HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Quad 11L vs Dynaudio 42 (vs en del annat)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:51:30  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Såg att någon hade lite intresse av Quad 11/12L här på forumet så jag tänkte komma med en liten minirecension i all anspråkslöshet.
Använd kringutrustning;
Pioneer DV668, RCA till XLR kabel från Harmony design/Qunex 2 interconnect, Amplifix förstärkare och EKK 4x1.5 kabel, biwirad på Quaden, men inte på Dynan (eftersom det inte går...).
Dynaudio högtalarna spelar bra, mycket bra, på nästan all sorts musik. Det är bra fart och timing och basen är snärtig och fast. Rätt placeringskänsliga och bör inte stå "för nära" vägg. Det är inte så lätt att hitta något väsentligt att klaga på egentligen, den spelar för sin storlek överraskande bra. Dessa har jag levt med i ett par år. Quaddarna (som är sprillans och fick köras in en del innan) lyfter det hela ett snäpp till och först nu när de är inkörda så märker man vad man kanske saknade hos Dynorna; Quad har bättre grepp om helheten; inte lika spröd/ljus i diskanten som Dynaudio men väldigt öppen med bra separation. Quad gräver lite djupare i basen med och på det stora hela tycker jag Quad är något "större" i ljudbilden totalt med ett uns mer värme och auktoritet. Med värme menar jag varken att de färgar ljudet eller att Dynorna är kyliga men Quad känns mer klangriktiga i mitt system. Såhär i efterhand är jag grymt sugen på att höra Quad 12L som bara är någon centimeter större på varje ledd men har ett större baselement och sägs gräva lite djupare i registret ändå. Mitt par Quad 11L är i "Yew" (idegran) vilket är en begränsad upplaga som på hemsidan ser överlägset snyggast ut - men när de kom hem så såg de inte ut som på bilden...
...på hemsidan var de varmgula och i lådan låg de där - nästan mer åt orange än något annat. Men man vänjer nog in sig - ljudet de presterar har inneburit ett lyft för mitt system, skulle kanske lyssnat in mig på Quad 12L också.
Övriga högtalare jag lyssnat på är Totem Dreamcatcher, som var de näpnaste lilla högtalarna jag sett men trots otrolig finish så lät det trots all småttigt om dem; inga basresurser i den lilla lådan och en något kärvare diskant (trots att jag lyssnade på dem i ett grymt system hos Hifi Art). Var hos Ingvar Öhman och lyssnade på PiP - hans högtalare modell mindre som imponerade rejält med ljudtryck som heter duga och som nog gräver ner djupare än Quaddarna men ärligt talat vart jag inte alls besviken när jag kom hem till Quaddarna - snarare tvärtom! Kom hem och konstaterade att jag inte behöver hänga läpp och ställa mig i snickerboa utan kunde förnöjsamt sjunka ner i ljudbädden...
...vill inte vara så fräck och påstå att PiP inte är bättre (de "mäter" säkert bättre) men i mina öron var det hugget som stucket och då har ju inte jag lika vassa grejer hemma heller.

Mission 780, ett par Monitor Audio och Infinity Kappa var ett par av de andra budgetalternativen jag kikade på sådär i genomfart men de låg klart efter i mina öron, fast då lyssnade jag ju på dem i butik bara. Slutsats: Dynaudio 42 fick trots allt se sig slagna av Quaddarna som jag tror är bland det mest prisvärda (ca 4000kr) i högtalarväg; transparens är nyckelordet och Amplifixen håller dem i ett järngrepp med den fastaste, mest väldefinierade bas kopplat med den bästa definition rakt upp i registret som jag upplevt i ett "halvsnikigt" system som mitt. Det var en "billig" uppgradering för min del. Provlyssna nu!


ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:14:05  Show Profile Send ReKo a Private Message
Trevlig läsning. Man blir ju helt klart sugen på Quad:arna.. Får bli en provlyssning så fort jag kommer till sthlm. Upplevde du 11L som svårdrivna?
Tror du att de mår bättre av lite "striktare" förstärkare likt t.ex. rotel eller tror du mer på varmare elektronik så som marantz..?

MVH / Ante
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/10 :  13:37:43  Show Profile Send John a Private Message
Kul läsning!
Säg till om du vill ha en tävling i idegran!
/en john med ett par idegranar förmycket i heminredningen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/10 :  17:15:55  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Haha, tävling i idegran...
Jag börjar vänja mig så smått - det som sticker ut är ju att Quad har sju (7) lager pianolack på dem... ...blänker finfint, men om man är van vid vanlig halvmatt lack eller olackat så... Om jag visste hur så skulle jag ladda upp en bild på dem (har bara gjorts 160 par tydligen). Har bilder men kör på Mac och har ingen hemsida att länka till.

