HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivhugget säger upp anställda...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:00:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag satt och läste Göteborgposten och höll på att sätta i halsen när jag läste:
quote:
Skivhugget säger upp personal

Musikbranschens kris har på allvar nått handlarna. Skivhugget säger upp halva sin personalstyrka.
- Vi måste anpassa oss efter läget, säger ägaren Ralph Olsson.

De stora skivbolagen har redan sagt upp personal i flera...


Läs hela artikeln i Göteborgsposten här

Skivhugget är en av "institutionerna" i Göteborg och verkligen värt ett besök om man har vägarna förbi.

Tråkigt att höra att de har det svårt. De försöker ju hänga med men det är uppenbarligen besvärligt för de svenska handlarna att klara konkurrensen.
Låt oss hoppas att de hittar en lösning så att de inte slås ut.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:05:56  Show Profile Send Gebex a Private Message
Mycket tråkigt när Göteborgs bästa skivbutik måste göra sig av med anställda.
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:11:18  Show Profile Send durand a Private Message
Mycket tråkigt att höra :(

De har ju tvingats höja priserna precis som alla andra. Numera handlar jag bara från cd-wow, enda jag har råd med.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:12:22  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Tragiskt. Inte bara en av "institutionerna" i Göteborg, utan en av dom mest betydande skivbutikerna i landet! Dom har fått fram många skivor åt mig som andra har sagt inte existerar. Bra priser har dom också, i alla fall på det jag har köpt.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:12:25  Show Profile Send bliss a Private Message
Verkligen trist! De borde ha jobbat hårdare på sin webförsäljning och det i ett tidigare skede. Kanske i samma veva som ginza och cdon etc. Idag går det ju inte att slå sig till ro med att vara störst i en stad med omnejd och tro att det räcker i nätbutikernas tidevarv. Hade de hoppat på det tåget hade de nog fått nyanställa...vilket skönt namn har de inte? Men låt oss hoppas att de orkar hänga kvar. Går ju förbi (och ofta in) deras butik varje dag till och från jobbet.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:35:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag såg det i tidningen. Där hävdades det är nedladdningen från nätet var en stor orsak till försäljningsraset. Skivköp på nätet (CDOn och Ginza går gissningsvis bra) är självklart en annan orsak.

Själv undrar jag om det inte kan finnas en annan, mer närliggande, anledning. Butikerna i centrum has expanderat och byggt om under de senaste åren, Rocks och Åhlens är nog båda väldigt svåra konkurrenter numera (Rocks ombyggnad blev klar för bara några månader sedan). Sen finns ju butiken längst upp på avenyn (Skivhuset?) som har öppet nästan jämnt, Skivcentralen ligger också centralt och har bra priser. Till detta tillkommer en drös småbutiker.

Min poäng är att butikerna i centrum verkar gå bra, enda anledningen till att åka ut till Skivhugget är om man vill ha tag på någon ovanlig skiva eller vill spara några kronor (priserna skiljer dock inte så mycket, och CDON/Ginza är oftast billigare) och då måste man ta sig ut till Masthugget vilket ju tar en stund.
Risken är stor att om man inte hittar skivan i centrum så beställer man istället via nätet och ger sig tåls några dagar.

Naturligtvis är det tråkigt, det är kul att ströva runt bland hyllorna och leta uddda skivor. Fast för att tycka det ska man antagligen vara en sån som jag som tycker en tripp till Skivhugget på lördagen är en trevlig utflykt. Majoriteten av skivköparna skulle nog inte hålla med om det.


Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:41:44  Show Profile Send Mattias a Private Message

Trisst
Min favo affär i Gbg. Hoppas man kan ha utbudet kvar.

/Mattias
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:10:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Görtrist

Jag laddar inte ner nåt för ljudmässigt är det håller inte bränningen måttet enligt mina öron. Däremot är det irriterande med alla kopieringsskydd som sabbar välljudet och får cdspelare att bli nojiga.

Det finns ju mycket bra alternativ i reahyllorna. Fast det klart att nyinspelat är ju dyyrt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:16:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Fruktansvärt tråkigt!!! Skivhugget är i min mening Sveriges överlägset bästa skivaffär... Nej, jag har inte besökt alla...

