Author |
Topic |
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 14:23:32
|
Jag ska köpa en ny förstärkare och har ett enormt bestyr med att välja vad. Kommer liksom inte till avslut. Har tänkt köpa en integrerad och tittar främst i spannet 9-14tkr. Jag har lyssnat på en massa och lånat hem en del, men har väldigt svårt att bestämma mig. Det är mycket som låter bra, men vem låter bäst :). Ena dagen är jag inne på en Primare I20, nästa en thule Thule IA150B och den tredje en Roksan för att efter det börja fundera på om jag inte ska köpa en beggad Amplifix eller lägga till en slant och köpa något annat (tex primare A30). Är det bara jag som har svårt att ta beslut!? Tips och idéer mottages å det varmaste.
Jag har i dagsläget ett par Dynaudio 52:or som den ska driva. Jag lyssnar mest på popmusik. |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 15:20:11
|
quote: Är det bara jag som har svårt att ta beslut!?
Kort svar: Nej!
mvh/ Jörgen G
PS Jag tror att alla hamnar i den cirkelgång du beskriver. Om det inte råkar vara så att man "vet" precis vad man vill ha. Eller råkar springa på något som är väldigt prisvärt. Men att aktivt söka och försöka göra någon form av väl avvägt köp mellan pris, prestanda och subjektiva preferenser - då hamnar man där du är. Och de gäller inte enbart HiFi utan bil, soffa, dator, grill, julgran, kökslampa... /DS
PPS Tyvärr har jag inget bra råd att ge på din huvudfråga. Jag är precis lika brydd själv... /DS |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2004/05/03 15:22:21 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 15:22:17
|
Nä, vi har alla gått igenom samma sak någon gång. Jag skulle tro att alla de integrerade som du är intresserad av kommer funka bra och att de är små skillnader mellan dom. Begagnat ger alltid mer för pengarna så jag skulle nog titta mycket på det.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 16:43:36
|
Nej det är ju det som är kul!
Allvarligt talat en stor del av skälva HiFi intresset är val av utrustning.
Personligen tycker jag det är väldigt viktigt att ha en bra handlare som man har förtroende för i sådana lägen (alla har vi lite olika preferenser och ”skolor” så det finns olika butiker för oss alla). Då kan man alltid sålla 95 % av det som finns på marknaden och koncentrera sig på produkter som alla är ”bra”(enligt ens grund preferenser).
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 17:14:11
|
Jag håller med qsecofr. Det är kul att leta, att ta ställning och att läsa på och "forska" i ämnet. Visst kan det gå till en nivå där det upplevs som frustrerande...men då kan man ju söka hjälpa här på HifiForum.nu eller om man har nån AudioGrupp i sin närhet. Butikerna kan självklart fungera som ett bollplank i vissa frågor!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Gustaf
Member
398 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 17:22:25
|
Olsson: angenäma problem
Farsan min ägde en Thule IA150B (som han körde med Thules cd Digit och Thiel cs2.3 högtalare). Vill minnas att jag alltid uppskattade Thulen och dess föredömligt detaljerade och rena återgivning och "ordning och reda". Mitt minne tillåter mig dessvärre inte en mer specifik redogörelse. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 17:26:36
|
Gör det lätt för dig och köp min Rotel RA-1070 för bra pengar! nypris 15000 kr. |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 18:13:27
|
Enda råd som jag kan ge: Köp inte något om du inte är absolut helt säker att det är den som du vill ha. Skulle du köpa nåt i en hast för att du är sugen på nåt nytt så kommer garanterat den dagen du ångrar det. Ta god tid på dig och prova nåt som du kanske inte i normala fall hade köpt. Det finns godbitar därute redo att upptäckas.
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 18:21:27
|
Hej olsson !
Det finns(fanns i alla fall) en Accuphase E-406 till salu här på HiFiForum. Säljaren "Neodynium" vill ha 19 000:-, bättre integrerat för dom slantarna blir nog svårt att hitta, både när det gäller ljud och kvalitet. Den är dessutom en av marknadens kraftfullaste integrerade, så du får ett friare val när det gäller högtalare.
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 18:40:39
|
Håller med VR-8 fullständigt. Vad du än gör, gör inga förhastade köp. De gånger som jag själv har haft för bråttom, så har jag ångrat mig i efterhand. Hifi är en finsmakarhobby Och så skall man lita på sina egna öron och inte göra som jag gjorde i början av mitt Hifi intresse, litade mer på andras råd pga att man är så osäker själv på vad som är bäst. Mvh |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 19:19:03
|
"Olsson" skriver ju att han har lyssnat på och lånat hem en massa olika objekt, men kommer inte till avslut. Så något förhastat verkar det knappast bli. Vad jag förstår så vill "Olsson" ha in MER tips på förstärkare. Ett begagnat köp minskar de ekonomiskt negativa effekterna vid ett ev framtida missnöje.
|
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 21:51:50
|
måste du absolut ha integrerat? Finns många schyssta slutsteg till salu här på forumet annars, para dem med något lämpligt försteg bara... dessutom kan du alltid korrigera ljudet lite genom att välja ett lite varmare försteg om det behövs t.ex. |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 22:02:53
|
Oj,oj, då ska det väljas både slutsteg och försteg som dessutom ska passa ihop. Jag har själv övergått från för-slutsteg kombinationer till integrerat. Man spar plats och spar dessutom in på en omgång kablar. Hittar man en integrerad som man trivs med måste det vara indealet.Sedan kan man trixa lite med CD-spelare som ju oftast håller ett förhållandevis lägre pris. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 23:43:01
|
Otto! Ursäkta så mycket om mitt svar irriterade dig jag ville bara få fram att han ska försöka att lita på sina öron. Jag blir så trött på sådana här onödiga påhopp. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 09:48:00
|
FBK; JAG irriterad ? Nä,nä, det är ju du som är och .
