HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hemkokt CD-spelare och DAC...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:06:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tänkte bara skriva lite om årets pyssel....

Eftersom jag lyckats fullända min förmåga att starta projekt som jag aldrig kommer avsluta byggde jag för ett tag sedan en DAC av typen NOS TDA1543 för att testa om det där med NOS var nåt att ha. DACen använder Monkeysects loopfilter, shuntregulatorer (TL431) och MIT kondingar på utgången. I/V är helt passiv. DAn körs på 8 V och är ändå sval och fin. En DAC som inte kostar många kronor att bygga...

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:13:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Sedan bilden togs har jag byggt en förregulator som sitter innanför DA-kortet. För att kunna spela så kunde jag inte hejda impulsköpet av ett kontrollkort för CDROM-enheter av normal datortyp. Den är köpt från Rocka-Line (http://www.rockna-line.com/cdrom.htm) och kostade EUR 39 inklusive frakt.



CDROM-enheten är en Asus S520 vilken har digital ut vilket sedan skall kopplas in på DACen. CD-enheten kostade SEK 180.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:18:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag provspelade igår via hörlurutgången och styrning av CDn funkar kalas. Nu skall jag bara hitta en fjärrkontroll med Philips CD-koder programmerat så har jag fjärr också. Lite förvånad över att CDn vibrerade vid spelning i 1X.

Det enda som behövs för att bygga denna spelare är:

* Kontrollkortet
* CDROM-enhet
* Trafo med 9-10 och 12-14 VAC ut
* Display (jag använde Elfas 75-561-78)
* Låda och kontakter enligt tycke och smak

Matning till CDROM-enheten tas från kortet.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:44:25  Show Profile Send ayayay a Private Message
Fräckt projekt!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:56:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har den skivan med Jeanette L!

Jag såg i senaste High Fidelity att nån byggt en egen DAC som körde helt utan oversampling och utan filter! Vanvettigt men kul!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:59:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har såna dacar liggande. Hur låter det egentligen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:13:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
epkpeng:
Visst låter det barockt att köra utan översampling och utan filter men det är ju så trenden är...denna har åtminstone ett första ordningens passivt filter på utgången.

Bernt:
Det verkar finnas en helt kult kring det som hävdar att det är den enda riktiga vägen till att få det att låta riktig musik. Jag själv tycker väl att det låter sådär hittills. Dock tror jag att min I/V inte är riktigt optimal varför jag skall byta motstånd där till ett annat värde så får vi se. Dock kan jag nog påstå att det verkar som om den har potential och med tanke på att TDA1534 kostar 6 kronor styck så är det ju inte mycket att orda om...
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:47:04  Show Profile Send perob a Private Message
Coolt projekt! Jag höll på med ett liknande för ganska många år sedan och då lyfte jag på huven till CDROM-spleare och plockade ut även klockan så spelare och DAC körde synkade. Projektet avstannade så jag vet inte de ljudmässiga aspekterna av detta...
mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/04/15 :  14:08:27  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Fan, UrSv, du har för mycket tid över, nu när jag flyttat. Det där får vi göra något åt. Eller, så kommer jag också att köpa på mig för mycket prylar...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:10:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad får du för signal ut från cdn?
kan man tjocka in den i en vanlig dac direkt?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:19:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
I princip. I de flesta fall *fungerar* det och ljud kommer ut men det är knappast optimalt så:

DACen tar i orginal S/PDIF standard vilket väl är ca 0.5 Vpp. Ut från CDn sitter ju som standard idag TTL S/PDIF vilket är 5 V. Receivern CS8412 (och CS8414 också tror jag om man använder det) är dock anpassad för +/- 12 V in så vad man gör är att ta bort termineringen i DACen på 75 Ohm (vilket dragit en MASSA ström från digitalen ut från CDn) samt kopplar bort avkopplingskonding till jord och ersätter med brygga och motstånd. Enkelt ocg skal fungera alldeles utmärkt.

Jag kommer nog dessutom att använda trafo på ingången för att få bort lite bös från drivverket..
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:22:02  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Audio note ær rør dacar utan oversampling och filter.
Har hørt dac 3.1 hos www.audioconsult.dk : men dyrt som pokker.
http://positive-feedback.com/Issue3/cdrom.htm ær samma typ av projekt som ovan.
Intressant
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:24:58  Show Profile Send radelius a Private Message
Var får man tag i TDA1543?
Jag har testat att ta digitalsignalen från en cd-rom till DAC:en och det funkar bra men, sämre ljud än från min gamla Yamaha.
Har funderat på att testa med en DVD spelare typ ASUS. Enl uppgift så ska DVD:er till skillnad från CD:rom buffra signalen innan den når den digital utgången. Lär ska vara bättre.
Läste en ressension av en kommersiell spelare uppbyggd med just en ASUS DVD. KOmmer inte ihåg namnet men den är Italiensk.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:32:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns många som bygger CD-spelare på detta vis och frågan om inte de flesta billigare DVD-spelare är byggda på vanligt CDROM-drivverkskit idag (alla jag tittat i är det...). En av de första som byggde på det viset var väl Meridian som hade CDROM och buffrade signalen vilket ger möjligheter på en helt annan nivå. Detta är digital direkt ut. Linns Universal Drive är nog samma...