Undrar när första hifibutik av rang måste sägaupp personal eller stänga helt... Det finns ju så bra grejer att köpa direkt från Kina och Hong Kong....
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:35:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tror inte skivaffärderna behöver oroa sig för att deras försäljning ska minska drastiskt pga att folk istället privatimporterar kinesisk pop billigt
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/06 :  23:19:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trist, de har haft ett bra utbud.
Möjligen skulle de kunna ta igen en del genom att förbättra näthandeln.

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/06 :  23:38:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pjotre

Du har rätt, jag spelar en hel del udda jazz och har jag
inte kunnat hitta det jag sökt, har man kollat på skivhugget, och
där finns de, dock lite dyrare men det kan det vara värt, det är
bara att hoppas att näthandeln kan fortgå

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/05/07 00:46:09
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/07 :  00:37:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Visst är det tråkigt, men det har ju blivit så här pga att den stora massan som inte bryr sig om ljudkvaliteten laddar ner sin musik. Och det är ju för att skivorna har blivit för dyra helt enkelt. Så länge skivbranchen inte inser detta så lär fler butiker bli tvingade till nedragningar.
quote:
Undrar när första hifibutik av rang måste sägaupp personal eller stänga helt... Det finns ju så bra grejer att köpa direkt från Kina och Hong Kong....

Inte för att det tillhör tråden, men eftersom du tar upp det Pjotre, så kan jag säga min åsikt om privatimport. Jag förstår om det finns folk som vill göra ett fynd och importera,oavsett det gäller import ifrån Kina eller England osv. Istället för att betala överpriser så importerar man, för att i huvudtaget ha råd med produkten. Alla har inte en årslön på 500.000kr och mer, utan oftast betydligt mindre och då förstår jag om man försöker få tag i det man söker billigare. Om du skulle kolla priserna på tex olika högtalarmärken i Sverige så skulle du märka ganska fort att en del märken kostar klart mer här än i andra länder, samtidigt som en del märken ligger på samma priser här hemma som i andra länder. Varför är det så svara på det.
Och ja, jag vill ha kvar våra Hifi-butiker, men jag tycker att det är en "del" återförsäljare som är de stora bovarna, verkar klart som att de bestämmer vilka priser som butikerna skall ha och inte butiken själva.
Sen är det ju ingen hemlighet att konkurensen är dålig i Sverige på många områden, gäller ju bara inte Hifi.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/07 :  06:12:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Liite skillnad på möjligheten att ladda ner musik helt gratis och att privatimportera elektronik med allt vad det innebär.

Men visst med tanke på den stenen som rullats igång så vet man ju aldrig. Jag tror dock att dom som kan hålla vettiga priser (inte typ 6500Kr ex för en Arcam som vilken kinesspelare som helst är bättre än)
bra service och bemötande samt ett vettigt sortiment kommer att klara sig bra.

Däremot butiker med personal som besservisser-mästrar, skäller på konkurrenter, säljer halvfabrikat som åker in och ut på service mm, dom kommer att försvinna. Jag sörjer inte i så fall.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/07 :  07:27:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Skall vi hålla oss till skivor?

quote:
Min poäng är att butikerna i centrum verkar gå bra...


Den info jag har är att butikerna i centrum har det lika svårt. Så, det är inte bara Skivhugget som dras med problemen.

I artikeln i Göteborgsposten står det att Skivhuggets internetförsäljning är en vinstmaskin så det är nog snarare butikerna(DVD butiken får nog räknas in här också...) som har för stora omkostnader. Enl. artikeln så hävdas det att varannan kund klientelet i butikerna minskat till hälften på en femårsperiod.

Det som förvånar mig lite är hur många som sägs upp, 16 st.
De har iofs långa öppettider så det kanske är därför det blir så många.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/05/07 :  07:47:14  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag kan inte se att artikeln säger att det är 16 heltidstjänster som sägs upp utan just 16 personer. Kan vara ganska stor skillnad om man har ett gäng ungdomar där som jobbar extra, folk som jobbar lite men sent på dygnet etc.

/Hans
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/07 :  07:47:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Det som förvånar mig lite är hur många som sägs upp, 16 st.


Jo, men jag har iofs alltid tyckt dom varit ganska många (förvånansvärt många) som jobbar vid kassan där... Sällan långa väntetider...

Edited by - Pjotre on 2004/05/07 08:16:39
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:52:50  Show Profile Send dumbo a Private Message
Kanske inte helt förvånande, även om det alltid är tråkigt med sånthär.

