HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödstation/penna för ytmonterat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:54:43  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag skulle behöva tips på lödstation, lödpenna eller lämpliga spetsar för att löda ytmonterat. Gärna så billigt som möjligtSka bla löda dit en Atmel ATmega128 (TQFP64 kapsel). Många kretsar finns numera bara i ytmonterade versioner, så det vore bra med riktig utrustning!!!!

Har provat att löda ytmonterat med min Weller-WECP20 station och det funkar alldeles utmärkt, om det är stora ytmonterade prylar 0805, SOIC-kapslar osv. Men jag tycker det är toksvårt när det börjar bli mindre saker, spetsen på min weller täcker ju lite drygt 2 ben på dom mindre kretsarna

Kom med tips/förslag

/Freddie

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:06:56  Show Profile Send Freddie a Private Message
Det bästa vore ju om jag fick tag på en lite spets till min WECP-20 station. Men har inte hitat någon bättre/mindre än den jag har på Elfa.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/11 :  01:17:01  Show Profile Send Wizard a Private Message
Använd mycket fluss på padar och komponentben. Sen sätter du en tennkula på kolvspetsen och löder med, det brukar gå bra med stor spets då också.

Wizard
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/11 :  01:29:37  Show Profile Send luften a Private Message
Hej, jag har en likadan station, samt en mlr21 lödpenna till den. (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019481.htm)
Dock är det ändå ganska svårt med mindre kretsar. Här finns en sida med lödtips (scrolla ner) --> http://members.lycos.nl/anthonyvh/index.php?page=smd

EDIT: konstig länk.

//air

Edited by - luften on 2004/05/11 10:05:42
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/11 :  09:57:45  Show Profile Send cittroman a Private Message



Ersas stationer med micro tool och 212 seriens spetsar är mkt bra.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000