HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Bokrecension - High Performance Loudspeakers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:29:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Lite tid i solen, ny förstärkare och "tid över" gav mig anledning att besöka biblioteket. Gissa vad? Böcker om hifi eller snarare om högtalare skulle lånas hem.

Denna minirecension handlar om en bok med namnet: "High Performance Loudspeakers"
Länk till Amazon.

Denna bok är utgiven -91. Länge sedan? You bet! Det talas rätt lite om CAD program, beräkningar är nått som är svårt och tidsödande. Boken ger en känsla av "det gamla". Författaren heter Martin Collons, en kille som publicerat över 2700 artiklar och recensioner genom åren. Respekt.

Boken lämpar sig inte för nybörjare. Informationen är inte färdigtuggad och klar att svälja. Nej i High Performance Loudspeakers är teorin och formler huvudsaken och det gör mig bara glad!
Resonemang förs kring hur man kan översätta ett element till ett elektriskt ekvivalensschema, Q-värde gås igenom samt strålning från element och hur det hänger ihop med membranradien.
Olika membranformer, elementtyper mm tas upp och behandlas på ett enligt mig bra sätt.
Distortion, rumsakustik och självklart filterteknik tas på en mer detaljerad nivå än "Så här ser kopplingsschemat ut för ett 2'a ordningens filter...". Intressant läsning även om vissa delar självklart blir (välbehövd? ) repetition.

Jag ger denna bok ett gott betyg. 4 av 5 vilket faktiskt är den bästa bok jag läst i ämnet! Snål med femmorna är jag!



vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)

Edit: Lägger till att detta är en minirecension dvs jag har inte läst bocken 3 gånger i rad...

Edited by - EngelholmAudio on 2004/05/07 09:45:54
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000