HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välta stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:22:27  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag funderar på att byta ner mig storleksmässigt till stativare, men jag är orolig för att de ska välta stup i kvarten.
Jag har nämligen 2 barn som är i 2 årsåldern och en liten hund som gärna sladdar omkring på parketten.
Blomkrukor på pidestaler är inte att tänka på i vårt hem!

Funderar på om det funkar att skruva in en vajer i väggen med en ögla runt stativet för att fånga upp den innan den välter helt.
Skruvar man fast högtalarna i stativen eller brukar de stå löst ovanpå som en blokruka på en pidestal?

Funderar mest på Quad 12L som jag snart tänker gå och lyssna på.

Tips och idéer mottages tacksamt!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:28:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kanske någon stark dubbelhäftande tejp skulle fungera mellan både stativ och högtalare och stativ och golv?Annars kan man kanske tänka sig ett väggstativ eller en konsollhylla. Men 12L är nog för stora, plus att man behöver en högtalare som låter bra relativt nära bakvägg. Typ Totem Dreamcatcher som jag har på väggen.. Jag hade samma problem som du förutom sladdande hundar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:18:44  Show Profile Send Olsson a Private Message
Jag har en 1,5-åring och ett par Dynaudio på stativ. Jag har sandfyllt stativen och har en ögla som jag häktar fast på tv-bänken (tipskydd).
Den kan jag sedan lätt häkta loss när barnet sover och jag vill flytta fram högtalarna ytterligare lite från väggen. Högtalarna har jag fäst med häftmassa på stativen. Sitter som bara den och är lätt att ta bort.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:52:38  Show Profile Send sella a Private Message
är det ni eller barnen som betämmer. respekt.låtbliii säger man

dynamik!!!
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/05/10 :  00:18:23  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Elstängsel runt högtalarna?
Funkar även på sambon som vill ställa dit blommor...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/10 :  00:33:22  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:04:54  Show Profile Send CC a Private Message
Ta en rundstav av "rätt" längd o pressa mellan tak o högtalare! Högtalaren kommer, om rätt utfört, vara orubblig! Bra både mot sladdande hundar o ljudande egenskaper (kanske?).
Övrigt så är det mycket stryk som gäller

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:11:07  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Elstängsel den var bra =) Varför inte

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:14:54  Show Profile Send John a Private Message
Fick ett tips en gång om att skaffa en större platta (trä) och att sedan ha långa spikes (distanser) genom plattan ner till golvet: Man får då ett större "fotavtryck" en lite bit upp som tar emot om stativet håller på att välta.

Har själv funderat på att ha kraftig dubbelhäftande tejp på båda sidor om absorment-kuddarna (sonic design el. dyl.) mellan högtalare och stativ. Vet nån om kuddarnas inverkan försämras av detta? Man får ju s a s mindre kontakt mellan kudde-högtalare samt kudde - stativ.

/en john vars bäbis snart kommit upp i högtalarvältaråldern

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:37:31  Show Profile Send ReKo a Private Message
Har själv kikat på stativare ett tag nu. Har bl.a. lånat hem dynaudio 52 se. Lät otroligt bra även om jag saknade en del i basen. Dock finner jag det mycket märkligt att det inte finns någon standard för att fästa högtalarna i stativen. Det vore väl inte så svårt att ha gängor i högtalarna och hål i stativen. De som inte oroar sig för att högtalarna skall ramla ner behöver ju inte skruva fast dem.
Det lutar nu åt att jag köper golvare istället.

MVH / Ante
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/10 :  11:06:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
elstängsel, visst, men varför göra det halvhjärtat, bryt upp parketten och gräv en vallgrav runt högtalarna, häll sedan i ett par krokodiler, ett annat alternativ är att hälla ut en burk kontaktlim i en bred ring runt hörgtalarna och slå sönder ett par flaskor och slänga skärvorna i smeten.

Alvarligt talat så är det inte ett helt lätt problem, skaffa ett rejält tungt och stabilt stativ, eller gör ett själv av vkr-profiler (120X120X5) eller så.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:46:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mina stativare får än så länge vara ifred. 'Inte röra' heter modellen. Men nog är jag orolig ibland, när någon står bakom och håller sig i sladden.

[Stativen är sandfyllda och högtalarna sitter fast i stativen, kanske jag bör tillägga. Inte så lätta att välta, ens för mig.]