Quad 11L är initialt på 6 Ohm tror jag, inte sjusärdeles svårdrivna alls men Amplifixen driver ju det mesta - vilken Rotel är det fråga om?
Har ju haft ett par Rotlar i stallet tidigare själv
Gissningsvis så spelar de bra på Rotel, Quadcenter kanske kan svara på det; 08 504 704 40 (Tomas), de brukar veta vad folk har som har köpt sista tiden. De spelar grymt bra på Roksan Caspian som ligger lite mitt emellan Rotel och Amplifix (tycker jag om jag får tycka själv).

Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/10 :  17:41:00  Show Profile Send ReKo a Private Message
kosmoskatten: Syftade inte på någon speciell rotel förstärkare. Försökte mer få mig en uppfattning om vilken typ av elektronik som är lämplig för quad:arna..
Har beslutsångest angående hela anläggningen då jag bor litet. Antingen köper jag en billig liten anläggning (typ Nad eller cambridge) eller så satsar jag ordentligt direkt på en Thor med lämplig CD till. Kommer välja ett par billigare högtalare (typ quad:s L-serie) iaf tills jag flyttar..

MVH / Ante
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:31:06  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Ante: Bor litet?
Haha, du kan nog inte bo mindre än jag; 27m2...
Mitt rum är en halvkatastrof akustiskt sett men med lite pill och selektiv möblering så löste det sig - högtalarna står på stativ (fritt bakåt) men låter även bra nära vägg. Med tanke på förutsättningarna låter det otroligt bra, hade en kompis över precis som blev golvad av ljudet
Jag köar på en lite större (45m2) som kanske blir min mot sommaren och det vardagsrummet är lovande (min flickvän bor i likadan 45m2 med min gamla Rotel). Men bor du smått är Quaddarna som helgjutna, vad gäller NAD/Cambridge har jag ingen koll - har inte lyssnat eller vart hemma hos någon som har. Tror Quad är ganska lättmatchat dock, med potential att bli kvar om du uppgraderar framöver. Nu kan ju folk tro att jag får provision på Quad, men jag är bara ärligt imponerad av pris/prestanda/finish. Ett par beggade Dynaudio 42 hamnar ju ungefär lika med nya Quad = inge snack om vilket man väljer och då håller jag Dynaudio 42 som utmärkta högtalare som gör sig i de flesta system - men Dynorna är ju 4 Ohmare och är ju mer trögdrivna om du inte har kräm i dosan... ...iallafall på papperet.
/ Henrik
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:34:34  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
PS
Om Thor är så pass bra som det sägs så får du snarare problem med att matcha in en CD spelare till ett hyfsat pris - redan med Amplifixen var det svårt att matcha, men om du kollar i den prisklassen har du kanske råd.
Då framstår ju Quaddarna som kaffepengar i sammanhanget...
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:47:52  Show Profile Send ReKo a Private Message
kosmoskatten skrev: Haha, du kan nog inte bo mindre än jag; 27m2.

Du vinner.. jag har 30 m2 .. Rummet är på 17m2 med öppningar till kök och hall.. Funkar bra.. Är bara det att jag är lite inne på Dynaudio:s contour S3.4 .. och dessa kräver en del utrymme.

Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:50:39  Show Profile Send ReKo a Private Message
För att återknyta till topic.. Hur tror ni quad:s golvare L22 står sig mot dynaudio 72. Har hört flera säga att 12L låter bättre än dynaudio 52.. Är så fallet med golvarna också tror ni?!

MVH / Ante
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:06:04  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej igen;
Quad 12L låter kanske bättre än Dynaudio 52 om man betänker att Q12L skall vara lika 11L medan Dynaudio 42 låter (i mina öron) klart bättre än D52 - men nya 52SE? Vet inte... Det verkar vara en rejäl putsning av 52:an och då är det kanske en fråga om matchning totalt sett i ditt system. Prisdifferensen är ju rätt stor mellan Dynaudio 52SE och Quad 12L...
Golvarna har jag ingen koll på. Är du på väg att flytta snart kan ju golvare vara aktuellt förstås men det låter som att ett par stativare kan vara mer flexibla (även om faktisk golvyta ockuperad är ca lika stor...)
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:52:38  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Du kan inte länka från din egen hårddisk.

