dras de också med höga fasta kostnader per enhet för utveckling, marknadsföring och produktion. Detsamma kan sägas om mycket annan hemelektronik på högre nivå än onoff-elgiganten-siba-stapeln.

OBSERVERA att massproduktion inte alls behöver betyda dålig kvalitét. Tag vilken datakomponent/kylskåp som helst där priserna sjunker med tiden relativt prestandan och där felen ofta ligger mycket långt under 1/100 och med bra prestanda. En intressant jämförelse kan ju göras mot bilindustrin, där priserna iofs verkar följa den allmänna prisutvecklingen, men där produkterna hela tiden blir bättre för varje generation.


Näraliggande diskussion är ju den om dalande skivförsäljing. CD-skivans's konkurenter heter DVD, (gratis pirat-) mp3, (gratis reklam-) skvalradio, data/TV-spel, datorer...

Skivindustrin och HIFI-handlare kan inte förvänta sig att ungdomar utan jobb skall prioritera CD-inköp á 189 kr när så många prisvärda alternativ finns, och utan CD-skivor, varför lägga massa pengar på hifi-anläggning?


När förra seklet var ungt kunde famlijen andäktigt samlas kring radion på söndagseftermiddagen efter gudstjänsten för något uppbyggligt folkbildande program med musikinslag i raspig AM-mono.

Idag vill vi få en individanpassad multimedial och gärna interaktiv upplevelse när som helst.

Det känns som om 2-kanalshifi kanske bara är mitt emellan...?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/05/08 :  13:08:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hade en diskussion med några på jobbet igår rörande just det här.För det är ju inte så svårt att lista ut att "Svensson" hellre köper en flerkanalig anläggning där man både kan få stereo, flerkanaligt ljud och framför allt bild i ett koncept.

Jag tror att en stor del av den sjunkande cdförsäljningen kan uttydas som att man istället köper dvd.Inte minst när priset är så gottsom detsamma för en cd eller en dvd.

