HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ingångsimpedans på RIAA-steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/05/03 :  16:27:00  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har (om någon nu lyckats missa det) hittat mig en skivspelare som kommer att köras med det inbyggda phonosteget i min Revoxförstärkare är det tänkt.

Revoxen har följande specifikation på phonoingången: "For magnetic or dynamic pickup, 100kohm, asymmetrical, sensivity 5mV" med RIAA. Jag tolkar detta som att man helst ska köra en pickup som vill ha 100k Z och inte har högre output än 5mV. Om man då tittar på exempelvis Regas MM pickuper så vill de ha 47kohm impedans. Spelar detta någon roll? högre impedans skadar väl inte?

I annat fall är det väl iofs inte mycket knepigare än att byta motståndet ifråga?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/03 :  16:56:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
47k är standard för MM-pickuper. För MC är det mycket lägre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/03 :  17:09:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
47 kohms är någon slags standard och med R parallellt med ett C så kan man stämma av pickupen. 47 k// 100-400 pF brukar var ett vanligt värde, notera inklusive kabelkapacitans.

Du kan ansluta de felsta pickuper och det finns möjlighet att anpassa pickupbelastningen som du märker.

Jag har variabel ingångskapacitans (kapacitansdiod, 100-600 pF, om jag inte minns fel) på mitt Denon-försteg och det är förvånansvärt liten skillnad på klangen om jag ens kan höra någon!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/05/03 :  17:26:49  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag tänkte nog mest på att anpassa förstärkaren till 47k, genom att byta vad-det-nu-kallas-för motståndet på ingången (det är en rörförstärkare) från 100k till 47k. Om jag tolkar dig rätt peranders så kan jag dock strunta i det och köra med 100k, åtminstone tills vidare? Och schemat på RIAA:n i Bernts tråd hade väl en ingångsimpedans på över 100k t.o.m.?

Får väl ta och köra ett tag med 100k, och sedan byta till 47k och se om något händer.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/03 :  18:08:35  Show Profile Send Uniper a Private Message
Vill du enkelt komma ner till 47k räcker det ju att sätta ett motstånd på ungefär 90kohm mellan signal och jord direkt på ingången. Så slipper du rota i själva förstärkarkretsen. Det kan kanske bli lite väl mycket brum om man kopplar det med krokodilsladd, men det bör vara snabbt gjort att löda dit det.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/03 :  23:05:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tänk på att anpassningen bara påverkar klangen och inget annat. Ofarligt att testa med andra ord.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/03 :  23:35:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Och schemat på RIAA:n i Bernts tråd hade väl en ingångsimpedans på över 100k t.o.m.?

Nej, 47k överallt där det står utsatt. "R1 to suit cartridge" står det på Allen Wright´s schema.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000