HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Använda HEMTar för dc-förstärkning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/04 :  14:30:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Först ska jag be om ursäkt, även om det är DIY så är det egentligen inte kopplat till HIFI denna gång.
Dock slog det mig att någon kanske testat detta i något DIY hifi-förstärkare (i jakten på välljud provar ju folk alla möjliga lösningar) så detta är en chansning

Min fråga är helt enkelt om någon har någon information om att använda HEMTar för dc-förstärkning (upp till ca 1 kHz i mitt fall)? Jag har hittat mycket lite om detta ämne och databladen hjälper ju inte mycket eftersom dessa transistorer främst är tänkt för höga frekvenser

Om någon undrar så är det ett jobb-relaterat projekt, jag vill förstärkae en signal ca 100-1000 ggr och kiseltransistorer fungerar inte pga temperaturen.
En HEMT verkar vara det naturliga valet och det kostar ju inte så mycket att prova. Specifikt funderar jag på en
ATF-35143 (datablad http://www.farnell.com/datasheets/16453.pdf) som jag tror skulle fungera.

All hjälp uppskattas.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/04 :  15:00:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vilken temperatur pratar du om?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/04 :  15:25:33  Show Profile Send Wizard a Private Message
Är transistorn stabil vid den frekvensen? Om det är en mikrovågs-HEMT du pratar om kan man få problem med stabilitet vid lägre frekvens.


Wizard
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/04 :  15:39:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Per-Anders: <100 K, dvs under carrier freeze-out för Si.

Wizard: Det hade jag inte ens tänkt på, tack för påpekandet.
Jag har sett konstruktioner där HEMTar använts (två för att vara exakt), i den ena använde de den modell jag länkade till men det var vid realtivt hög frekvens (1 MHz), i den andra satte de inte ut modellen men det var i alla fall dc.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/04 :  19:26:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kan du inte ta en GaAs fet (galliumarsenid)? Är dock inte säker på om de tål kyla men jag har för mig det.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/04 20:58:59
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:09:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
GaAs FET är ett alternativ, det verkar dock finnas nackdelar med dessa också, bl.a. så är effektutvecklingen relativt hög (några mW) vilket inte är bra om man vill hålla något kallt.

Ett problem är dock att hittar sådana FETar, jag vet att de används men frågan är var man hittar dem? Det fanns en modell vars beteckning jag har uppskriven någonstans som nog hade fungerat (jag hittade en gammal artikel där den användes) med den tillverkas inte längre.

Naturligtvis finns det speciallgrejer och kompletta system som fungerar för sånt här men de brukar kosta väldigt mycket pengar.

Tanken är mest att prova om man kan göra något billigt själv som fungerar och kanske lära sig något på vägen, om det faktiskt blir användbart så är det mest en bonus. Så det är lite DIY stuk på det hela.
Eftersom komponenterna kostar så lite pengar är nog kanske det bästa att helt enkelt köpa några transitorer och prova sig fram.


Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:03:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har inga ytterligare tips mer än att du kan slänga ut frågan på www.diyaudio.com där finns ett halvdussin tunga farbröder, bland annat han som gjorde AD797. Testa där och förklara att det är jobbet och vad du ska ha det till annars finns risken att drevet går. Chansen är dock stor att det dyker upp något intressant.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:37:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag kommer nog ev. prova diyaudio.com också.

Som jag skrev ovan är det här är ett så "underligt" problem att det knappast är något man hittar i vanliga böcker eller för den delen kan fråga någon som har en "normal" utbildning eftersom de bara kommer rekommendera att man köper en färdig lösning.
Min tanke är att någon nyfiken DIYare kanske redan provat.



Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:25:18  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Är det inte så att HEMTar såsom GaAs fetar har mycket hög 1/f hörnfrekvens och därför ger mycket brus vid låga frekvenser? Jag har aldrig byggt en LF förstärkare med HEMT eller GaAs fet för LF men problemet uppstår vid aktiva blandare också, det har jag labbat mycket med, många GaAs FET är mer eller mindre omöjliga att använda även vid så höga frekvenser som ca 40MHz även om det varierar mycket mellan olika FETar

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/05/05 01:27:11
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:49:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det stämmer. Dock är allt relativt i det här fallet.
I en av de två artiklar som jag hittade så hade de byggt en enkel förstärkare av 3 st ATF-35143 (länk till datablad ovan), enligt deras mätnignar hade den sitt "knä" där bruset började gå upp vid ca 300 kHz och ökade sedan brant ned till dc.
Å andra sidan gick bruset upp från en väldigt låg nivå så även vid dc var det rätt ok.




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000