För man behöver ju, när man har en mindre budget att spendera, inte köpa en anläggning som kostar som en ny småbil för att få ut ett nöjbart ljud för de flesta.MvhKristofer
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:11:46  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag tycker kvaliteten på såväl förstärkare som spelare i "budgetkalss" där "svensson" köper är förvånadsvärt bra! Viist kan man betala det 10-dubbla, men det är en ganska liten skillnad i ljud jämfört med den stora prisskillnaden. Normala människor betalar inte för det.
Jag tycker trenden är positiv. Även om många har högtalarna plcerade åt fanders o.s.v. så är det alltid några som får upp intresset för god ljudkvalitet och hur _roligt_ det är att lyssna på musik när det låter bra!
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:29:18  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Jag förstår personligen inte alls konceptet med hemmabio, i farsans dvd samling på ca 60 filmer, finns det hela 4 filmer, där jag kan se någon charm i 5kanalsljud, det är episode 1 och 2 samt LOTR 1 och 2 och i LOTR är det bara vissa stora utomhusscener där det gör någon skillnad...
själva filmen syns ju bara framifrån, hur mycket vettigt placerat ljud kommer ur bakhögtalarna? Varför inte bara koppla ett bra tvåkanalssystem till DVDspelaren och TVn? När/om jag köper en TV kommer jag göra så.
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:49:42  Show Profile Send whyman a Private Message
Jag får väl ändå anse mig vara en svensson, även om jag köper mycket dvd-filmer (har ca 80st). Ofta så hyr svensson filmer och detta gör ju att dem ksnek iten slänger ut alltför mkt pengar på en hembioanläggnign som ändå bara skall användas för fredag/lördags nöjet.
MEn visst gör många så att dem köpern en hembioanläggnign på siba onoff eller annan storelektronikshandel och får då en "komplett" upplevelse anläggnign att ha i sitt vardagsrum.
Jag var ett tag inne på att skaffa mig en hembioanläggning men det blev aldrig av (tack för det), och när jag nu är runt och letar vanlig hifi så är det många handlare som håller med om att budget produkterna (anläggnign med stärakre och högtalare för 10k) inte går att jämföra med en hembioanläggnign för samma pris. Dvs hembio anläggnignen skall kosta ca 5 gånger mer för att nå samma ljud. Detta har fått mig att tänka till och jag kommer nog även i fortsättningen kolla på mina dvd filmer i två kanals stereoljud. Precis som vanligt.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/08 :  23:07:26  Show Profile Send matså a Private Message
Fyhr: håller inte alls med när det gäller film. Jag har många filmer där sorrundet ger en härlig känsla av att man har känslan av att vara med filmen istället för att titta bara, tex Toy story 2. Men tyvärr så utnjyttjar vissa filmer inte detta eller det behövs inte ljud från bakhögtalarna. Men när det är perfekt harmoni så slår surround det andra med hästlängder.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/05/09 :  07:10:20  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag håller med matså, en korrekt inställd hembio ger mer, prova med att stänga av bakkanelen så får du se, det är inte alltid dom "hörs" .
Iofs om man är intresserad av lite äldre filmer eller filmer med lägre budget, så kan ljud spåret faktist vara mono eller stereo, det behöver inte vara 5.1 bara för att det är DVD.
Vissa filmskapare lägger inte ner så mycket på ljudet t.e.x Tarantino's Pulp Fiction, det är först nu med Kill Bill filmerna som han har börjat använda sig ljudet's möjligheter för filmen.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/05/09 :  07:39:30  Show Profile Send Calle G a Private Message
En annan viktig grej är att du har en centerkanal i hembion. Det är faktiskt stor skillnad när det gäller att få dialog osv att verka realistisk för samtliga TV-tittare.
Även rent TV-tittande blir väsentligt trevligare med en DPL II kapabel förstärkare.
Just nu är jag inne på att köra en enklare hembio för just TV-tittande och ströfilmerna, och en separat 2-kanalsanläggning för musiken. Jag har försökt kombinera dessa i en anläggning men det kräver större plånbok än vad jag har, tyvärr.
Jag ställer nog högre krav på ljudet vid musiklyssning än vad Svensson gör, precis som whiskyman sade i början av tråden - den stora massan (utan att vara nedlåtande på något sätt!) nöjer sig med att det låter OK, sedan om det är en ministereo med subwoofer och uppskruvad bas så duger det ändå som skval eller bakgrundsmusik.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  10:56:51  Show Profile Send Fyhr a Private Message
matså: Jag letar fortfarande efter revolutionen (mkey inte speciellt aktivt, men jag blev inte frälst av TAG McLaren med f1or i fronten, den f1 liknande centern och deras mindre högtalare bak så... kanske var rummet?). ToyStory har jag visserligen inte sett på det "svenssonhemmabio" system som mina föräldrar har här hemma, jag får väl prova någon gång... men jag väntar fortfarande på att se/höra ett hemmabiosystem som verkligen fungerar.

En lite spännande tanke där är också, hur mycket väl fungerande hemmabio man får för säg en 10-15.000, det verkar uppenbarligen inte lätt att få grejjerna att lira ihop i rummet, tror du då inte att svensson hade fått vettigare ljud om han bara satsade på tvåkanals, med ett par bra frontar och en ordentlig kraftig förstärkare?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/09 :  11:08:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
En sak man lätt glömmer är att även vanligt TV-tittande vinner på en bra surround-anläggning. Jag kör alltid DPLII från digitalboxen och i många filmer/serier så blir ljudet riktigt bra.
SVT och några andra kanaler är ju redan igång och provsänder med DD i det digitala nätet, det kan nog ge ytterligare en knuff om det blir allvar.
SÅ även om jag nog bara ser kanske 4 DVD filmer i månaden så har jag ändå sort utbytte av de extra kanalerna.

