HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Min debut under detta forum.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/06 :  18:27:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag ska göra ett försök att bygga egna högtalarstativ! Efter att ha letat länge och inte hittat ngt jag gillat som varit prisvärt och i rätt höjd ska det nu byggas själv. Stativet kommer att bestå av topp- och bottenplattor i MDF och pelare av papprör som används vid betonggjutning. Röret kommer fyllas med sand och hela stativet ska svartmålas. En fördel med att bygga själv är att man får exakt den höjd på stativet som man vill ha. Jag hoppas detta ska fungera bra.

Edited by - Snutten on 2004/04/06 18:27:43

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  19:39:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Välkommen till DIY. Det blir till ett gift efter ett tag - bara så du vet!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:40:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tackar! Ja, kanske man får blodad tand .
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/04/07 :  09:09:39  Show Profile Send classe a Private Message
nä snarare blodigare tänder ju längre man håller på
fortsätt med snickrande det är kul ska du se

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  11:36:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Blodiga händer har man haft ibland...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/04/07 :  13:47:22  Show Profile Send classe a Private Message
aj aj aj bernt inte slå på tummen bara på spiken

18 ska de va.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:58:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bygget går framåt; plattorna klara och pelarna limmade på bottenplattorna. Spackel- och sliparbete härnäst, sedan målning och sandfyllning. Sist ska toppen limmas på plats. Stativet blir drygt 70 cm högt när det är klart. Och inga små klena toppar här inte, de blir ju "skräddarsydda" för högtalarna!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:35:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Stativen är nu grundmålade och slipade, nästa steg blir att måla svart och hitta sand att fylla med. Ser lovande ut!

Edited by - Snutten on 2004/04/10 12:36:02
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:46:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul! Jag vet att en del använder blästersand, den är garanterat torr.
Det kommer väl bilder?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/10 :  17:55:06  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Man får inte va med på den här delen av forumet om man inte tar bilder, det vet du väl!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/11 :  01:35:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe, jo bilder kommer säkert på hela anläggningen med stativ när det är klart och jag skaffat digitalkamera. Har i kväll svartmålat större delen av stativet efter visst strul men det börjar likna ett stativ nu. Såg mest ut som pedistaler för blommor med den vita grundfärgen .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:34:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Idag har jag köpt blästersand på Biltema och målat vidare. Är snart i mål! En till målning behövs och efter det ska det fyllas med sand och toppen ska limmas på plats. Beräknar vara färdig om ett par dagar.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/15 :  17:55:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Stativen är klara! Ska testa lite med olika fötter osv och sedan ta en sista målning som avslutning. Den sand som gick i väger inte riktigt så mycket som jag hoppats på (ca 10 kg sand gick i varje stativ) men jag tror det räcker ganska bra. De verkar stabila. I kväll ska jag ställa upp det hela och lyssna. Ev ska jag skaffa spikes att ha nedtill på stativen.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:22:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Förstår att det inte är så spännande då denna tråd saknar bilder, men jag har nu testat stativet och hur låter det då?
Första saken jag märkte var att det saknades bas jämfört med vad jag är van vid, men ju mer jag lyssnade insåg jag att det faktiskt lät bättre än tidigare, den lite för tjocka basen lät mycket renare och neutralare nu. Vidare tycket jag att det lät lite lugnare och mer avslappnat än jag är van vid, tempot verkar vara långsamare i musiken. En annan skillnad är att jag tidigare hade ett lite hårt och jobbigt ljud men det låter mjukare och en aning mer detaljerat överlag med detta hembygge. Diskanten låter oxå en aning luftigare men jag vet inte om det mest beror på höjden på stativet eller ngt annat. För enkelhetens skull har jag satt häftmassa mellan stativ och golv samt även mellan högtalare och stativ. Det fungerar ljudmässigt mycket bra, men lite opraktiskt med häftmassa på golvet. Om jag jämför det mina hembyggda stativ med de fabrikstillverkade jag lånade hem för test (kostar 4900kr!) så låter det absolut inte sämre nu. Jag är faktiskt lite förvånad att det låter så bra som det gör! Kostat mig ca 500 kr att bygga men jag funderar på att sätta spikes nedtill vilket ju ökar priset. Jag kan helt klart rekommendera detta stativ, enkelt att bygga, billigt och bra!

