HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En Gainclone-undring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:06:52  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Hej där

Jag har nu slängt ihop en Gainclone, och den funkar helt ok. Dock, ca fem sekunder (ungefär) efter att jag slagit av strömmen till den kommer ett jäkla knäpp i högtalarna och basarna fladdrar till rätt bra. Hur kan jag få bukt med detta?

Kan tillägga att jag har en del likspänning på utgången, typ 50 mV. Är detta för mycket? Jag har byggt enligt schemat på nedanstående länk: http://jwg.student.utwente.nl/fedde/chill-amp.html ,dock har jag 2200 uF till supplyn.

Hoppas ni har lust att hjälpa till med detta triviala(?) problem


mvh Mullansson

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:46:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
50 mV är helt OK.

Fördelen med LM3886 är att den har MUTE. Hade du kört med LM3876 så hade du kunnat använda mute.
För att citera Keld som har byggt min Gainclone:
quote:
"Startup: Music just starts to play clear and
no noise , no bumps no nothing. Top score
Powerdown: music plays for second or two then fades a little for half a second then silence no thumps or bumbs. top score."



Jag skulle gissa att du har problem med att den positiva och negativa matningsspänningen inte försvinner lika snabbt. Du kanske kan "tweaka" detta med att hänga på lite mer kapacitans på den spänning som sjunker fortast. Du kan också använda dig av bleedermotstånd.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/04/08 21:50:43
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/09 :  13:32:43  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Vad är ett bleedermotstånd?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:03:22  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett motstånd som laddar ur matningsspänningen på + eller - sidan så att balans erhålls i urladdningshastiheten på matningsspänningen.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:26:39  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ok. I vilken storleksordning bör ett sådant vara?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:17:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Motståndet väljs efter hur mycket värme man står ut med kontra urladdningstiden. Ett digitalt oscilloskop med "rullande" läge är bra att ha när man ska trimma in motståndet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:34:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Testade detta en gång och satte då en spänningsdelare 1:1 mellan plus och minus. Mät mellan mittpunkten på den och jord. Slå av spänningen och se vad du får för spänning. Är spänningspulsen positiv så sätter du ett motstånd på positiv matning och tvärtom. Trimma motståndet tills pulsen är så liten som möjligt.

Edited by - UrSv on 2004/05/11 13:38:43
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/11 :  14:49:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Urban, det var en bra och enkel idé!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000