HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Design inuti subwoofer samt tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:06:57  Show Profile Send elohim a Private Message
Nu har jag just blivit klar med konstruktionsdesignen för min suibwoofer, cylinderformad (basreflex). Nu till några mer praktiska frågor när det gäller innandömet i "lådan":

Vill även ha lite tips på designen och förslag på förbättringar. Bifogar en bild.. (om ni nu kan tyda den.. inte direkt gjord på fackmannamässigt vis..)..



1) bästa sättet att foga i kanterna, hörnen osv..?
2) dämpning på sidorna, ska man förklä väggarna med något?
3) någon som har några konstruktionstips på bakväggsbaffeln..? Bör ju inte vara vinkelrät som alla vet.. (?)

4) Dämpning? Material?
5) Kabelmontering, bara "hängandes" från basen, eller fastsatt..?

Några av mina egna minnesstolpar.. men ALLA tips välkomnas så klart..

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:14:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Cylinderformad är olämpligt!
Välj någon annan form!!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:41:51  Show Profile Send AndersP a Private Message
Cylinderformat är jättebra.

Det finns hur mycket dokumentation som helst på att man kan bygga kanonsubbar med gjutrör i papp. Problemet är bara att få tag på rätt gjutrör.

Det enda möjliga problemet jag ser med din sub är att du kan få en för direkt koppling mellan röret och elementet. Det kan bli bättre om röret får göra en u-sväng tillbaka mot bakbaffeln, men eftersom du ändå måste labba en del med röret kan du alltid testa lite olika options. Det löser sig.
Kul det där med sanden, men kanske lite overkill. Jamenar hur mycket kommer det där lilla locket att svänga egentligen vid dom frekvenserna? Konstruktionen är ju akustisk liten som den framstår av ritningen så några stående vågor blir det ju inte.

Kul ide. Det har inte byggts så mycket sånt här i Sverige som jag har sett. Mycket mer poppis utomlands.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/08 :  18:13:15  Show Profile Send elohim a Private Message
Jo jag har hittat lite info här och där, nån som tidigare tipsade om att söka på "sonotube". Fanns lite info att hämta, men inte så mycket.

Funderade även på det där med basreflexröret så nära elementet, men som du skrev, får labba lite.

Visst, overkill när det gäller sanden för dämpning, men jag tänkte att det var en liten nytta med: elementet väger 9 kg i sig, och sanden väger runt 6 kg för de litrar som hamnar där bak.. blir ju ändå en hyfsad jämnvikt på röret. Dämpfaktor på köpet!

Tycker folk att projektet verkar intressant kan jag dra en drös bilder med min digitalkamera och dokumentera lite eftersom..

..annars godtar jag mer än gärna fler idéer och tankar!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/08 :  18:40:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
Inte så mycket???

http://www.hometheaterforum.com/htforum/search.php?s=&action=showresults&searchid=43478&sortby=lastpost&sortorder=descending

Jag fick iaf 832 träffar på Home Theater Forum.
Där har det byggts mycket Sonotube. Sonotube verkar vara ett varumärke för amerikanska gjutrör. Motsvarande finns säkert här hemma i Svedala. Kanske nån byggkille som läser det här kan tipsa om nåt ställe som har gjutrör till salu med diam. 30 - 60 cm?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/08 :  18:56:19  Show Profile Send elohim a Private Message
iofs, hittade mycket information, men inte SÅ mycket intressant information =)

Själv är bäste dräng.. med lite hjälp, hehe.

Har fördelen att sommarjobba på ett pappersbruk, så jag kan och får ta med hur mycket rör jag vill, en klar fördel då det bara är att välja och vraka mellan dimensioner och tjocklekar.

Edited by - elohim on 2004/05/08 18:57:18
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:08:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har också jobbat på pappersbruk. Vilket jobbar du på och vem köper era rör om man får fråga?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:42:54  Show Profile Send elohim a Private Message
Iggesund. Men vad jag förstår så är det inte bruket som jag jobbar på som tillverkar dom, utan beställs, för användning till kärna för pappersrullarna.

Går åt många rullar på vårkanten kan jag lova.. alla brukare har ju fått för sig att cementera uteplatserna då! =)
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/08 :  20:12:09  Show Profile Send elohim a Private Message
En tanke;
volymen i själva elementkammaren är uträknad med diverse program.. och här är det densamma som den uträknade. Vad händer om jag väljer lite mer längd, och får lite mer volym? Blir resultatet dåligt, eller bara bättre? Vad förändras?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/08 :  22:15:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Dom hylsrör jag har sett är inte grövre än typ 20 cm. Passar dårligt till mina 15" basar. Jag jobbade på Korsnäs och där var inte rören så grova.

Gå in på Ljudia.se - teknik - konstruera basreflexlåda och simulera där med dom data du har. Du kommer att få en fin bild av hur det hänger i hop efterhand. Det är nåt fel med min explorer - den funkar inte där, men du kanske lyckas bättre.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/08 :  23:16:19  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag har sett gjutrör upp till 300 mm på byggvaruhus, skall finnas större också. Man kan också satsa på avloppsrör , men de är snordyra..