Beror nog på hur vilda barn man har.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/05/10 20:00:39
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:52:51  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Koppla ungen vetja :-) eller bygg en motoriserad vinsch med infraröd avkännare.
Kanske kan man som föreslagits sandfylla stativen och sedan dessutom dra någon slags packrem runt högtalarna och under stativplattan? En bred platt rem - blir lite som en rosett kanske. Skämt åsido; med en rem / bygel runt högtalaren och fyllt stativ så krävs det en del för att tippa. Kanske inte så snyggt? Men hellre rosett än sprucket kabinett ...
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:54:07  Show Profile Send Anton a Private Message
Jag har gängor i mina stativare! Redan med tomma stativ är de svåra att rubba, om man fyller de med tex bly klarar de nog vilka barn som helst
Annars borde väl en bit häftmassa kunna stabilisera högtalarna en del. Bara man väljer stativ med en stor topplatta så!

/A

Edited by - Anton on 2004/05/10 19:59:25
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:42:23  Show Profile Send cofra a Private Message
Häng dom i taket. Kan bli snyggt om man gör det rätt och damen där hemma uppskattar säkert det sätt som det underlättar städningen på också.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:49:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Pratar vi om barnen eller högtalarna nu ?

Förlåt jag kunde inte låta bli.

Ärligt talat har jag haft samma tankar själv, angående att hänga högtalare i taket, har fått ideérna ifrån flertalet PA installationer.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:50:04  Show Profile Send Allison One a Private Message
Tja, de måste tåla en knuff eller att bli påkörda av en trampbil..
Förra sommarn fick vi skaffa ny Tv då de lyckats välta den i golvet och den vägde 48 kg!
Den nya står stadig på originalstativ och kan inte glida och jag har kompletterat med ett tippskydd.
De är vilda ungar och hunden älskar att springa omkring med dem, han använder till och med väggarna att springa på i sin kurvtagning.
15 kg hund i full fart springer lätt omkull ett sandfyllt stativ i sin iver.
Kanske får jag återgå till att fundera på att skaffa Mirage Omnisat och skruva upp dem högt på väggarna?
För de flesta stativare med HiFi ambitioner ska väl helst stå en meter ut från väggen?
Väljud får väl bli med hörlurar!
Kanske det finns fler alternativ på hur man barnsäkrar högtalarna?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/11 :  00:07:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Häftmassa funkar bra mellan stativ och högtalare (och kanske också mellan golv och golvare /eller stativ) Kolla bara först att häftmassan inte gör blöta avtryck i golvet!!! Häftmassa dämpar också vibrationer bra och är ett klassiskt DIY-tips.

Tippskydd (wire) låter som en bra idé, kanske en grov fiskelina kan funka och vara diskret?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/05/11 :  10:17:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
Tippskydd (wire) låter som en bra idé, kanske en grov fiskelina kan funka och vara diskret?
Tänk bara på att tippskydden inte får vara så diskreta att de inte syns av småttingarna. Till exempel en spänd fiskelina kan göra betydligt större skada på själva ungarna än vad det är värt för att rädda en högtalare.

För övrigt tycker jag att man gott kan ställa undan de allra bästa högtalarna de fåtal år som ungarna är i högtalarvältaråldern. Köp något hyfsat, till exempel begagnat, som du har råd att få sönderslaget istället. Det behöver inte gå på mycket mer än vad säkringsåtgärderna av de "fina" högtalarna kostar. Det blir förmodligen snyggare dessutom.

När sedan ätteläggen blivit så pass stora att de förstår att man ska vara ytterst varlig gentemot högtalare, kan man plocka fram sina favoriterhögtalare igen. Då blir glädjen över att åter få lyssna till dem enorm.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/11 :  21:54:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tänkte mest att fiskelinan skulle gå från toppen av stativet/högtalaren och upp till taket rakt ovanför men det är en bra invändning Jörgen!

Jag var inte tillräckligt tydlig.

Fiskelina från taket till toppen så man inte springer in i fiskelinan och skär sig!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/11 :  22:28:28  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag har satt fast en rem på baksidan som fästes i väggögla. Bara att lossa och flytta högtalarna när man finlyssnar:
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/05/11 :  23:21:32  Show Profile Send Allison One a Private Message
Ja, det var en bra idé Belker!
Men om du flyttar högtalarna fram och tillbaka har du väl inte spikes?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/12 :  10:44:14  Show Profile Send Belker a Private Message
Klart jag inte har spikes, jag är väl inte dum heller Lådorna står på en betongklump med hjul. Mellan låda och betong SD-fötter(i aluminiumhylsor).

Edited by - Belker on 2004/05/12 10:45:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000