Edited by - Snutten on 2004/04/15 22:23:16
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:34:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det är bilder vi vill ha!!



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:45:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det låter som du lyckats bra med dina stativ. Kul!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:06:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack Bernt! Ja, första kvällen gick bra minst sagt, har lyssnat på många skivor och blev ivrig med att hinna så många som möjligt, ett gott tecken! En lite tabbe jag gjort med stativen är dock att bottenplattan kunde vara lite större rent estetiskt (jag gjorde bottenplattan lite större än högtalarens bottenyta när jag valde mått, men de har en dubbel-baffel som sticker ut fram så att säga, så jag borde tänkt på det). Men annars ser det riktigt snyggt ut ihop! Ledsen att inga bilder finns ännu, men jag ska lägga upp bilder på hela anläggningen när jag skaffat en bra digitalkamera!

Edited by - Snutten on 2004/04/15 23:26:41
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:30:06  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ytbehandligen har dragit ut på tiden men det kommer att bli bra. Vad "bör" man ha mellan stativ och golv? Funderar på att testa med Superspikes ( de där med som är självhäftande). Förslag? Tyckte när jag testade med häftmassa att ett lite mer skarpskuret ljud är önskvärt, även om det lät riktigt bra.

Edited by - Snutten on 2004/04/26 23:30:37
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:44:31  Show Profile Send esl a Private Message
Du vill ju att lådan skall vara stilla, då ökar du massan genom stativet som det är sand i. Se till att låda och stativ "hänger ihop" bra, tunn häftmassa är lysande.

Vibrationerna som du nu trots allt har en aning kvar av får en väldigt låg resonansfrekvens om du ställer hela systemet på ett mjukt underlag. Om materialet dessutom har hög inre dämpning så är det ännu bättre. Har du inte pengar till SD fötter så gör något liknande själv. Tre stycken fötter är bra.
Suddgummin, squash bollar, häftmassa i en liten plastpåse eller ballong eller kondom..
Härde av MatsT att man ställde skivspelare på kondomer med sirap i... Måste vara GRYMT effektivt. Lite svårt att motivera för vänner kanske... Men du komer att upptäcka vilka som är dina RIKTIGA vänner

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:06:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Läste en artikel i Stereophile, där rekommenderade man häftmassa mellan högt. och stativ, samt spikes mellan stativ och golv. Jaja, jag får väl helt enkelt testa lite aöternativ. Kul att man kan finjustera ljudet på detta sätt .
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:16:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kondomer med sirap!! Jag säger då det... Funkar nog iofs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:32:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok idag är stativen äntligen helt färdiga! Eftersom jag är ovan vid att bygga själv blev min målning av dom inte speciellt välplanerad, jag började med att använda pensel men det fungerade inget vidare. så jag använde de lagren som grund för resten och fick slipa ned och måla om igen, denna gång med roller. Det fungerade bättre tycker jag. Tyvärr har jag inget torkrum vilket ju gör att det är svårare att få den perfekta ytan, men jag är ganska nöjd nu efter mycket om och men. Återstår att sätta ngn typ av fötter under stativen, men jag ska tills vidare använda små runda plastfötter som normalt används som skydd för möbler. Hoppas kumma lägga upp bilder snart .
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/03 :  07:43:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Skulle ju haft byggbilder det är det är ju dom som är kul att se =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:58:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Efter att ha lyssnat nu 2 kvällar kan jag ganska säkert säga att dessa stativ är de bästa jag provat hittills. Och det jämfört med "köpestativ" som kostar från ca 2500 till 5000 kr paret. Tycker att många av de köpestativ jag testat överbetonat basen samt låtit lite stressat och detaljfattigt och en aning hårt. Kul oxå att man kan justera ljudet genom att ändra fötterna. Just nu används häftmassa mellan högtalare å stativ samt små runda "möbelskydd" av plast under stativen och det fungerar riktigt bra. Ev ska jag framöver låna superspikes å testa om det blir bättre men det känns inte som att behovet är så stort. Mina högtalare har aldrig låtit bättre .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000