HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beslutsvånda! är det bara jag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/06 :  15:33:14  Show Profile Send Olsson a Private Message
Soulman: Nä, jag har nog inte klart för mig till exakt hur jag vill att det ska låta.

Det är av den anledningen jag försöker lyssna till, få låna hem och prova olika alternativ.
Det är också anledningen till att jag dryftar frågan här.
Genom att lyfta den här kan jag förhoppningsvis få fler alternativ, uppslag och idéer på vad jag kan lyssna på.

Forumet är ju fullt av människor med olika preferenser, erfarenheter och ideal. De flesta har dessutom betydligt större kunskaper inom området än jag själv. Varför inte nyttja en sådan resurs?

Angående Thoren och Amplifixen Soulman: Vad skiljer dem?

Edited by - Olsson on 2004/05/06 15:34:33
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/06 :  15:39:26  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ett litet tips: Primare 30.1 kan köpas beg från http://www.hifi-punkten.se/beg.htm för nätta 11.900;-

Har tänkt att åka förbi för att lyssna och eventuellt låna hem, men det blir nog inte av då jag ska köpa ett par högtalare först.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/05/06 :  16:09:52  Show Profile Send Soulman a Private Message
Olsson -> Jag menade inte att du inte skulle fråga. Tvärtom. Ber om ursäkt för om det uppfattades som det. Att fråga är ju det enklaste sättet att få tips på. Jag menade att det är lättare att komma med bra tips som kan passa dig ifall du vet dina ideal och ifall vi andra också vet dem... Annars kan man ju alltid be folk rekommendera produkter, och be dem motivera varför de tycker att just de är bra. Eller be dem beskriva sina ideal. Det gör det enklare att "värdera" hur bra tipset är utifrån sina egna preferenser. Typ. Allt eftersom man hänger här lär man känna andras ideal vilket gör det enklare att bedöma hur deras tips passar ens egna preferenser. Mycket svammel nu, sorry. Du har ju faktiskt talat om att du vill ha ett detaljerat ljud, och att du gillar Advantage Thor. Det hjälper en hel del..

Angående Thor vs Amplifix så är inte jag någon expert på skillnaden dem emellan. Men eftersom konstruktören är samma förmodar jag att det är samma slags ideal som ligger till grund för de båda. Av det jag har hört så förmedlar båda mängder med detaljer, ingen av dem låter insmickrande på dåliga inspelningar, de drar lite åt det håll som en del kallar analytiskt. Vill du ha en förstäkare som är förlåtande mot dåliga inspelningar så kanske du skall leta efter något annat. Thor har mer kraft och bör därmed kunna tämja svårare högtalare än Amplifix.

Det finns de här på forumet som har lyssnat till dem båda samtidigt (jag har bara hört dem vid olika tillfällen, i olika rum och med olika kringutrustning). En del av dem hävdar att de nästan låter likadant, medan andra hävdar att Thor är betydligt bättre. Gör en sökning här så kommer du att hitta mycket information. Personligen har jag hört för lite av Thor för att egentligen uttala mig om skillnaderna dem emellan.

Försök få lånat hem en begagnad Amplifix. Om det finns någon nära dig som säljer sin borde han väl kunna ställa upp på det? Alla sätt att få sålt på är ju bra sätt..

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/06 :  16:44:32  Show Profile Send Otto a Private Message
Jag personligen har inte hör Thor, men har hört folk som knappt
kunde skilja på Thor och Amplifix, så gillar du Thor så kan
nog Amplifixen vara en billig lösning.
Såg en beg Thor för 15 000:- förra veckan på Hifimagsinet, så
ha lite is i magen, snart dyker "Thorisarna" upp beg en efter en.
Amplifixen blev ju en "folkförstärkare" i det övre segmentet
precis som Thor nu blivit. Många gick och går från Amplifix till
Thor.
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/06 :  16:56:32  Show Profile Send Otto a Private Message
En sak till, du lyssnade på Thor hos en kompis.
Jag antar att ni inte har samma högtalare, som
trots allt inverkar mer på ljudet än vad förstärkare
gör. CD-spelaren har givetvis en stor roll den oxå.
Liksom rumsakustik. En sådan jämförelse kan vara lika
lömsk som att lyssna på en CD-spelare i ett lyssningsrum
hos en handlare med en anläggning som i övrigt inte stämmer
överrens med den man har hemma. Ganska meningslöst tyvärr.
Med andra ord: Det är bara att låna hem igen, börja med en
Amplifix eller varför inte en Thor.
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:15:11  Show Profile Send Olsson a Private Message
Min kompis Thor kan jag nog få låna redan ikväll och prova till mina högtalare. Ska försöka få till ett lån av en Amplifix också!?. (hmm, Egentligen är Thoren för dyr, ska ju till Portugal också).

Halbermensch: Den skulle vara kul att låna hem, långt till Skövde dock ;(

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/07 :  00:09:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vem har inte beslutsångest oftast, men som någon sa, en del av tjusningen med denna hobby är väl att leta, undersöka och jämföra.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/07 :  00:09:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vem har inte beslutsångest oftast, men som någon sa, en del av tjusningen med denna hobby är väl att leta, undersöka och jämföra.

Bravo
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/07 :  08:38:26  Show Profile Send Otto a Private Message
Bravo; Njae, till viss del, visst e' de' väl underbart när
man hittar rätt? Bitarna faller på plats och det låter
bara så uuunderbaaart.
Jag har trixat runt bland slutsteg, försteg, CD-spelare och
kablar i snart 3 år och först nu kan jag verkligen njuta av
MUSIKEN och inte bara sitta och analysera ljud.
Men jag e' kanske "riktig" audiofil, utan tycker helt klart
musiken är viktigast. M.a.o hellre en lite sämre inspelad
skiva med bra musik än tvärt om.

Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:08:06  Show Profile Send Olsson a Private Message
Otto: Kul att du hittat rätt. Vad har du för anläggning?

Jag lånade Thoren av min kompis igår (har den fortfarande kvar). Gillar den verkligen, men den är lite utanför min budget för tillfället. Ska iväg till Portugal och titta på fotboll också.
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:26:39  Show Profile Send Otto a Private Message
Olsson; Tack ! Accuphase E-405, Berendsen CDP-2 och Infinity Kappa-90.
Fotboll i Portugallien låter inte fel, jag får hålla till godo med
Kreta nu på Torsdag och då får man lyssna på MP3 i en hel vecka.

Känns Thor rätt så spara hellre ett tag till så du blir riktigt nöjd.
Det blir aldrig riktigt bra om man kompromissar speciellt inte om
du har haft Thor hemma och "smakat" på den.
Min erfarenhet säger oxå att lägg inte EN extra krona på kablage
innan du är nöjd med elektroniken.
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:58:59  Show Profile Send Olsson a Private Message
Verkar vara en mycket trevlig anläggning du har! Kreta är vackert och klimatmässigt så är det bra tid att fara till Grekland nu.

Det blir nog att spara ett tag till. Han med Thoren skulle fixa så jag fick låna en Primare A30.1, så jag ska testa även den. Den har ju fått bra betyg i tester och ska bli kul att prova.

Edited by - Olsson on 2004/05/07 11:00:46
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:14:53  Show Profile Send Otto a Private Message
Japp, vi har varit på Kreta 6-7ggr tidigare och maj
på Kreta känns som ett ganska säkert kort.

Som jag skrev tidigare så tror jag mer på Primaren,
om man nu inte behöver kraften som Thor levererar.
Hos Accuphase får du allt(eller rättare sagt
den uppfyller alla MINA krav på hur det ska låta och
ger enormt med kraft)
Det hör till saken oxå att jag lyssnar till 99% på
rock,blues och blues-rock. Ljudet ska vara fylligt
med mkt driv och man ska orka lyssna läääänge.

Klassiskt ngn enstaka gång och det mesta jazz är för
mej rena
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:34:31  Show Profile Send Soulman a Private Message
Olsson -> Jag må vara envisare än en åsna ( ) men om du verkligen gillar Thor bör du prova att låna hem en Amplifix. Speceillt som det finns de som har haft svårt att höra skillnad mellan dem. En beggad Amplifix kan du ju få för runt 8 kkr. Det blir ju ett par pilsner extra i Portugal om man jämför med en Thor för 20 kkr

Låter frexten grymt att åka till Portugal under EM. För det är väl då du skall dit? Jag är inte så lite avundsjuk måste jag erkänna.... Några speciella matcher inbokade?

Mvh
/Stefan

Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:08:12  Show Profile Send Olsson a Private Message
Otto: Accuphase, då är jag väl ännu mer över budgeten än Thoren? Ska bli spännande att prova Primaren, hoppas han kan ordna det till helgen. Rock och blues, vilka är favoritartisterna?
Själv har jag mer dragning till Rock/pop hållet. Just nu kommer det Pavement ur högtalarna.

Soulman: Låter verkligen intressant med Amplifixen. Ska försöka få låna en sådan också. Tyvärr känner jag ingen som har en, men jag ska höra av mig till någon som vill bli av med sin. De säljs ju ganska frekvent nu. Snygga är de ju dessutom.

Det är givetvis under EM vi ska till Portugal :). Lyckades till sist övertyga min fru (ej speciellt sportintresserad). Har biljetter till Sveriges två sista matcher i gruppspelet, en kvartsfinal och en semifinal. Har lyckats fixa en lägenhet till humant pris som vi ska dela på fyra. Det ska bli sååå kul!

Edited by - Olsson on 2004/05/07 12:13:24
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:20:34  Show Profile Send Soulman a Private Message
Aaaaahhhhhrrrrggggg!!! Hade lätt kunnat offra ett lillfinger för att få se de matcherna. Ruggigt kul grej att göra. Höjdare till fru verkar du också ha Hoppas verkligen att ni får det gött. Jag får väl låtsas att Blåvitt - Sundsvall på Gamla Ullevi nästa vecka är minst lika exalterande

Mvh
/Stefan

Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/05/27 :  11:55:18  Show Profile Send MikaF a Private Message
Varför inte en Atoll IN-100 med ett extra slusteg för bi-amping. Under 15 papp och garanterat svårslaget!! Rekommenderad av Stereophile och är billigare i Sverige än i USA. Kan förstås börja med bara den integrerade förstärkaren och uppgradera med extra slutsteg vid senare tillfälle.
Den blev även vald till årets förstärkare "diapason dór" 2003 i Frankrike.

Mikael/ Top HiFi

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2004/05/27 19:31:22
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:32:27  Show Profile Send Olsson a Private Message
Köpte en Roksan Kandy mkIII igår så nu är det slut på förstärkarletandet på ett tag.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/28 :  08:49:10  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Det går ju aldrig att få något fulländat om man rör sig i de normala prisklasserna. Det blir alltid kompromisser där man får värdera vilka egenskaper som man värdesätter mest. Om du lyssnar mycket på pop och rock så kanske du bör titta på Arcam. De ger ett hyfsat perspektiv samtidigt som de är snabba och distinkta vad gäller trummor och bas. Kolla på Arcam A80, A85 eller A90. Ljudmakarn har en A85:a på Rea för 11 500:- Arcam ger dessutom rejält med ström till att driva ett par Dynaudio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000