HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Extra Magnet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/05/01 :  22:31:40  Show Profile Send SW a Private Message
Hur skall en magnet vändas om man vill sätta en extra magnet på ett högtalarelement. Skall den vändas så att den attraherar eller repellera mot den befintliga magneten. Har för mig att de skall repellera för att få högre verkningsgrad.

Stefan

S

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/05/01 :  23:05:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Går det att lägga till mer magnet styrka utan att det påverkar de andra parametrarna åt det negativa hållet?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:51:52  Show Profile Send esl a Private Message
När extramagneten är nån decimeter bakom högtalarmagneten skall den reppellera men när magneten kommer närmare bakre polstycket kommer magneten istället attraheras eftersom fältlinjerna vill gå igenom polstyckeplåten.
Som nämnts i en annan tråd så vinner du ca 4-5% i lägre Qts.
En aanings högre verkningsgrad kan skönjas. Dessa ändringar ligger ofta i toleransmarginalerna för elementen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:57:26  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
läste nånstans att elementet inte kommer att gå lika djupt om man sägger dit en extra magnet. jag kan tänka mig att det stämmer

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/03 :  00:05:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Det går inte bara att lägga på en extra magnet.
Man måste plocka bort den magnetsika stålledaren som sitter på magneten. Lägg på extramagneten på så sätt att den dras mot den befintliga. Centrumpolen som sitter fast på stålledaren måste bytas ut mot en som är lika mycket längre som den nya magneten är tjock. Centrera den nya centrumpolen med stålledaren.
Tyvärr måste troligtvis membranet först avlägsnas för att en riktig centrering kan göras.
Det som förbättras är Bl-faktorn. Med en ytterligare identisk magnet ökar Bl-faktorn olika mycket beroende på utgångspunkten. Om elementet från början hade 1,0 Tesla i flöde kommer ökningen att bli till 1,2 - 1,4 Tesla. När man närmar sig 1,5 Tesla ökar tyvärr inte flödet mycket mer. Har ditt element redan 1,5 Tesla kommer ökningen att bli bara strax över 1,5 Tesla. Om du lägger dit en Neodym-magnet blir ökningen lite mer från 1,0 till 1,5. Över 1,8 Tesla bir det inte mycket ökning ens med Neodym. Bl räknas ut genom att multiplicera flödet i Tesla med trådens längd (m) i spalten. Obs att det bara är den trådlängd som hela tiden ligger i magnetfältet som skall räknas.
Om man lägger en magnet rakt utanpå den befintliga på så sätt att den dras mot den utan att först avlägsna stålpolen kan det bli sämre än innan. Om magneterna placeras pol mot pol kommer elementet troligtvis att bli obrukbart.

Ett bra tips:
Lägg pengarna på något annat!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:30:08  Show Profile Send Peter S a Private Message
Linnear: Med "obrukbart" mener du då förstört eller bara obrukbart sålänga den extra magneten är kvar?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:35:24  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det övre teoretiska värdet för flöde som något stålmaterial kan innefatta ligger på 2,0 T, därefter klarar inte materialet innefatta fältlinjerna.

Men som sagt man är bara intresserad av vilket flöde man får i magnetgapet och att det är homogent.

Wizard
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/05/03 :  13:11:18  Show Profile Send SW a Private Message
Gjorde en liten mätning på verkningsgraden med en extra magnet igår kväll. I det läge när magneten repellerade någon decimeter ifrån elementets magnet men började att svagt attrahera när den kom närmare, då ökande verkningsgraden på elementet med knappt en db vid 1000hz.
När magneten attraherade hela vägen, minskade verkningsgraden med ungefär lika mycket.

S
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/04 :  00:05:30  Show Profile Send linnar a Private Message
Peter S:
Obrukbar så länge magneten finns på plats med motpoler mot varandra. Tas magneten bort fungerar det igen. Detta gäller dock inte om elementet har en Alnico-magnet. Då förstörs magneten. Jepp, så är det. Alnico är otroligt känslig för andra magnetfält. Så lägg inte till någon magnet på JBL-element, flera av dom använder Alnico.

De flesta tillverkare är noga med att optimera elementen. Om man lägger till magnetmassa utanpå bakre stålledaren kommer optimeringen aning ur balans med resultat att frekvenskurvan förändras, oftast till sämre värde, med någon db. Har själv testat detta med en riktig ljudlyssnarfreak och han kunde höra en försämring. Jag hörde ingen skillnad alls.

De mätningar som någon gjort och presenterat i denna tråd stämmer med mina mätningar.