Att jag prioriterar 2-kanalsljudet beror helt enkelt på att det är vad jag lyssnar mest på, samt att det är där man oftast har glädje av den extra kvalitén.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/09 :  15:32:08  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det är fullt förståeligt att fler och fler tar med sin "kompletta hembio" tillsammans med matkassarna från stormarknaden när de tycker att de fick "mycket för pengarna". Vi är en liten klick som har insett att sådana system inte ger någon som helst känsla eller kan återge musikens andetag på ett realistiskt sätt. De flesta köper idag "hemmabiopaket" med sin nya 32" widescreen TV, och då får det inte kosta för mycket, kanske 15.000 för TV:n OCH ljudsystemet. Jag tror personligen inte det är möjligt att frälsa dessa "Svenssons" att ytterligare köpa en riktig hi-fi anläggning för ytterligare 25.000kr (där det roliga i regel börjar, om man räknar in CD, förstärkare och högtalare). De resonerar som så att det går ju lika bra med den lilla allt-i-ett anläggningen där DVD-spelare, radio och förstärkare trängs i samma lilla trånga låda.

Det jag däremot ser som en ljusning är att vår "lilla klick" musikintresserade, som bryr oss om HUR musiken återges, inte bara ATT den återges, växer så det knakar. Att många av oss medelålders och äldre återfaller i hi-fi intresset och borstar av våra gamla vinylsamlingar - måste vara anledningen att försäljningen av de under 90-talet dödsdömda vinylsvarvarna nu blomstrar som aldrig förr. Men oavsett hur många vi blir, kommer vi få acceptera att vi är en minoritet som aldrig kommer att bli förstådda av den majoritet som (tyvärr) handlar sina ljudsystem tillsammans med 2 liter mjölk och en klase bananer. Och glöm att de placerar högtalarna rätt - jag har sett många skräckexempel med alla tre fronthögtalarna av kubmodell instoppade i bredd under TV:n och surroundhögtalarna bakom någon blomma på ENA sidan av rummet. Man resonerar att "bara det låter ur alla högtalare så är det klart, oavsett var det står".

Många som har vett på att ge alla duktiga artister en ärlig chans att få fram sitt budskap (genom att återge musiken så nära originalinspelningen som möjligt) börjar separera 2-kanals lyssnandet från hembio. Ett tag var det ju populärt att försöka bygga avancerade "allt-i-ett" system men de flesta inser att det är ett dyrt och komplicerat äventyr att "få till det". I regel blir det både billigare och bättre med en måttlig hembio + en lagom påkostad 2-kanals anläggning än att försöka få välljud ur en hembioreceiver. Har man hus eller rymligt boende kan det ofta vara så att man har ett "TV-rum" med hembiosystem och en vettig 2-kanalsanläggning i vardagsrummet. Det roliga är att fler börjar ta tag i just denna 2-kanalsanlägging och uppgradera de svaga bitarna.

Flerkanalsmusik är fortfarande på skojstadiet och tas inte på allvar av någon skivbutik jag besökt, max ett 30-tal titlar att välja på kontra tusentals 2-kanals CD-skivor (när gav ens 10 av DINA favoritartister ut sina album på SACD eller DVD-Audio?). Det är fortfarande så att ANDRA (skivbolagen) väljer artisterna åt dig som skall släppas i fler kanaler än 2. Ibland klaffar det och en artist man tycker om får ut en flerkanalsplatta men oftast (i mitt fall) är det skivor man normalt inte skulle köpa...det blir snarare ett experiment att utvärdera hur de nya formaten låter. Det luktar lite "superbit-DVD fenomen" om SACD och DVD-A, alltså titlar som säljer dåligt på CD släpps i nya format för att folk skall köpa dem ändå.

