HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 3 stativ fighters hemma hos Machine
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/02 :  13:55:27  Show Profile Send Machine a Private Message
Nu har tre stativare gjort upp om min gunst. En har gått ur striden som vinnare och införskaffats!
Kombattanterna var:

Dynaudio 52SE (Ej inspelade)
Aurum Cantus Leisure 2SE (Ej inspelade)
Audiovector M1 Signatur (Inspelade)

Dynaudio föll mig inte alls i smaken då den var enligt mitt tycke var livlös och likgiltig till all musik jag ville att den skulle förmedla. Ingen känsla, inget driv, inget engagemang. Så tillbaks med den och hem med två andra fighters.

Först in var M1'orna. Fint skimmer i diskanten var första tanken. Upp med volymen lite och oj! Vilket släpp! Här fanns allt av det som Dynaudio saknade! Driv, engagemang ja nu platsade det mesta jag ville ha hos en högtalare. Kunde det vara så att min Thule inte riktigt kunde hantera Dynaudio? Ja antagligen var det så.

M1 på plats på Atacama SE stativen


In med nästa kämpe! En kines med en finish som man sällan skådar i detta prisområde.

Klarlack?


Första intrycket var att ljudbilden mörkades ner en aning mot Audiovector. Dessa 5.25" basar kan verkligen prestera en fin och "punchig" bas, men en tendens till bumlighet fanns trots allt där i mitt rum. I med lite Shawn Mullins i CD'n, rösten presenteras med en varm och mjuk fyllighet, mycket bra så länge musiken inte går allt för fort. Sen händer något när tempot ökar, rösten får en grötig tendens. Det blir svårt att urskilja texten, artikulationen blir svår att skönja. Kan det ha med inspelningstiden att göra? In med Mark Knopfler's Sailing to Philadelphia. Samma sak där, det grötar ihop sig när tempot ökar. Hmm.

Aurum i lyssningsfas Fel stativ kanske


Nåja in med lite hårdrock för att kolla, där finns ju tempo iallafall. Korn, Metallica och Monster Magnet får sin chans i stereon och hör och häpna all grötighet är som bortblåst. Fin kontur och ett jävla driv Allt platsar och Aurum är en klar favorit.

Undersidan är oxå klarlackad om nån undrar vad kökshanduken fyller för funktion.


In med Diana Krall's Love Scenes. Låt 11 är en favorit. Även här verkar Aurum Cantus trotsa fysiken genom att prestera "djupbas"! Dianas röst är fin och känns stabil och lugn.

Ner med Aurum på golvet igen, kan inte låta bli att fota lite till!


Baksidan med tämligen grova terminaler!


Banddiskant och Kolfiber bas!


In med M1'orna igen. Jag kör Shawn Mullins och Mark Knopfler för att testa. Nehepp, ingen grötighet här inte, mer exakt artikulering och dessutom klart bättre scennärvaro. Basen känns inte lika djup men snabbare och med mer precision. In men hårdrocken då! Jaha, samma sak här. Mindre muller men mer driv och jävlaranamma! Man kan inte låta bli att ryckas med och man känner hur nacken vill gunga fram och tillbaka när Korn dundrar igång med superdistade basgångar! Härligt!







Baksidan med 3 portar!


Även om Audiovector inte når upp till Aurum Cantus nivå när det gäller finish så behöver de inte skämmas!




Så vilka blev kvar nu då?
Det blev Audiovector som gick vinnande ur striden tack vare sitt engagerande

"Skit in - Skit ut"

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:23:17  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Tack för recensionerna o bra bilder. Undrar hur mina Alr/Jordan Classic 2 skulle mäta sig med dem.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:51:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa med små bitar häftmassa ( en i varje hörn) mellan högtalare och stativ . Funkar alldeles utmärkt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:19:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hade valt Arcum, bara för att den är snyggast Outstanding i klassen

Samt den Audiovector (C2) jag ägde en gång i tiden kom jag på efter ett tag att jag inte alls gillade Men nu var det ju inte jag som skulle köpa nytt.

Kul att läsa andras erfarenheter och bilder av system är aldrig fel!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:40:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mangew, du har väl en HFLS1a... Du behöver ju inte ens fundera :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:44:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Zalve: Helt rätt! Jag har HFLS-1:an och jag behöver inte fundera i denna klass..men jag funderar ändå, på nåt ännu bättre


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/03 :  01:07:59  Show Profile Send sampix a Private Message
Kul test! Det är förvånandsvärt hur fina högtalare man kan hitta i denna prisklass, speciellt stativhögtalare
Hade du tidigare lyssnat på någon av de andra, fullt inspelade?
Lite riskabelt att prova oinspelade högtalare, då vissa behöver mer tid än andra att kunna prestera fullt ut..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/03 :  01:40:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hmm..ditt val blir säkert bra...
Men oinspelade högtalare låter oftast skit så det kanske hade sett annorlunda ut om de andra hade blivit inspelade....
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/03 :  01:49:11  Show Profile
Går slänger in lite fler bilder Cantusarna när jag testade dom mot Klipsch RB-35. Jag är varken fotograf eller har en bra kamera men man ser ju vad det är iaf Bilder tycker väl alla om iaf


















admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/03 :  07:17:29  Show Profile Send Machine a Private Message
Sampix m.fl.: Japp, jag har lyssnat på Aurum hemma hos Tiggr här på forumet. De var väl tämligen inspelade men det var som sagt hemma hos honom. Där lät de så pass bra att jag blev intresserad av att köpa ett par själv! Men med min elektronik och rum var Audiovector att föredra.....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/03 :  09:55:53  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Hur lät Klipsch

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:35:04  Show Profile
Klipsch vann testet relativt lätt. Har klipsch nu men var sugen på Cantus istället, men så blev det inte, finishen är inte allt.
Vill du vet mer så skicka ett pm. Ska inte spamma sönder denna tråden för machine

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000