HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vanlig cd vs mp3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alven
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:06:56  Show Profile Send alven a Private Message
Nåväl, den rubriken lät väl lite väl enkel. Mp3 är ju sämre än vanligt cd-ljud pga högre komprimering (och olika komprimeringsnivåer på mp3 skiljer sig ju märkbart åt). Om man tar en cd-skiva [1], gör en mp3-fil [2] och sedan gör en ny cd [3] utifrån denna så borde ju resultatet bli att [2] och [3] har sämre kvalitet än [1].

Men....

Fråga 1: Hur är kvaliteten på [2] kontra [3]? [3] kan ju inte vara bättre, men är den särskilt mycket sämre?

Fråga 2: Hur är det med cd/dvd-spelarens avkodning av mp3? Sker det med samma dacar som "vanlig" cd eller är används andra? Om det är som i det senare fallet kan man ju tänka sig att [3] faktiskt, i slutänden vid uppspelning, blir bättre än [2] på grund av bättre omkodning...

(Var det nån som förstod detta??)

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:28:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
*Om du har en bra brännare så skiljer sig inte [2] från [3]

*Avkodningen sker inte i DACarna, en DAC omvandalar en digital signal till en analog men den kan inte avkoda ett komprimerat format som mp3 direkt. Det sitter andra kretsar i spelarna som gör det. När informationen väl är avkodad så är det de vanliga DACarna som omvandlar dert till en analog signal.
Hur bra det blir kommer naturligtvis variera från spelare till spelare.

DACarna som sitter i DVD-spelaren är ofta bättre än de som sitter på ljudkortet i datorn, så lite kan man nog vinna på att bränna ut mp3.
En variant som jag själv använder är att dra en digital kabel från datorns ljudkort till recievern som får sköta omvändlingen (avkodningen av mp3 sker i datorn men D/A-omvandlinger sker i recivern), det kan bli rätt bra om mp3-filen är av ok kvalité.

edit: Glömde skriva "Välkommen till forumet"

Edited by - f95toli on 2004/05/07 09:28:37
Go to Top of Page

alven
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:35:48  Show Profile Send alven a Private Message
Tack för välkomnandet :-)

Då får jag ta fram slagborren alltså -- ett par betonngväggar mellan anläggningen och datorn... Tack för svaret, det förklarade en del.

Nu ska jag bara köpa prylar så att jag märker nån skillnad också :-)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:47:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
skulle kanske inte oroa mig för mycket om mp3 har bps över 224...många vanliga CD-skivor är totalt sönderkomprimerade och har redan pissljud...vågar säga att en OK mp3:ad CD som är shysst inspelad låter bättre än en kass CD...
huvudsaken verkar vara att musiken låter bra i bilköerna eller boomboxen...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/05/07 11:50:21
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:43:16  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Glöm ej att mp3 är förstörande komprimering att omvandla mp3>waw>cd cd skiva återskapar inte den saknade information (det funkar altså inte som zip).
Det är inte alla som vet detta, så om du lånar en "CD" skiva av någon icke hifi intresserad kompis så kan du få avnjuta det härliga kaskad kodnings fenomenet om rippar den.
Jag känner människor som kör mp3 till wav och sedan till minidisc urk!
Det lär finnas program som gör format omvandlingarna så snyggt som det är möjligt, men jag har inte provat stjälv, jag gör vanligen mp3 för mobilt bruk av mina egna skivor.

Mvh

Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:59:12  Show Profile Send edison a Private Message
Zombie:
"Komprimering" a la MP3 är inte samma sak, eller ens i närheten, som när CD-skivor ges låg dynamik pga NIVÅ-komprimering.Alltså när starka ljud dämpats och svaga höjts för "bättre spelbarhet" i bullrig miljö typ bilstereo eller på klena musikanläggningar (eller för att folk vill ha låg dynamik...)

MP3-"komprimering" är egentligen data-REDUCERING, alltså inte komprimering utan borttagning av data så man får plats med musiken på mindre "yta" dvs bäraren av datan kan ta med sej mer trots litet utrymme som det ju ofta handlar om med minneschip mm.

Komprimering av nivåer och reducering av datamängden gör båda sitt för att försämra musikåtergivningen, men på olika sätt och olika illa beroende på var och hur dessa används.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000