HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HLFS vs EPS ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/05/02 :  12:07:05  Show Profile Send rowa a Private Message
Någon som har gjort denna shotout ?
Skulle vara intressant att sen vilken tar/tog hem segern.

MVH/ Niklas

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/05/02 :  13:01:19  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Båda två var representerade på diy mötet i gbg senast. Båda låter fantastiskt bra. Ingen direkt jämförelse gjordes. Det måste dock hållas i minnet att EPS högtalaren skapades som ett diy projekt för nybörjare med ambitionen att hålla kostnader till ett minimum, medan HFLS-1 hade high-end ambitioner om än med avsikten att hålla kostnader på rimlig nivå.
Båda två verkar upfylla sina mål med råge. Hfls kan säkert spela högre (högre effekttålighet) och med mera utsträckning i båda frekvensändar. Samma konstruktör var inbladad i båda två (Naqref)
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  20:05:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pris/prestanda är mycket bra på båda konstruktionerna. HFLS-1 upplever jag som den bättre av de två,
men den har ju något dyrare komponenter också.
För att undvika missförstånd vill jag nämna att HFLS-1 var ett projekt med minst tre huvudkonstruktörer,
vilket man kan se om man läser trådarna om projektet. Naqref var mycket riktigt en av dessa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/02 20:06:56
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/02 :  20:33:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
medan HFLS-1 hade high-end ambitioner om än med avsikten att hålla kostnader på rimlig nivå.

Ambitionerna var att få en rackarns bra stativare till rimliga pengar. High End vetti fasiken om det nämdes...det är ju ändå ingen som vet vad High End är, så det spelar ju inte så; stor roll!

I hifi-sammanhand är inte ens HFLS-1 speciellt dyr. Element och filter går numera att fåtag på för 2500kr + övrig materialkostnad.

Bernt:
Du har rätt och du vet även följanade: jag vill poängtera att det var många som hjälpte till och på olika sätt i detta projekt. Allt från glada tillrop till kommentarer om filterkonstruktion, konkreta filterförslag (vi var väl runt 5 pers som aktivt deltog i detta?) till alla som ställt upp med sina anläggningar, testat, fotat, bidragit till vår HFLS-1-hemsida och gjort shootout's mot andra stativare.

Edited by - Zalve on 2004/05/02 22:59:39
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:52:03  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernt:
Det finns väl inget utrymme för missförstånd i "Samma konstruktör var inbladad i båda två (Naqref)".
Jag skulle också gissa att hfls-1 låter bättre vid direkt jämförelse, men detta är bara en gissning för ingen test är gjord, mig veterligt*. Dock talar förutsättningarna eller som man säger, konstruktionsfilosofin, sitt tydliga språk.
Pär:
Visst, flera har bidragit, olika mycket. Entusiasmen gick det inte att ta fel på! Du har rätt i att high end begreppet är diffust och betyder nog olika saker för var och en. Låt mig säga så här: målsättningen med hfls var att de inte behövde skämmas för sig bredvid sådana storheter som Dynaudios eller BW’s bättre stativare. (Åtm har jag uppfattat det så) Och det behöver de inte göra heller.
Dimitri
*Kanske har ngn testat de sida vid sida, berätta i så fall.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:30:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
zed51: Möjligt att det inte går att missförstå, jag vet inte riktigt vad du menar dock. Jag tolkade det som att du menar att båda konstruerades av en person men så är det inte. Att bara nämna en konstruktör i sammanhanget verkar underligt enligt min mening. HFLS1 har flera konstruktörer, vilka som är tongivande syns också tydligt i tråden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/02 23:33:42
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:37:22  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernt: det står tydligt och klart "inblandad" (låt vara felstavat). Du får väl lita mer till HF medlemmars omdöme.
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:38:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så är det nog.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/03 :  00:50:16  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
bidragit till vår HFLS-1-hemsida

Finns det en hemsida nu ? Är den klar ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000