HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-varianter, går det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:20:55  Show Profile Send mapem a Private Message
HFLS verkar vara en utmärkt högtalare. Men vad skulle hända om man utformar lådan lite annorlunda? T ex gör baffeln lite smalare, men ändå med samma volym? Jag inbillar mig att så smal baffel som möjligt förbättrar spridningen i sidled.

Nästa fråga: Är det möjligt att öka lådans volym med samma element och filter? En HFLS-golvare, utformad som ett smalt torn, typ Totem Forrest, kunde väl vara en trevlig variant. Att man måste ha ett annat basreflexrör begriper jag, men hur är det med filtret?

Anledningen till frågan är att man på Tony Gee´s hemsida kan läsa att på någon av hans stativare, DD8 tror jag, kan man öka volymen till det dubbla om man vill med samma element och filter. Det kanske skulle gå med HFLS också?

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:27:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Allt går att ändra men då blir det nytt filter. Läs någon av tidigare trådar med exakt samma fråga.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/04 :  18:58:53  Show Profile Send mapem a Private Message
Nja, exakt samma fråga har nog ingen annan ställt, jag har verkligen försökt läsa alla HFLS-trådar. Anledningen till frågan var just att enligt vissa konstruktörer tycks det gå bra att ändra volymen på lådan men behålla filtret som det är, åtminstonde på deras konstruktioner (Tony Gees DD8, Lynn Olsons Ariel/ME2, Seas Thor/Odin). Då tänkte jag, glad okunnig amatör, som inte har skruvat ihop nån högtalare sen 1969-70 så där, att det kanske är likadant med HFLS. Men jag kanske tänker fel.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/04 :  19:28:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Det finns ju nått i mig som säger att man inte skall gå ifrån grundkonstruktionen. Att t.ex. dubbla volymen känns mycket avigt medan en justering av volymen åt minstonde kan vara intressant att testa.

Men å andra sidan så är ju detta en självbygghögtalare! Element + filter kostar inte hela världen (om man jämför innom hifi) och en låda skulle man kunna slänga ihop i ren MDF för ett fåtal hundringar i materialkostnad (så länge man håller sig ifrån att ytbehandla lådorna).

Jag hade innerst inne hoppats på att nån eller några skulle göra lite tester med olika filter eller iaf justera nivå'n på diskanten t.ex. Det är ju DIY för bövelen!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:02:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du kan ge dig på att nivån på diskanten KOMMER att testas NÄR jag blir klar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/05 :  07:37:45  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag förstår dej epkpeng, du är ju en av konstruktörerna, och HFLS-1 ser verkligen jättefin ut. Men jag tror ändå jag vill ha en smal högtalare som inte behöver stativ.

Det enda jag hittat på nätet som motsvarar vad jag vill åt och som åtminstone är estetiskt tilltalande, "Clarro" (Totem Arro-klon), men ett 4,5" peerless-element som ingår verkar inte finnas längre (850102) och Arro är inte Totems bästa högtalare.

Så jag kanske testar att använda HFLS-1 element och filter i en liknande låda. Den skulle då få några liter större volym och stämmas av ganska lågt, jag vill inte ha nån svullen bas. Låter det inte bra får jag väl minska volymen till original, eller mickla med filtret. Men jag får lita till örona, har inga kunskaper eller utrustning för mätningar. Funderar på att bygga i stavlimmad bok, har sånt liggande efter ett köksprojekt. Betsa med mahognybets, som jag har till båten, och lacka med båtlack.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/05 :  09:50:57  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bygg HFLS-1 med den baffelbredd som är (den är faktiskt rätt smal) och förläng lådan från lagom höjd ända ner till golvet så har du inget stativ. Låt volym och avstämning för HFLS-1 förbli som den är i sin egen låda i överdelen. Nederdelen sparar du till basstödet som säkert snart är utvecklat och borde rymmas i den låda som du har under eller så bygger du något eget där. Kanske en sidmonterad XLS 10" med slav på motstående sida och en inbyggnadsförstärkare på baksidan av varje högtalare. Då drar du nytta av det utmärkta utvecklingsarbete som epkpeng m.fl. gjort och har all möjlighet att integrera in djupbasen utan större problem.

Edited by - UrSv on 2004/05/05 09:51:59
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/05/05 :  10:02:43  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag håller med UrSv, speciellt om du inte har möjlighet att mäta dina tweaks.

Då du funderar på att ändra både dimensioner, filter och material, kommer du inte vara speciellt nära orginalkonstruktionen, som faktiskt är riktigt bra. Och det är mycket lättare att bygga en högtalare man är missnöjd med, än en som håller i längden.

Jag var lite skeptisk till högtalaren till en början, men efter att ha byggt ett par, så kan jag bara säga en sak: "Varför i hela fridens namn sålde jag dem till Kalle?" Jag ångrar mig djupt. Får bygga ett par till...

Lycka till!

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/05/05 :  10:04:54  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Å andra sidan, skulle det kanske vara roligt att göra en tweaknings-serie med HFLS1 som bas, likt Nelson Pass' ZEN variations (se http://www.passdiy.com), där man går igenom teori i varje avsnitt och gör en tweak i utbildningssyfte. Det skulle vara roligt. Typ en "bygg och mät"-skola, där man lär sig mer och mer om högtalarkonstruktion för varje avsnitt man går igenom.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/05 :  11:56:56  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för initierade synpunkter. Jag får se vad jag hittar på. Det är säkert klokast att hålla sig till en färdig konstruktion, men det är ju kul att experimentera också. Skulle det bli fel är det inte hela världen, elementen kan ju återanvändas i "rätt" låda. Och då har man ju åtminstone lärt sig något. Idén att ha en HFLS-låda som en integrerad del i en större konstruktion, ev också med sidbas, har jag tänkt på själv också. Det skulle kunna bli snyggt. Men inte riktigt vad jag tänkt.

Jag vill passa på att säga att jag tycker det är ett imponerande arbete som så många lagt ner på utvecklingen av HFLS-1, och generöst att bjuda på det för oss okunniga amatörer!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/05 :  13:22:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mapem:
Tack! Det är många som lagt mycket energi och vissa har också lagt rena pengar. Skönt att höra att du uppskattar det!

Vill man kan man ju göra HFLS-1 golvstående och samtidigt har kvar samma volym och samma frontbaffel så långt det är möjligt. Överflödig volym kan man göra en sandlåda av och fylla med sand (såklart) för att tynga ner lådan.

Jag håller med i att man skulle kunna använda HFLS-1 som en bas, eller annorlunda uttryckt - en utgångskonsktruktion!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000