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  00:36:02  Show Profile Send elohim a Private Message
.. men om jag väljer lite mer längd, och får lite mer volym? Blir resultatet dåligt, eller bara bättre? Vad förändras?

Då skulle jag ju få större spelrum mellan elementet och basreflexrörsmynningen.. vilket är bra..(?)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/09 :  01:19:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Jag brukar aldrig sätta dämpull längst med väggarna, utan i mitten, på stag
eller hängandes i nät, självklart fixerat så det ine kan röra sig.

meningen med detta är att luften måste alltid få cirkulera fritt längst med
väggarna, så jag brukar inte fästa dämpning där.

Angående sanden, så förstår jag ine vad den skulle ha för syfte. jag skulle helt klart skippa sånt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/09 :  01:43:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Somarjobb på Iggesunnd, tillhör du stackarna som får spola fluffmassa hela dagarna?
(jag sommarjobbade själv där 98, hade turen att få gå som servicemekaniker istället)

Åter till ämnet. Ser lite kul ut, hur långt ner i frekvens kan den spela?
Hur är den tänkt att placeras? Vertikalt?
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  10:25:17  Show Profile Send elohim a Private Message
haha, tillhör stackarna som får montera de feta pappersrullarna på arkmaskinerna..

sanden är kanske mer tänkt som en utjämning av elementets vikt ~9kg. Klart man skulle kunna skippa det.. men lite kul är det =)

Tänkte placera den horisontellt, mest för att jag tycker det ser så jäkla fult ut med en tub stående..

Angående frekvensen så är den väl inte helt optimerad för att användas i en subwoofer, är ingen expert, men jag vill minimera volymen så mkt som möjligt. Spelar väl ner till 38 Hz tror jag..


Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/09 :  13:34:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

nej någon subb-element är det väll inte direkt.
men som bas, visst.. Det kan nog fungera om du har tur.

jag undrar lite, varför inte sattsa på ett riktigt bas/subb -element
istället för det där du valt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:05:25  Show Profile Send elohim a Private Message
Jo, hade jag haft plats och varit riktigt kräsen för att få till de lägre frekvenserna hade jag ju valt nån 12" eller kanske 15".. lite av ett hobbyprojekt med oviss utgång kan man säga.. fick tag på elementet billigt och oanvänt med, och då var det en bas/sub jag behövde. FÖr bilen.. hemma i studentlyan (alltså kriterium: liten plats).

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:08:06  Show Profile Send elohim a Private Message
nån som har nån koll på hur man gör / hur länge, man "spelar in" en högtalare?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:13:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Aha, så d har redan ett element, då är det ju en annan sak.
Du kan nog använda EQ och massor med effekt så kan du nog
komma ner i frekvens i alla fall..

Spelar in, ja med en frekvens, jag brukar köra 20hz om elementet
har FS på 20hz eller däromkring.
konen ska arbeta, slå några millimeter, eller som på mina nya
baselement som klarar 7cm innan de går sönder, ja då kan dom
gott slå minst en cm åt varje håll

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:33:47  Show Profile Send elohim a Private Message
ok, så när man spelar in elementet så kör man med Fs-frekvensen för elementet och spelar på.. hur länge? timmar? dagar? =)

Och då ska elementet vara färdigmonterat och så, inte i fri luft?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:52:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mja, kör en frekvens där konen rör sig utan alltför mycket effekt.
20hz brukar nog vara rätt bra... men du kommer nog få mata in
rätt mycket effekt i ett sådant element du har där som har så
högt fs, vad ligger det på? 35?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  15:25:43  Show Profile Send elohim a Private Message
ligger högre än så, hela 47 Hz enligt parametrarna.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/09 :  15:28:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

aj ojdå, och känsligheten ligger jääättelåg också!
ultralågt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/09 :  15:44:17  Show Profile Send elohim a Private Message
äh, jag hoppas på det bästa. blir det värdelöst så kan jag ju bara bygga om lådan, har inte betalat någonting för materialet..

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:31:24  Show Profile Send elohim a Private Message
men är det någon som har koll på lådstorlekar o sånt.. fick till min låda med exakt 15,26 liter i LoudSpeakerLab3Demo (Vas:8,6) och räknade ut att lådan måste göras 19,53 liter för att "bli" 15,26.

Är det bättre att ta i lite extra för att öka på litrarna, eller är det en lag att programvärdena är helt optimerade?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:55:34  Show Profile Send esl a Private Message
Även om det är lite svårare.. försök att göra fronten tjockare/tyngre. Sätt stag mellan motstående väggar.
Beräkna den högsta frekvensen du skall spela med elementet. Då har du våglängden, och om lådans dimensioner är sådana att den är mindre än halva våglängden då spelar inte geometrin någon roll i avseendet att parallelliteten skulle dämpa stående vågor. Fyll hela lådan med dämpmaterial... i mitten av lådan är lufthastigheten högst och det är DEN du skall dämpa.

Skiktlimma lådan med dämplim emellan, sök på DGA2...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/05/12 13:37:02
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000