trippelbogey:
NEC 6e har lite kultstatus men det beror nog mest på att det var en av de första med digitalt ut. Dock kan långsammare enheter låta mindre än nyare verkar det som.

radelius:
Interfacen är INTE kompatibla direkt normalt även om det fungerar. Ingången på DACen är normalt terminerad med 75 Ohm vilket drar uppåt 70 mA från digitalutgången från CDn. Inte bra. Man måste fixa till den biten. TDA1543 tas bäst från nån som har för många eller fron Reichelt.de som tar EUR 0.75 per styck (7 spänn alltså...).
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/04/15 :  20:14:05  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Nice nice
Jag har också tänkt beställa samma cdrom controller från rockna. Fungerade allt bra osv?

Länk till TTL -> COAX konverterare http://sound.westhost.com/p85-f6.gif
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:04:09  Show Profile Send zahnn a Private Message
Har faktiskt också kollat på just den kontrollern, men har 3 andra projekt i luften sammtidigt, så det får nog vänta...

UrSv:
Nu ser jag hur displayen vi pratade om ser ut irl... Vackert!

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:46:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kari:
Allt fungerade bra även om jag tycker företaget verkar lite blekt. Kortet är otvättat efter tillverkning/montering så lite smågeggigt. Skickades i en anonym låda utan någon som helst dokumentation. I övrigt fungerade det utmärkt och tog ca 2 veckor att få hem den.

zahnn:
Den ser väldigt klen ut på bilden men texten är ganska vit och det är nog blixten som gjorde den lite skum. Det finns i huvudsak två storlekar på teckenfönster och detta är det stora. Jag hade nog hellre tagit det lilla men det är ju lite sent nu och finns inte vitt på Elfa (dock blått på Farnell)...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:02:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En del stackar TDA1543 för att få dom mer strömstarka. Ett exempel är denna:
http://www.tnt-audio.com/clinica/convertus1_e.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:29:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ursv
man måste alltså sätta nån slags pryl i cdn/dacen för att det ska fungera? har jag förstått det rätt eller var det något man skulle ta bort, det där med 75ohm terminering förstod jag inte riktigt?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:39:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Fisksmisk_ola:
Ta bort blir det i den jag byggt själv. Har man en DAC man vill skall fortsätta vara oskuld så bygger man lämpligen en liten konverterare som Kari länkade till.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/16 :  00:22:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, då förstår jag lite bättre.
Den dacen du hade, hur såg det du ändrade ut i den? Bytte du kontakt?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/16 :  09:39:57  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nej, jag tar bort ett motstånd och en konding och sätter bygel där kondingen satt. Allt annat stannar som det var.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:00:19  Show Profile Send DHT a Private Message
Det där kontrollkortet var ju precis vad jag vill ha, tack för tipset!
Har en S520-cdrom liggande som jag tänkte göra nåt kul av vad det lider.
Blir förmodligen en 1543-baserad DAC för mig också, de verkar kunna ge bra resultat för ganska små pengar.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:16:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns lite olika varianter på kontrollkort i trådarna på DIYAudio men den här var den enda som fanns färdig för leverans om man så säger.

Edited by - UrSv on 2004/04/16 16:17:23
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:40:13  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej igen!
Jag har kollat runt lite på det där med att att få cdrom att fungera mot koaxer. Jag också en gammal pioneer pds705 som har en optisk men inte en koax utgång. som jag förstått det så är koax att föredra och jag sökte vidare på nätet och hittade kretsschemat till den. På detta är en koaxutgång inlagd som option. Den är uppbyggd med 4 st parallell kopplade 7404 och en utgångstrafo till skillnad från länken lite tidigare i tråden. Gick därefter in på ELFA och kikade och de har en trafo för ändamålet för 37 kr. Mina funderingar då:
Är det bättre med eller utan trafo, i praktiken alltså?
Räcker det med en trafo i driven eller ska jag också satsa på en i dac:en?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:51:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
CDROM-enheter har ju alltid elektriskt ut och aldrig optiskt så "koax" är vad det blir. Vilken variant av anpassningskrets man använder är nog mycket tycke och smak. Det finns de som säger sig höra skillnad på digitalkablarnas lödtenn så det blir till att tycka vad man vill om den biten. Trafo är säkert bra här eftersom datorns/CDROM-ens jord säkert inte är så värst ren. Det räcker med trafo i en änden enligt min mening men jag hade nog valt att sätta iallafall nivåanpassning i CDROMen. Man kan ju tänka sig att man sätter anpassning till standard S/PDIF och trafo i CDPn för att göra den så universell som möjligt ji och för sig.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000