HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur koppla trafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:04:58  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag har en transformator med två primärer (2*110v) och fyra sekundärer (4*7,5v) och jag skulle vilja koppla den till elnätet och få ut ungefär 2*16v. Är det bara att seriekoppla primärerna också seriekoppla sekundärerna två och två som jag skulle ha gjort med batterier. Eller är det något speciellt med växelström? Sekundärerna kanske ligger ur fas eller något sånt?

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:27:12  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Koppla precis som du skrev så blire bra!
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:40:26  Show Profile Send Micke_E a Private Message
fint :) Om jag räknar med att elnätet ligger på 230v så borde jag hamna precis under 2*16v också (eftersom 110+110=220).
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/10 :  07:33:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kommer att få 16-18 V AC, troligen lite mer, vid låg belastning. När du har likriktat kommer du att få 20-25 V DC.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/05/10 :  15:40:11  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Seriekoppla primärerna i all ära men vänd dem inte åt fel håll för då kortsluter du väl induktansen och får bara DC motståndet. Har sett att vissa använder resistorer i serie då de testar lindningsriktningarna eller variabla transformatorer, kanske kan din gamla märklintransformator vara till nytta, eller är det en thyristorhistoria?

Sekundärsidan kan du komma undan med att sätta en diodbrygga per lindning, då behöver du inte hålla reda på lindningsriktningen.

Har jag helt fel i det här. Folk här brukar vara snabba på att varna då man kan göra fel????

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/10 :  16:05:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Micke är det en "Hahn" trafo du har? Först skaffa datablad på trafon. Sen kolla de svarta prickar. De markerar "plus" på lindningarna. Seriekoppling är oprick tillsammans med prick, precis som batterier. Notera att sekundärlindingarna inte har prickarna åt samma håll. Anledningen till att jag påpekar detta är just att jag sitter och caddar in en sådan trafo just nu!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:26:52  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Det står inget märke på dom (jag har två). Jag vet inte varifrån dom kommer, hittade dom i en låda när jag hjälpte en kompis att flytta och fick dom som tack för hjälpen. Det finns däremot ett slags kopplingsschema på dom, jag tror att det visar vart början på lindningarna är. Det ser ut som den europeiska symbolen för ett motstånd, fast den är helt ifylld och det sitter en sån vid varje lindning.
Det där var inte helt lätt att förklara, jag kanske kan fixa en bild tills imorgon.
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/05/11 :  00:44:58  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Sådär, nu har jag fixat en bild. Det stod faktiskt märke på den ena av dom.

http://www.ehn.nu/micke/bilder/trafo/4x7.5v.jpg

Visst borde de där klumparna beteckna början på lindningarna?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/11 :  14:57:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hm, Tradania, danska trafar och glädjande nog så är pinouten samma som för Hahn men etiketten säger allt du behöver veta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000