Som slutkläm handlar det till sist och syvende om referenser - har man en gång hört hur det KAN låta (på en mässa, hos en bekant, i en hi-fi butik...) brukar man höja kraven på hur musik skall återges i det egna hemmet. Utan dessa referenser får det tydligten låta lite hur som helst, vilket gör att den stora majoriteten konsumenter nöjer sig med skräp som låg-bitrate-MP3 och komprimerat radioskval. Ljudåtergivning som inte engagerar det minsta.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  16:43:53  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Oerhört välskrivet Marcus!

Men jag är fast troende att det går att frälsa den gråa massan :)
En god vän till mig fick mig biten, nu jobbar jag på att frälsa en annan, som börjat greppa vad det handlar om och hur roligt det är! Nu är jag ganska ung än (19) och har en liten bit kvar till de där 25.000, det går att ha riktigt roligt för lite mindre, man får bara leta nogrannare!

Vad gäller flerkanals TV som f95toli nämde så ser jag inte på TV, jag äger ingen :)
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/09 :  17:21:24  Show Profile Send whyman a Private Message
Jag har bara köpt en DVD-audio skiva och det är hammerfalls Crimson thunder. men jag kommer nog köpa den på vanlig skiva istället. KAn ju trots allt iten spela DVD-audio i bilen.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:13:30  Show Profile Send n0p a Private Message
tja, om man nu som trådstartaren anser sig vara vän av hifi och vill öka intresset för det så får man nog lov att börja med musiken. Utan musik ingen hifi.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/09 :  20:37:34  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Om man inte har en Dolby Digital/DTS dekoder i hembion så förlorar man LFE-kanalen. Följaktligen så blir filmernas specialeffekter tråkiga.. That's it. Och jag har testat, visste inte från början att det förhöll sig på det sättet.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:08:31  Show Profile Send Style a Private Message
jag tycker att det är rätt komiskt att samma människor som fäster stor vikt vid att den billiga DVDn ska ha stöd för alla format (SACD, DVD-A) och högtalarna ska vara framtidssäkra (20 - 50 000Hz) sen nästan enbart spelar 128 kbps MP3. Marknadsföingens makt är stor. HiFi är en av de få konsumentvarugenrena där tekniska specar som de allra flesta inte förstår tillmäts stor vikt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/10 :  11:23:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag får nog hålla med "Marcus_editor" i hans välskrivna inlägg, experimentstadiet var det ja och trycka ut samma gamla skåpmat i nya läglar för att folk skall köpa samma produkt en gång till.
Skall en flerkanalprodukt bli bra måste den ju rimligtvis vara i åtanke redan vid inspelningen, i alla fall när det gäller musik.
Inte heller underlättar väl formatkriget intresset hos vanliga medborgare, de vill kunna spela sina filmer och musik och struntar fullständigt vad som står på skivan. Möjligen kan några normalkonsumenter få upp ett intresse för bättre ljud om det finns ETT format och som kan hantera både ljud och bild.
De flesta vanliga lyssnare kommer aldrig att vilja ha flera anläggningar, utan en och den skall kunna hantera alla önskemål.
I så motto leder idag den vanliga DVDn stort.

Bravo
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:14:01  Show Profile Send Nitram a Private Message
Det är nog faktum att den stora massan inte lyssnar aktivt, utan snarast endast ägnar sig åt slölyssning dvs. har lite musik på i bakgrunden medans man gör något annat...

Det är synd tycker jag, sååå skönt att sätta sig och slappna av och njuta av musik i en vettig anläggning

Men vi lever ju i ett stressamhälle...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:34:34  Show Profile Send HMartin a Private Message
Hoppet står till att de som sett ljuset (vi) också sprider detta vidare. Nästan alla som jag har bjudit hem för att lyssna har också blivit frälsta och köpt sina egna anläggningar, inte för 25' men åtmindstone för 10'-15' vilket räcker till en helt OK hifi-anläggning. Och kan man få en kille som aldrig haft en stereo och som brukar lägga alla sina pengar på att trimma sin gamla Volvo 240 att köpa en stereo istället så finns det hopp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000