HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Meridian 800 / Bladelius Gondul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:28:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag hade möjligheten att jämföra Bladelius nya skapelse Gondul med min Meridian 800 förra helgen. Det är en konstig känsla att ha två DVD spelare för tillsammans nästan 300.000:- ståendes hemma...

Låt mig först säga att detta är två mycket kompetenta maskiner och skall väl så vara för de priset dom betingar. Gondul kostar i detta utförande 120.000:- och Meridian 800 i den konfigurering jag har 170.000:- vi pratar då svenska beskattade kronor...

Ljudmässigt så jämförde jag dem med CD och DVD Audio, skillnaderna är i mina öron små men medan 800:an har en något bredare presentation av ljudbilden så har Gondul lite mer precision i presentationen. Sångare får en något mindre och mer naturlig storlek på munnen (mer pinpoint) intrstrumenten blir presenterade med något större exakthet med Gondul men med en något smalare ljudbild än 800:an. Däremot upplever jag att "scenen" får en mer verklig storlek med 800:an. Men återigen, de är små små små skillnader. Djupet i ljudbilden är lika bra på båda.

Vad som däremot skiljer är klangen, där Meridian har en något mörkare klang och Bladelius en något ljusare. Det finns inget bättre och sämmre i detta utan det är bara så det är och sen får ens egen smak och kringutrustning avgöra vad man gillar bäst.

Upplösningen är mycket god i båda fallen, basen upplever jag som ungefär lika fast och dynamisk i båda men mellanregistret och röster blir något annorlunda presenterat då Meridian har en något mörkare klang så här spelar ju kringutrustningen stor roll...

Sen kommer vi över till bildsidan, för det är ju multimaskiner detta och Meridian är ju kända att ge en "State of the Art" bild från sina referensmaskiner. Men här kom chocken när Bladelius Gondul också visade prov på en väldigt väldigdt fin bild! Först tyckte vi (jag, fru och inkallade observatörer) att Gondul tom hade bättre bild än 800:an men sista kvällen så gjorde jag en liten ändring på inställningen på min Meridian 800 så det blev dött lopp även här.

Tilläggas skall att jag kommer byta projektor inom en snar framtid och tänker då göra om bildtestet mellan dessa spelare. Det fanns en sak som jag själv upplevde bättre på 800:an än Gondul och det var snabba pannoreringar med kameran där det kändes som Gondul gjorde bilden suddigare än 800. Mina medtittare hade inga synpunkter kring detta så det kanske är jag som är känslig. Det kan också vara en sak som blir bättre med en bättre projektor, därför återkommer jag kring detta när jag provat dem med en ny proj.


Sammanfattning:

Två mycket kompetenta maskiner och två maskiner man kan leva med länge. Dom är moduluppbyggda så framtida format eller nyvinningar på bildsidan löses enkelt genom att byta kort.

+ för Bladelus Gondul är ju att maskinen är svensk, priset betydligt lägre än för 800:an och generalagenten finns på nära håll. BNC på komponent med progressiv PAL.

+ för Meridian är att dom alltid ligger längst fram när det gäller uppdateringar på både ljud och bildsidan (SACD undantaget) och en mycket fin support från din Meridianhandlare och generalagenten. Kan fås med DVI/HDMI. BNC på komponent med progressiv PAL.

- för Bladelius är att man inte vet hur dom skall klara suport och uppdateringar på både ljud och bildsidan, det händer ju en hel del inom multikanalsområdet liksom inom bildområdet. Ingen belyst fjärr. Saknar DVI.

- för Meridian är att den är dyr och att du behöver en dator kopplad till den för att ändra konfigureringen av maskinen. Vilket iofs ger en del fördelar när man väl kopplat upp den. Fronten och knapparna på 800 är inte i klass med ljud/bild kvaliteterna som maskinen levererar. Märkningen på knapparna blir lätt utslitna och försvinner och knapparna i sig har en lite otydlig svampig karaktär. Man får köpa till en fjärr som är bakgrundsbelyst för 1.500:- orginalfjärren är inte belyst. Klumpig fjärr.

Fortsättning följer...

Edited by - Pjotre on 2004/05/09 13:02:24

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:31:21  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Trevlig jämförelse test! Har Meridian många in/utgångar? Analoga och digitala!

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:36:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Du väljer själv vilka in/utgångar du vill ha på din Meridian.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:49:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Pjotre:
BRA recension på två tungviktare! Jag uppskattade den.

// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:01:00  Show Profile Send AKA a Private Message
Har du Både en Lexington och en Meridian DVD Pjotre?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:08:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nej, Lexicon RT-10 är såld.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/05/07 :  14:00:18  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Spännande test. Lite förvånande att de var såpass lika varandra. Min erfarenhet, generellt alltså, är att ju dyrare maskiner desto större är skillnaderna. Något som kan uppfattas som underligt men det verkar som om tillverkarens preferenser kan skina genom ju mer de kostar på apparaten ifråga.

Har du testat någon annan maskin i liknande prissegment, främst då kanske på vanliga cd?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/05/07 :  19:12:47  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tack för recensionen!
En fråga bara om du jämför dessa spelare med "betydligt" billigare, hur stora blir skillnaderna? Har du någon erfarenhet av det?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/07 :  21:01:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Spännande test. Lite förvånande att de var såpass lika varandra. Min erfarenhet, generellt alltså, är att ju dyrare maskiner desto större är skillnaderna. Något som kan uppfattas som underligt men det verkar som om tillverkarens preferenser kan skina genom ju mer de kostar på apparaten ifråga.

Har du testat någon annan maskin i liknande prissegment, främst då kanske på vanliga cd?


Jag kan hålla med om att skillnaderna är förvånandsvärt små. Men det är ju också så att allt annat i anläggningen är ju lika, liksom rummet så bara signalkällan gör ju inte sådan himla nattochdag skillnad på denna nivån... Hade jag däremot haft olika typer av högtalare.... Då hade vi ju fått skillnader som heter duga....



quote:
Tack för recensionen!
En fråga bara om du jämför dessa spelare med "betydligt" billigare, hur stora blir skillnaderna? Har du någon erfarenhet av det?


Min erfarenhet av att jämföra "billigare" utrustning mot "dyrare" är att prishöjningen generellt sätt inte motsvarar ljudförbättringen. Personligen upplever jag att det finns en brytpunkt någonstans kring 25-35 tusen, vad det gäller DVD/CD, där de under inte låter så där värst vidare men de ovan låter mycket bättre men om man tex jämför Lexicon RT-10 (45.000:-) med Meridian 800 (c:a 180.000:-) så kostar ju Meridian nästan 4 gånger så mycket men jag skulle väl säga att ljudet möjligtvis är dubbelt så bra....
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/05/08 :  21:01:19  Show Profile Send lars a Private Message
Hur var skillnaden mellan CD och DVD?
Om man har en massa CD, är det värt att byta ut dom mot DVD?
Har du jämfört DVD med vinyl?

mvh Lasse A
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/08 :  21:56:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Lars!

Skillnaden mellan CD och DVD Audio, om det är det du menar, tycker jag personligen inte är värt priset... Men om man ändå skall köpa en maskin som kan spela både CD, DVD-A och SACD så är det ju värt att satsa lite pengar på en av dessa bättre maskiner! Men skillnaden i sig är tveksam tycker jag... Har man en CD typ Advantage S1 så tycker jat att det är tvekskamt att lägga 90 papp till för att få DVD Audio och SACD.... Men, man får ju även bild och har man nytta av det också så börjar ju maskinerna bli värda sina pengar.....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/11 :  00:16:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant "Pjotre", förmodligen skulle den mörkare ljudbilden passa mig bättre.

Bravo
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:27:50  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Hehe, ja, en Meridian 800 tackar man inte nej till... Sen är det ju bara det där med priset :p
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:13:22  Show Profile Send Margaux a Private Message
Själv tycker jag att elektronik (till skillnad från högtalare) låter och ser mer och mer likt varandra ju dyrare och bättre den blir. Det verkar ju stämma.

Frågan är om det kan bli så mycket bättre än vad dessa maskiner presterar vad gäller ljud? Det kan ju inte bli bättre än perfekt.

Bild kommer naturligtvis och dra ifrån rejält om några år när HD-DVD kommer.

Frågan är vilken av de testade maskinerna man skulle välja? Jo så klart - Kakmonstret vill ha alla kakor Tack för ett kul test.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/14 :  14:23:54  Show Profile Send matså a Private Message
Ser man Chromabuggen på dom?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/14 :  14:48:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ser man Chromabuggen på dom?
matså> Har du fastnat i vinkelvolten eller, det var hemskt vad du dillar om chromabuggen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/14 :  14:53:57  Show Profile Send matså a Private Message
Rydberg jag bara undrar Får man inte göra det, eller måste man ha tillstånd från herren Rydberg

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:24:56  Show Profile Send gromit a Private Message
Har du så allvarliga problem med den?

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/14 :  18:02:57  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har inga problem med den. Tydligen så får man inte fråga.


Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/05/14 18:04:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000