HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En audiofils mardröm. Öroninflamation!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:12:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Skulle inte kunna tänka mig ngt värre, ur musik/hifi synvinkel. Att man kunde få det vid vuxen ålder har aldrig försvävat mig. På ena sidan, dessutom, i den mån man står ut med låg bakgrundsmusik (blä) blir allt i ultra mono.
Snacka om lofi, klar dist och frekvens beskärning i ena hjärnkanalen i bland får jag till ett fränt "rymdeko", det var i början det, nu är det mer havsbrus på avstånd som gäller.
Så man får vara hemma och sjuk några dagar utan att dottern kräver ständig uppmärksamhet, detta skulle i vanliga fall innebära massor av musik-kvalitetstid nu innebär det tristes och frustration.
Ha en bra valborg samtliga.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:29:27  Show Profile Send Terratec a Private Message
Adagio, lider med dig. Öroninflammation är inte skojigt. Hade det som treåring någonting och kommer ihåg det som om det vore igår. Fick ta hål på trumhinnan. Usch!
Strunta i musiklyssnandet under konvalecensen och gör något annat - ex. läs en bok (om musik?).

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:46:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo, det är ju desto roligare sen, som när man varit bortrest några dagar och sedan kommer hem och lyssnar bättre tweak finns nog inte.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:05:39  Show Profile Send edison a Private Message
Jo, inte var det muntert den gången i barndomen då man hade denna sura åkomma, och ännu gör det örat som var inflammerat hyggligt ont om det blåser lite i kall väderlek.Men bara då, så det är inget jag klagar över.

En sak finns nog, dock, som är lite tristare för en musiknjutare och det är tinnitus, som jag tyvärr har en släng av.
Lyckligtvis(!) inte så svår variant att det är direkt plåsgsamt, men lite svagt sus i bakgrunden är inte så ljuvligt det heller...man är försiktigare numera vid konsertbesök och slikt..! ;-)

Måtte jag komma ihåg propparna den 30/5...jag menar innan the real act ska man stå ut med Slipknot...huvvvaligen...
(Jo, jag vet att även musik man vill höra kan skada öronen, så propparna kanske blir kvar på plats även efter Slipknots sura "musik" hehe...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:07:55  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Vet hur det är
två hela helger förra året åkte resten(fru o två småbarn) av familjen iväg till diverse systrar odyl.......HIFITID!!!!.....trodde jag. Båda gångerna blev jag superförkyld så jag lider ljupt med dig Adagio

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:08:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
uwwww... va hemskt!! Jag lider med dig!! Ät god mat och drick "goda" drycker istället!! Tröst ät godis..

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:13:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har svårt att tro att det finns en/eller flera gudar men en sak är säker, det finns onda makter. Det finns det faktisk bevis för världen över.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:14:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
I både stort och smått.

Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/30 :  21:17:57  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Jag håller helt med Edison; Tinnitus är nog bland det absolut värsta en audiofil kan drabbas av. Min far lider svårt av sjukdomen (även balansen påverkas i svåra fall) och det är lätt att hålla sig för skratt om man råkar drabbas av den

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg

Edited by - Trivistor on 2004/04/30 22:28:25
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/04/30 :  22:41:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Trivistor. Har själv tinnitus (dock inte lika jobbig som din far), och jag har inga problem, med mitt musik lyssnande. (imao)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/04/30 :  23:28:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tråkigt Adagio!

Jag har råkat ut för samma som du ett par gånger i vuxen ålder. All musiklyssning blir jättetråkig.

Krya på dig och ha en i övrigt skön valborg!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/05/01 :  11:17:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Lider med dig...hade det förra våren och hade precis byggt klart mina högtalare, tortyr... Det tog en månad innan jag hörde någotsånär igen, men som sagt desto roligare när öronen funkar igen!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:04:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tråkigt värre det där. En gång för 5-6 år sen, tror jag var 17 år, var jag i Kungliga huvudstaden med två kompisar på vattenfestivalen. Vi hoppade in på HifiArt där det stod ett par begagnade Mirage M5 för 9500:- (har jag för mig) som jag blev så sugen på att jag blev tvungen att slå till. När jag någon vecka senare gick och väntade på att lådorna skulle anlända drog jag på mig en öroninflammation. Tänk er hur kul det var - allt lät skit, det lät som om högtalarna stod inne i huvudet och spelade i mono på nåt riktigt sjukt vis. Usch... Så jag förstår hur du har det.
Krya på dig!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2004/05/01 :  16:43:40  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har råkat ut för att muskeln som aktiveras för att skydda örat vid alltför starka ljud är aktiv jämt och ständigt. Uselt ljud är resultatet - det blir jobbigt att över huvud taget lyssna på musik.

Nej, sådana här saker är inte kul. Hoppas att vi båda hämtar oss snarast, så att vi kan återta vår favoritsysselsättning.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/05/01 :  20:55:59  Show Profile Send krang a Private Message
Fy fan vad det är otäckt. Vaxpropp är mindre smärtsamt men inte kul det heller. Särskillt om det bara är på ena örat. Svårt att få en trevlig ljudupplevelse då.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/05/02 :  00:24:29  Show Profile Send Woland a Private Message
Ett onödigt inlägg i sammanhanget (se §7 i forumets regler).

pesa
moderator, HiFiForum.nu

Edited by - pesa on 2004/05/02 08:19:16
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/05/02 :  13:12:19  Show Profile Send oliver a Private Message
Vill bara varna igen (har gjort det förut)var väldigt vaksamma om ni får tinnitus på bara ett öra,vanlig hörselskada p.g.a högt ljud drabbar alltid båda öronen.I mitt fall var det en tumör som satt sig på hörselnerven,inte helt ovanligt fel numer.Den är inte elakartad men växer sakta och slutar med död om den inte åtgärdas.I mitt fall så valde jag strålning som succesivt gör att jag inom en tid blir döv på ena örat.För tillfället är hörseln kraftigt nedsatt och blir sämre och sämre,typiskt när man äntligen efter många år lyckats sträva ihop en bra anläggning.Men det är klart den är ju rätt snygg att titta på i alla fall.
////////////////// Sven-Åke /////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/02 :  15:12:24  Show Profile Send Adagio a Private Message
Fy, det får en ju att vara tacksam för en vanlig sketen öroninflamation, stackare. Har du hittat någon alternativ resurs-slukarhobby?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/03 :  03:29:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tråkigt Adagio, krya på dig!

Vilket elände "oliver" med vår hobby, ja sämre kan det knappast bli, att förlora förutsättningen för att kunna utöva densamma.
Vi får hoppas att du har andra hobbys, och vi övriga kan ägna en stunds eftertanke och tacksamhet åt att vara i den lyckliga situationen att vi kan njuta av musik och ljud med normal hörsel, oavsett vissa variationer relaterade till ålder mm.
I det perspektivet blir onekligen en öroninflammation, oavsett hur plågsam och besvärande den är, ett mindre problem.
Dett inte alls på något sätt sagt för att förringa problemen med öroninflammationer som även dessa kan leda till hörselnedsättningar under en kortare eller längre tid, eller i värsta fall permanent om den storas oturen är framme.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000