Läs om bilduppladdning här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28147
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:24:12  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
OK, det var mer eller mindre av misstag
Kör på Mac och har råkat länka till hårddisk, läste igenom (den PC-baserade) artikeln och kom inte hela vägen - av misstag hamnade länkarna på min hårddisk. Ska försöka fixa till det och posta bilden igen.
/ Henrik
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/11 :  06:26:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
När jag var inne på Radiolagret i Gbg så vägrade dom att ens dema Quad för dom hade en högtalare som var alldeles för överlägsen allt annat. Det var en golvare som var svensktillverkad (Reine Persson) och hette Melos.

Dom är för roliga ibland på Radiolagret. Tycker man om försäljare som skriver folk på näsan med tusch och mästrar och går på så har man sitt lystmäte där. Jag tycker att det är kul att gå dit ibland även om det var ett par år sedan jag köpte något för ibland vete katten om dom ibland ens vill sälja nått

Jag fick ju tyvärr inte lyssna på den snygga Quad 12L men visst lät den där Melos helt ok i det rummet.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/11 :  19:46:13  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Det går så sakta framåt...
Har ftp:n / knaak-servern på skrivbordet och kan se allt - men kan inte kopiera över något. Någon med Mac kanske kan assistera? Jag har inte möjligheten att skapa ny mapp.
Enklaste vore snart att mejla bilden till någon som kan ta in den men det vore kanske minst lika omständigt.
Working on it...

Dan: Melos? Alldri hört tjötas om den skrammelburken
Låter ju lovande - men får man inte jämföra så vet man ju inte vad som skramlar bäst

PM:ar till någon moderator som kanske kan lösa mitt Mac Dilemma...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:05:00  Show Profile Send John a Private Message
Hjälper till lite. Man är ju nyfiken av sig på hur de ser ut... Idegran, aaaaahhhh



/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:44:54  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Tack John

Rätt snygga va?
"Fulkabeln" (EKK4x1.5m2) som hänger på sniskan bak ska ersättas i eftermiddag med a) rätt längd så de kryper som en orm nedför stativbenet b) träs över med svart, flätad kabelstrumpa + ändavslut med krympslang så de ser dyra och feta och fina ut och matchar högtalarstativen. Trä strumpan tar lite tid men det är ett klart lyft estetiskt sett och har man inget vettigare för sig ...
Dessutom har jag "lovat" flickvännen att inte lägga mer pengar på hifi - förutom "finputs"...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/05/13 :  18:48:05  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Kul att höra ännu en nöjd Quad(l-series)-ägare. Har själv ett par 12:or(birds eye maple) som jag är ruskigt nöjd med. Har varit ledig hela dagen och lyssnat på musik säkert 4h

Vad jag har läst mig till ska skillnaden mellan 11l och 12l vara, förutom basresurserna, diskanten som ska vara mer utsträckt hos 12:orna samt att elementen låter mer homogent tillsamans. Så kanske är det större skillnad mellan bröderna än man kan tro? Hursomhelst grymmt pris/prestanda-förhållande som nog är oöverträffat i denna prisklass.

Mvh / Christian
Edit: bilder på mina 12:or
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13868&SearchTerms=quad



Edited by - Baltazar on 2004/05/13 18:51:35
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:45:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag blir inte det minsta förvånad över din slutsats av Quadarna. Har lyssnat på 12L hemma hos en person i denna tråd och jag blev grymt imponerad. 4900kr för det ljudet helt oslagbart skulle jag vilja kalla det. Läs denna test, mycket intressant.
http://www.tnt-audio.com/casse/quad_11_12_e.html

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:18:14  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Grymt snyff finish på de där högtalarna
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  23:29:18  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Mathias J: Jaa, bara man kunde få folk att sluta kladda på dem - syrran hade en ovana att lägga grejer på dem när hon dykt förbi för att låna internet - hon höll på att lägga nyckelknippan på dem jag menar... kom igen!
Min har tafsat lite på dem med (tycker de är "i vägen" ibland) så man har fullt sjå att putsa av... Men nu har de lärt sig att ta i stativet istället.
Det komiska är att INGEN lade NÅNSIN något på mina gamla Dynaudio...
Man får väl göra pinan kort och ta fram Black & Deckern och slipa ner dem ner till MDF:en och sprutmåla dem matt svarta...
Suck.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/16 :  09:39:32  Show Profile Send John a Private Message
Jag säger ju det, man ska ha SVARTA högtalare!
/en john så klart

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:25:37  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Ja, John, men i mörkret är alla katter grå...

Men jag kanske ska klippa till en sån där ribbad dörrmatta och limma på?
Ska du inte kapa ned din Castle högtalare med vinkelslipen istället för att sälja dem? From Castle to Cottage in no time at all - sedan sprutlacka.
Det är inte bra med powertools hemma... ...man får så dumma idéer.
(sneglar på katten som tuggar kablar)

Edited by - kosmoskatten on 2004/05/16 13:34:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000