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 09:58:24
|
En kanna is grabbar! Det verkar som att ni fantiserar om hur "arg den där jä---a **** är".
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 10:14:34
|
|
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 10:32:59
|
*Med risk att få huvudet avhugget* Varför inte testa Panasonic XR45 som blivit livligt diskuterad i en tidigare tråd och spara några sköna tusenlappar.
Själv så ska jag testa digitala förstärkare vid nästa uppgradering. |
|
|
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 08:42:23
|
Nä, nåt förhastat blir det inte. Har hållit på ett tag och letat redan :). Är det någon som har erfarenhet av Musical Fidelitys nya intgrerade? Har inte lyssnat på dessa ännu. Tar gärna fler förslag. |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 09:52:33
|
En beg Primare A30.1 som har fått fantastiska omdömen inte minst i en stor Engelsk blindtes.Men ganska sällsynt på beg marknaden. Amplifixen anser jag vara mkt överreklamerad, med sitt mer analytiska och lite "kyligare" eller "ljusa" sound. Men mkt vanlig på beg marknaden av förståliga skäl.
Men jag säger det igen mest för slantarna får du vid köp av en beg Accuphase.
Lycka till !
|
|
|
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 10:08:55
|
Otto: Har inte lyssnat till Accuphase, men den ligger också en bit över vad jag hade tänkt att lägga (max 15 tkr). Primare är däremot väldigt intressant. Lånade hem en I20 och var och lyssnade på en A30.1 (tillsammmans med samma högtalare som jag har).
|
Edited by - Olsson on 2004/05/27 11:03:06 |
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 10:40:51
|
Hejsan,
Jag tror inte riktigt att ditt egentliga problem är att välja förstärkare. Utan snarare att komma fram till vilket ljudideal som du gillar bäst. Har du väl kommit fram till vilket ideal du har blir själva valet av förstärkare enklare. Hade jag varit du hade jag nog börjat med att lyssna på så olika förstärkare som möjligt. Rör, klass D, klass A, "vanliga" etc. Försök hitta ett ljud som tilltalar dig. Kom fram till vad du anser vara bra. Det tråkiga är ju att man aldrig kan få allt. Men om man vet vad man själv verkligen tycker är viktigt blir det enklare att prioritera.
Frågor som du kan fråga dig själv är: Är jag detaljfreak? Är jag basnarkoman? Vill jag ha "värme" i ljudet? Gillar jag "analytiska" system? Vill jag ha "stampa takten" känsla? Är ett naturligt mellanregister med "kropp" viktigast? Är en luftig diskant viktigast? Är ett bra basfundament viktigast? Hur rangordnar jag de olika parametrarna? Hitta det som är viktigt för dig.
Sedan får du ju såklart fundera igenom vilken typ av musik som du främst lyssnar på och vad för eventuella krav den ställer på din anläggning för att låta så bra som möjligt... Och så får du ju inte glömma bort rummet och systemmatchning.
Personligan så gillar jag väldigt detaljerat ljud, gärna det en del kallar "analytiskt" (inget negativt ord för mig). Därför har jag valt en Amplifix. För de pengarna och med det ideal som jag har anser jag att en beggad Amplifix är svårslagen. Men som sagt var; du måste hitta det som är viktigt för dig. Och det bästa sättet att göra det på är att lyssna på massor av olika anläggningar. Annars riskerar du att välja fel...
Lycka till.
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 14:26:30
|
Nä, det är nog inte fel att ta reda på vilket ljudideal man har. Men det tror jag nog att "Olsson" redan har gjort. I annat fall är det nog inte fel att börja med det.
"Olsson" vad har du för ljudideal
|
|
|
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 14:55:52
|
Jag vill ha ett ganska detaljerat ljud som ej är för varmt. Har lyssnat till en del rörförstärkare, men inte fastnat för någon (iaf inte inom min budget). Lyssnade på en Advantage s-101 Thor hos en bekant i helgen. Den gillade jag verkligen, men den ligger utanför min budget. När det gäller musik så är jag bred i min smak. Har alltid handlat mycket skivor, men inte funderat så mycket på vad jag spelar dem på. Nu har jag dock bestämt mig för att köpa en liten bättre anläggning. Denna vecka har det varit gamla Bowiealster och Sophie Zelmanis näst senaste skiva som gått mest. |
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 14:56:29
|
Otto -> Jag kan iofs ha helt fel men när Olsson funderar mellan Roksan, Primare, Thule, Amplifix, Musical Fidelity funderar iaf jag på ifall han har helt och hållet klart för sig vad han egentligen har för ideal och vad han prioriterar högst.
Om du Olssson har dina ideal och dina prioriteringar klara för dig kan du bortse från mitt något präktiga inlägg ovan Men samtidigt kan det då vara bra att redogöra vad du är ute efter. Det blir liksom enklare att komma med råd och tips då
Edit: Upps där kom ju förklaringen
/Stefan |
Edited by - Soulman on 2004/05/06 14:57:08 |
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 14:58:37
|
Ja men gillar du Advantage Thor låter ju en begagnad Amplifix som klippt och skuren för dig!! Same, same but just not as good... Eller något sådant
/Stefan |
|
|
Topic |
|