HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det bättre pressningar i USA och Japan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sonus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/06 :  13:25:42  Show Profile Send sonus a Private Message
Vad tycker ni om pressningar ?
Många tycker att cd från Japan och USA låter bättre !?

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/06 :  14:18:39  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ja. Dom är oftast bättre.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/05/06 :  15:36:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Bättre ljud = Högre utnivå?
På många amerikanska inspelningar pressar man upp medelvolymen i inspelningen (läs dynamisk kompression). Detta kan ju vid en första lyssning upplevas som bättre (då ljudet är högre) men är i längden tröttande och ljudet upplevs som platt då skillnaderna mellan låga och höga ljud är små. Jag har tyvärr några såna skivor hemma.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/06 :  16:46:36  Show Profile Send nin a Private Message
Idag så är det oftast ingen skilland. Samma mastrade digitalband kopieras och skickas ut i världen. När det gäller audiofil musik som man kanske ommastrar så kan det vara skillnad dock.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:54:49  Show Profile Send Per G a Private Message
Det skiljer ibland, tex Eric Clapton Unplugged i USA utgåva låter bättre. I nästa vecka ska jag över till USA och köpa några cd för jämförelse.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:23:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har ofta märkt att USA pressningar låter bättre, kan nog tänka att man i vissa fall lägger ner mer tid på tillverkningas processen osv.. Men det är nog svårt att säga exakt vad det är, men generellt låter dom bättre.

Men det finns bra pressningar från Europa oxå, kolla bara på Stockhfish,Naim,Linn m.m. visst audiofilbolag men de görs i Europa !!

/M
Go to Top of Page

sonus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:44:14  Show Profile Send sonus a Private Message
Vi väntar på dig och dina recensioner !
Go to Top of Page

sonus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:44:55  Show Profile Send sonus a Private Message
Per G !
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:04:18  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Menas det pressningar eller olika remasters?
Gällande pressningar från samma digitala master så har jag i de fallen jag jämfört olika CD pressningar (frugan bodde i USA en tid och tog hem en del CD's) så är det svårt att säga att det är en skillnad - bättre eller sämre. Ganska försumbar, fast det finns säker en och annan forummedlem som har bättre öron/anläggning än jag. Är det bättre så är ju i alla fall japanernas tillverkningsprocesser ofta bra och pålitliga. Anser dock att skillnaden på olika vinylpressningar är större då det är mycket mer som kan "gå fel" när man gör en vinylskiva.

Ang remastering så är det lite av ett minfält tycker jag. Ibland bättre och ibland bara sämre egentligen. Det känns som man hottar upp det hela med högre ljud, mer diskant och mer bas. Ibland ändrar man klangbalansen mellan instrumenten. Jag gillar ju jazz - och Verves remasters är genomgående för ljusa. Ella & Louis är ett skräckexempel. CTI's senare återutgivningar har nästan ingen bas alls. Exempel Deodatos utmärkta andra Album på CTI "2". Låter som en skokartong samt vissa av Stanley Turrentine exvis Don't Mess With Mr T". Tråkigt på ett outstanding album. Ok, dra vi fram gamla vinylen så är det ju inte massor av bas, men ändå mer balanserat ;-)
Ibland blir det GULD dock som för Deodatos Prelude i Digipack släppt 1997. Den har allt du kan önska dig i forma av transparens, värme och tydlighet jämfört med gamla Utgåvor!
/Shaft
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:33:35  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Ibland kan USA pressningen sakna det välbekanta "kopierings skyddet".
Något ryckte gör gällande att Amerikanerna faktiskt var senare att kopieringskydda i stor skala på hemma-marknaden, av något juridiskt skäl.
Någon forum medlem som vet bättre kan ju dementera eller bekräfta detta.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000