För egen del handlar jag mest lågpris eller midprisskivor och där är skivhugget över 40% dyrare än tex CDON. CDON har enhetlig frakt oavsett vad eller hur mycket man beställer och fraktfritt över 600kr. (Fast 10kr i frakt om man betalar med kort som skivhugget har får väl sägas rätt bra iofs.) Man får dock, i mitt fall, mer musik för pengarna hos CDON. Köper jag 3 skivor för jag den fjärde "gratis" på CDON.
Jag har inte tillräckligt udda smak för att bli storkund hos skivhugget, men visst händer det nån gång ibland att jag köper nån skiva där.

Jag tror att detta är den stora orsaken till att butiker får lägga ner eller dra ner på personal.
Min bekantskapskrets är givetvis inget bra statisktiskt underlag, men där köps det inte mindre skivor numera utan snarare mer. Men nästan allt handlas från nätbutiker. Smidigare att få sakerna direkt hem med posten och billigare priser utan någon "riktig" butik.

Jag hoppas att skivhugget satsar mer på e-handeln och lyckas etablera sig bättre där (ginza och cdon är ju nästan ensamma i landet). En frisering av priserna skulle inte vara så dumt heller, då skulle jag handla mer där.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:33:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
PAC: Det är möjligt att butikerna i centrum inte heller gör några lysande affärer, min poäng var att de satsat ganska hårt med om/tillbyggnader under de senaste åren (jag såg attytterligare en butik är under ombyggnad i Nordstan nu).
Min hypotes var därför att Skivhugget tappat mer än "normalt" pga de tappat kunder till butikerna i centrum, på en krympande marknad så blir det naturligtvis väldigt kännbart.

Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:40:52  Show Profile Send patst577 a Private Message
Jag håller med att det är tråkigt...

Jag ställer mig till den skaran som tror att det beror mest på internethandeln. Självklart är det ganska många skivor som laddas ner och bränns men min erfarenhet är att det köps lika många som förut!

Boven i dramat är fretagen som skickar hem skivorna.. vi är för lata och snåla helt enkelt!

/Patrik
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/05/07 :  14:06:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Personligen så tror jag även att vi längre fram kommer att få se en del hifibutiker också säga upp personal eller skära ner lite på sin verksamhet. Man ser det extrema priskriget som en del butiker har med tex projektorer och vet att det är extremt små marginaler. Nu är det ju en skivaffär i det här fallet men samma sak där som jag också vet folk som går runt och lyssnar i butiker och sen beställer på nätet etc. Det är självklart inte allt fel och klart man ska handla på nätet också om man vill det men tror att man kommer att sörja det ännu mer när sin favoritbutik inte längre finns oavsett hur billigt det än är hos andra.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/07 :  15:43:18  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det lägger inte ner utan säger upp folk...............................

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/07 :  17:58:03  Show Profile Send Nitram a Private Message
Tror hela skivindustrin bolag och handlare måste inse att det är ohållbart med så höga priser. Särskilt med tanke på att kvalite på inspelningarna (massprod.) knappast är hög och kost/tillverkad skiva är så låg...

Tror dom skulle vinna massor på att lägga priset på max en hundring... ett bra exempel är sms... som är svindyrt här och "tokbilligt" i danmark, ändå tjänar telebolagen i danmark mer än i sverige...

Finns inte en chans att jag betalar nästan 200:- när man kan köpa samma skiva på tex. cd-wow för strax öve hundringen...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/07 :  18:26:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tror hela skivindustrin bolag och handlare måste inse att det är ohållbart med så höga priser

Ja bolagen, det är där som problemet ligger.Man får hoppas att de inser fakta för eller senare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/07 :  18:30:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det är självklart inte allt fel och klart man ska handla på nätet också om man vill det men tror att man kommer att sörja det ännu mer när sin favoritbutik inte längre finns oavsett hur billigt det än är hos andra.


Kloka ord Tober. "Man vet vad man har, men inte vad man får" och i detta fallet handlar det om att lokalbutikerna drar ner på butiksversamheten och flyttar ut på nätet.

Det där med "costumer power" är något som man skall inse att man har OCH att man påverkar med de valen man gör.

Jo du Pjotre, kötiderna är kort tom i julhandeln. Som mest har jag räknat till 5 kassor och ca 10 kassörer/kassörskor när jag varit där. Det är service för en jul-jäktad själ det!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/07 :  23:31:22  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Synd, men de säljer inte vinyl så jag har slutat gå dit. Det kanske är mitt fel?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000