HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Bokrecension - Ljudinspelningens Abc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:39:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej (igen)

Tid över och ett näraliggande bibliotek gav mig några sidor att bläddra igenom. Ute efter, egentligen, högtalarböcker snubblade jag (bokstavligen!) över en intressant bok i ett nära område - inspelning! Skall man spela upp borde man läsa på om att spela in, tänkte jag!

Länk till Bokus.

För 218 pix får du en ABC bok i inspelning. Boken tar upp allt från det grundläggande, frekvens, toner, instruments frekvensomfång men även (otippat?) mänskliga örat och hur det är uppbyggt.
Ljudinspelningens Abc lägger ett kapitel angående olika mikrofoner: typ, modell, upptagningskarakteristik mm. Detta knyter man snyggt och pedagogiskt ihop med olika upptagningstekniker: A/B stereo, X-Y teknik mm. Klart intressant att läsa på om!

Ett ordlexikon finns med i slutet precis som digital inspelningsteknik och hur det funkar.

Boken vänder sig till nybörjare. Helt klart kunde vissa kaptel strykits för min egna del men nu har boken en helt OK helhet och en röd tråd från sida 1 till 230. Den går att läsa från början till slut ganska lätt!

Jag ger den ett bra betyg som helhet och rekommenderar den som läsning men inte referensmaterial. Den går inte djuplodande ner på detaljer så jag anser den sakna det där extra. En 2'a av 5!??



// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)

Edit: Lägger till att detta är en minirecension dvs jag har inte läst bocken 3 gånger i rad...

Edited by - EngelholmAudio on 2004/05/07 09:46:04
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000