Fullt riktigt som någon påpekar är det nästa omöjligt att uppnå högre än 2,0 Tesla. TP's diamntdiskant har ex-vis 1,85 om jag inte mins fel, Focal's diskant har 1,75. Då har dom gjort allt som går för att få höga Teslavärden.
Om man lägger till magnetmassa mer och mer med mätningar av fältstyrkan upptäcker man att styrkan ökar tills man uppnått 1,5 - 2,0 vid fortsatt ökning av magnetmassa börjar fältstyrkan minska igen.

Det finns dock en genväg:
Använd Alnico. Alnico magnetens fältstyrka ökar med magnetens längd. Har man tur kan man nå över 2,0 Tesla. Det är därför riktigt dyra element använder väl inkappslade Alnico-magneter i stället för Neodyn.
Neodyn har den olägenheten att dra till sig sitt eget magnetfält vilket gör den direkt olämplig till vissa typer av bandelement.
Flera som byggt bandelement med Neodyn har bandet efter ett tag gått av på längden. Magnetfältet är nämligen mycket starkt närmanst kanterna medan det nästan saknas helt i mitten av spalten. Alu-membranet har med andra ord vickats fram och tillbaka i längsled tills utmattningen skapar en spricka i längsled.
Sensmoral: Använd Neodym endast i element med spole.

Kom ifrån trådens ursprungliga fråga. Men detta kanske var intressant ändå.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:43:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Linnar

Off topic:
Att neodymiummagneter skulle vara mindre väl lämpade till banddiskanter pga ojämnhet i magnetgapet är inte med sanningen överensstämmande. Det beror i stället på hur magnetgap och övrig magnetkrets utformas, ett bra riktmärke är att det skall vara lika djupt som det är brett. Däremot så har du rätt i att det pga av sin styrka vill sträva mot sin egen motsatta pol, det går dock att lösa.

On topic: (sort of)
Håller däremot med om att lösningen med att sätta magneter på polplattan är en osedvanligt stor kompromiss. Jag skulle inte göra det och definitivt inte på ett alnicoelement då det som du säger är känsligt för förändringar i magnetfältet.

Off topic igen:
Just det materialet är dessutom direkt olämpligt att att använda i magnetsystem som har breda magnetgap (banddiskanter) då det tappar styrka väldigt fort i en sådan uppsättning. Det skall helst sitta i helt slutna kretsar eller näst intill (tajta gap). Det innebär då också att det tappar styrka när man monterar isär (går ibland)ett befintligt element.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/05/04 20:45:41
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:21:21  Show Profile Send linnar a Private Message
Dahlberg
Jag vill först säga att jag hyser stor respekt för ditt banddiskantkunnade. När jag läst dina inlägg här och var har det känts befriande med dina seriösa inlägg.

När det gäller Neodymmagneter i banddiskanter ville jag sätta tummen på den tro som säger "att om en stark magnet är bra måste en ännu starkare vara ännu bättre". Vad jag menar är att det vill till en del knep och trix för att få ett linjärt flöde i spalten med Neodym av samma mängd som annan typ av magnet. Däremot kan man få en lättare konstruktion om Neodym bara skall ersätta annan typ av magnet utan at magnetfältet skall öka.
Det är alltså inte så enkelt som att bara byta ut befintlig magnetmassa mot samma mängd Neodym.

Vad det gäller banddiskanter, som klarar starka magnetfält med linjärt flöde, har jag en lösning jag jobbat med en tid som fungerar bra. Den är dock inte klar för "visning" ännu. Men det kommer...

Jag har sett en lösning som du är "pappa" till, jag har nämnt det tidigare på detta forum. När jag såg din teckningen började jag genast med simuleringar och såg att den fungerar riktigt bra.
Klurigt med dubbla rader magneter. Den metoden har jag inte sett förut. Min lösning går ut på att leda magnetfältet i olika vinklar fram till spalten.

Vill samtidigt dra ett strå till stacken:
Vill man ha en riktigt bra diskant som kan tävla och, om man är duktig, slå de flesta (alla?)förekommande talspolediskanter, bygg en banddiskant. Men bygg den på rätt sätt.
En riktigt bra konstruktion kan gå på under 2000kr. Jag vill bestämt hävda att en viss diamantdiskant inte är bättre än en lyckad banddiskant för under 2000kr. Nämnda diamantdiskant kostar runt 30.000 kr om jag inte mins fel.

Jag verkar kanske tvärsäker ibland. Det är inte min avsikt, jag vill tvärtom, vara ödmjuk inför andras åsikter och kunnande. Det är så man kan lära mer.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000